آفتاب

روحانی و جهانگیری تقسیم کار می کنند!/ کاندیدای پوششی نظر هاشمی، خاتمی و روحانی بود

روحانی و جهانگیری تقسیم کار می کنند!/ کاندیدای پوششی نظر هاشمی، خاتمی و روحانی بود

آقای روحانی و آقای خاتمی در رفت و برگشت اطلاعات تأکید داشتند که فردی حتما در صحنه باشد تا این مسیر را با اطمینان پشت سر بگذاریم... این موضوع جزء آخرین توصیه‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی بود. آیت‌الله هاشمی پیش از فوت خود از آقای جهانگیری به عنوان چنین گزینه‌ای اسم می‌بردند.

یک روز بعد از ثبت‌نام اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری، محمدرضا عارف و حسین مرعشی در گفت‌وگو‌های جداگانه‌ای، اتخاذ چنین تصمیمی را از مصوبات شورای سیاست‌گذاری دانستند. یعنی تصمیم جهانگیری برای ثبت‌نام شخصی نبوده و در فرایند جمعی چنین تصمیمی اتخاذ شده است. این دو همچنین تأکید کردند که حضور جهانگیری در کنار روحانی همان نقش مکملی را خواهد داشت که جهانگیری موقع ثبت‌نام به آن اشاره کرده بود.
عارف در گفت‌وگو با ایلنا در‌این‌باره گفته است: نامزدی معاون اول دولت یازدهم تصمیم شورای عالی اصلاح‌طلبان بود. ما تصمیم گرفتیم به جز آقای روحانی نامزد دیگری در انتخابات داشته باشیم که آقای جهانگیری هم قبول کردند.
محمدرضا عارف ادامه داد: این دو قطعا در یک گروه هستند و در مناظره‌ها تقسیم کار می‌کنند و عملکرد دولت را توضیح می‌دهند.
حسین مرعشی هم در گفت‌وگو با ایسنا روند ثبت‌نام جهانگیری را توضیح داد و گفت: پس از بحث‌های فراوان در شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان آقای دکتر روحانی به اتفاق آرا به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شد که در همان جلسه اعضای شورای عالی معتقد بودند که باید از ظرفیت انتخابات برای معرفی چهره‌های اصلاح‌طلب نیز استفاده شود.
او ادامه داد: شورای‌عالی این اختیار را به هیئت‌رئیسه داد و در جلسات هیئت‌رئیسه پنج نفر از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به عنوان افراد مناسب برای حضور در انتخابات تعیین شدند. این پنج نفر آقایان جهانگیری، ظریف، زنگنه، بی‌طرف و ملک‌زاده بودند.
مرعشی در ادامه تأکید کرد: سایرین خودشان آمادگی نداشتند و آقای روحانی و آقای خاتمی در رفت و برگشت اطلاعات تأکید داشتند که فردی حتما در صحنه باشد تا این مسیر را با اطمینان پشت سر بگذاریم.
او با بیان اینکه این لیست با بزرگان اصلاح‌طلب خارج از شورای عالی مانند علماي روحانیون مبارز نیز به مشورت گذاشته شد، افزود: در همه موارد تأکید بر این بود که پس از صلاحدید آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم اقدام شود.
مرعشی ادامه داد: در جلسه‌ای نیز با جمعی متشکل از من، آقای موسوی‌لاری و آقای کمالی و بعضی دیگر از اعضای هیئت‌رئیسه در این رابطه صحبت شد و روز شنبه هم ما سه نفر در جلسه‌ای با آقای روحانی به طور مفصل مباحث را مطرح کردیم و از آن لیست پیشنهادی اصلاح‌طلبان، آقای روحانی، آقای جهانگیری را مناسب دانستند و ایشان نیز بنا به خواست شورای عالی اصلاح‌طلبان، نهایتا با تأيید آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند.
مرعشی همچنین گفت: تمام امکانات ما به صورت متحد برای پیروزی جبهه اصلاحات و اعتدالیون در کشور بسیج است و با وحدت کامل این مسیر مشترک را پیش می‌بریم.
او تأکید کرد: این موضوع عصر دیروز نهایی شد و آقای جهانگیری نیز برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفت. در عین حال این موضوع جزء آخرین توصیه‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی بود که خوشبختانه با وحدت جبهه اصلاحات و با هماهنگی رئیس‌جمهور محقق شد و باید گفت آیت‌الله هاشمی پیش از فوت خود از آقای جهانگیری به عنوان چنین گزینه‌ای اسم می‌بردند.
مرعشی همچنین در گفت‌وگو با جماران درباره احتمال رد صلاحیت روحانی در انتخابات پیش‌رو گفت: منطقا نباید رئيس‌جمهور مستقر را رد صلاحیت کنند چون بالاخره ایشان رئیس‌جمهور است و رئیس‌جمهور بوده و تصمیماتی گرفته و مذاکراتی با کشورهای مختلف داشته است و اسنادی را امضا کرده است و همه تصمیمات قبلی‌اش با رد صلاحیت احتمالی سست می‌شود و چون بعد از انتخابات ایشان چهار ماه رئیس‌جمهور است و این تصمیم پرهزینه‌ای است.
برداشت من این است که این بحث‌ها علامت‌های نه‌چندان دقیق برای منصرف‌کردن روحانی از کاندیداتوری بود و البته برخی اشخاص تلاش شخصی کردند که این اتفاق بیفتد. اما این تصمیمی نیست که شورای نگهبان هم بتواند به تنهایی بگیرد.
کد N1679016

وبگردی