آفتاب
گردشگری به قیمت تخریب محیط زیست

آفرود بر روی تنها اثر طبیعی ثبت جهانی ایران/ ترمز تخریب را بکشید

آفرود بر روی تنها اثر طبیعی ثبت جهانی ایران/ ترمز تخریب را بکشید

کرمان – کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی جهانی ایران در یونسکو ثبت شده اما ماشین سواری روی عرصه های کویر به خصوص در اطراف آثار شاخص می تواند این اثر را با خطر جدی مواجه کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: کویر لوت در استان کرمان به عنوان یکی از آثار پنج گانه ثبت جهانی استان کرمان در فهرست جهانی به شمار می رود اما مهمترین شاخصه این اثر که آن را در ایران بی نظیر می کند این است که کویر لوت که شامل صدها اثر بی نظیر طبیعی است تنها اکوسیستم ایران محسوب می شود که ثبت جهانی شده است.

این اثر با ترینهای بسیاری که دارد، دارای جاذبه ای مثال زدنی در ذهن گردشگران است که می توان به گرمترین نقطه جهان، تنها نبکاهای ایران، بلند ترین تپه های جهان و تنها مکانی در ایران که در آن کلوت وجود دارد و دهها جاذبه بی نظیر دیگر اشاره کرد.

کویر لوت در کنار داشته های طبیعی آثار تاریخی بسیاری را نیز در خود جای داده است اما مهمترین شاخصه چنین مکانی بکر بودن و لزوم دست نخوردگی به داشته های کویر است

کویر لوت در کنار داشته های طبیعی آثار تاریخی بسیاری را نیز در خود جای داده است اما مهمترین شاخصه چنین مکانی بکر بودن و لزوم دست نخوردگی به داشته های کویر است.

در روز های ابتدایی که داشته های کویر لوت در زمینه گردشگری مطرح شده بود و این مکان از منطقه ای گمنام و البته مبهم در ذهن مردم به عنوان مکانی گردشگری معرفی می شد، مهمترین شاخص کویر لوت بکر بودن این منطقه معرفی و رفته رفته با حضور ماجراجوهای طبیعت گردی مکانهای مختلف کویر لوت شناخته شد و در معرض دید گردشگران قرار گرفت.

توصیف یکی از گردشگران در خصوص کویر لوت را در زیر مرور می کنیم. « آنچه که در کویر لوت بسیار قابل توجه است این است که حتی جای پای یک انسان و یا یک تکه زباله و تاثیر انسان در طبیعت بکر منطقه را نمی توان دید، کیلومترها طبیعت بکر که هیچ آلایندگی وجود ندارد».

حالا سال ها از آن روزها می گذرد و لوت در فهرست آثار جهانی هم ثبت شده و حساسیتها نسبت به این منطقه افزایش یافته است اما اگر نگاهی به تیتر رسانه ها بیندازید عکسها و خبرهای متعددی در خصوص اجرای آفرود و مسابقات اتومبیل رانی در این منطقه را می توان دید.

عجیب آنکه مسابقات اتومبیل رانی بر روی بلند ترین تپه های جهان با افتخار یاد شده است و علامت سوال بزرگی را در طبیعت دوستان ایجاد می کند.

اگر به خیابان های شهر کرمان و سایر شهرهای نزدیک کویر نیز نگاهی کنید به سادگی می توانید اتومبیل هایی را که برای آفرود تجهیز شده اند را ببینید.

کد N1678696

وبگردی