آفتاب

پایان ماراتن «رئیس‌جمهور شدن» /شوک‌های دقیقه نودی

پایان ماراتن «رئیس‌جمهور شدن» /شوک‌های دقیقه نودی

روز پنجم روز پر التهابی بود و در حالی که رفت و آمدهای افراد ناشناس به سالن ستاد انتخابات ادامه داشت، خبرها حاکی از ثبت نام چهره های مهم سیاسی در روز آخر داشت. اما در نهایت همانقدر که کاندیداتوری جهانگیری شوک لحظه آخری شد انصراف سعید جلیلی از کاندیداتوری هم جای تعجب داشت.

الهه محمدی:  پایان روز آخر و پایان ماراتن ثبت نامِ کاندیداتوری برای رییس جمهور شدن. ستاد انتخابات وزارت کشور در این پنج روز بیشتر شاهد رفت و آمد و ثبت نام داوطلبانی بود که نه شناخته شده بودند و نه امیدی به تایید صلاحیتشان داشتند. گرچه سیاسی ها هم در این 5 روز کمابیش پا به سالن ثبت نام گذاشتند اما مقایسه آماری ثبت نام کنندگان برای انتخابات دوازدهمین ریاست جمهوری با انتخابات 92، اعدادی دو برابری را نشان می دهد. 

روز پنجم اما روز پر التهابی بود. در حالی که رفت و آمدهای افراد ناشناس به سالن ستاد انتخابات ادامه داشت، خبرها حاکی از ثبت نام چهره های مهم سیاسی در روز آخر داشت. چهره هایی که با لحظه ورودشان به سالن ستاد انتخابات همهمه ای را میان خبرنگاران و عکاسان به پا می کردند.

اما هرچه که بود با تمام شوخی ها، خنده ها و سختی های کار برای خبرنگاران و عکاسان مستقر در ستاد انتخابات تمام شد و ساعتِ ستاد عدد 6 را نشان می داد که سالن ثبت نام به روی این خیلِ عظیمِ مشتاق برای ریاست جمهوری بالاخره بسته شد. حالا این، چهره‌های شاخص ثبت نام کننده هستند که چشم‌شان به ساختمان شورای نگهبان به پاستور دوخته شده است؛ چهره هایی که سودای همسایگی با این شورا را در سر دارند؛ سودای سکونت در نهاد ریاست جمهوری.

از کاندیداتوری وزیراحمدی‌نژاد تا نامزدی پسر ۱۷ ساله با ۱۰ میلیون رأی

درِ وزارت کشور ساعت 8 صبح امروز برای آخرین روز به روی داوطلبان ریاست جمهوری باز شد. ستاد انتخابات که طی روزهای گذشته در تصرف کاندیدانماها قرار داشت از روز گذشته میزبان سیاسیونی از چپ و راست شده است.

در همین راستا صبح امروز و در دقایق اولیه، خلیلیان وزیر جهادکشاورزی دولت دهم به وزارت کشور آمد تا نامزد ریاست جمهوری شود. وی گفت: هدفم بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه اشتغال و تولید با توجه به تجربه وزارتی که دارم است. رقیب جدی ام تفکر فساد پرور است. وی می گوید برای کاندیداتوری با احمدی نژاد هماهنگ نکردم. شعار دولتم خدمت صادقانه و تشکیل دولت صادق ملت است.
ناشناس ها هم امروز صبح آمده بودند.

محمدهاونگی، پسر بیرجندی،17 ساله هم می گوید: هدفم پیشرفت و رفع بیکاری وایجاداشتغال‌زایی است. برنامه ام را تشریح کنم حداقل 10 میلیون رأی دارم. وی پیش بینی 60%میزان مشارکت را دارد و می گوید رقیب جدی برای خودم متصور نیستم. کابینه ام را بعد از تأیید صلاحیت اعلام خواهم کرد.

عوض حيدرپور نماينده سابق مجلس هم از حوزه شهرضا امروز براي انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد. (اینجا)

ورود یک نامزد دیگر از جمنا

 

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماينده مجلس نفر پنجم لیست جمنا یکی دیگر از کسانی بود که با حضور در محل وزارت کشور براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کرد. او هنگام ثبت نام گفت: دو حلقه داریم. یکی ناکارامدی و دوم عدم توجه به مردم. من باشعار دولت کارامد و مردمی به صحنه آمده ام.او بعد از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران به پنج دوره حضورش در کمیسیون تلفیق مجلس و رياست آن در طول بررسي برنامه ششم اشاره کرد و گفت: 4 سال هم وزير آموزش و پرورش بودم.او درباره آمدن احمدی نژاد و بقایی و تأثیر حضورشان بر آرای اصولگرایان گفت: من به عنوان کاندیدای اصولگرایان به صحنه آمدم. تصمیم گیری اینها با من نیست. خارج از هر گونه اظهارنظر درباره افراد می گویم انتخابات روند دارد و آن را طی می کند.

یکی دیگر از افرادی که ثبت نام کرد خدیجه فرخ‌لو  62 ساله بود، او گفت: می‌خواهم قانون اساسی را عوض کنم، آقایان خانه دار شوند و خانم ها مدیریت ها را به دست گیرند. معاون اولم هم شوهرم، ابرمرد تاریخ است. امضای ترامپ را دوست دارم میخواهم آن را تقلید کنم. اگر تأیید صلاحيت شوم زمان عروسی و ماه عسل حرف‎هایم را می زنم.

فرد دیگری به نام حسین کردلو که 32 سال سن داشت؛ عنوان کرد: بیکار هستم و آمده‌ام برای خود پارتی درست کنم تا سرکار بروم. قطعا احمدی نژاد رقیبم نیست. (اینجا)

«خداخواست»نامزد ریاست‌جمهوری شد برای سدسازی

آخرین روز از ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری به نیمه های خود رسیده بود و روز آخر ثبت‌نام کاندیدای ریاست‌جمهوری همچنان با حواشی همراه بود. شهروندان عادی علیرغم اینکه اذعان دارند شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت می‌کند اما بازهم اقدام به ثبت‌نام می‌کردند.

رامين شادكام که دكتراي كشاورزي از كردستان دارد با لباس سنتی به ستاد انتخابات آمده بود. او می گوید«آمده‌ام تا وضعيت دانشجوهاي دكتري و ليسانسه هاي بيكار را بهبود ببخشم. اگر خودم رييس جمهور مي شدم اول مناطق محروم كشور را سر و سامان مي دادم، در حال حاضر كردستان و شهرستان مهاباد از اوليه ترين امكانات شهري محروم هستند.» تاکید دارد« به نفع كسي كنار نخواهم رفت و هنوز كابينه ام را مشخص نكردم ولي بايد پذيرفت كه من تاييد صلاحيت نمي شوم.»

خداخواست خشنود اربابي که از شهرستان كبار استان فارس برای ثبت‌نام آمده بود، عنوان می کند« پاسداري از عزت ايراني و به اتمام رساندن سد ميرزاي شيرازي كبار از برنامه های من است. تا حيات هست بايد سد سازي كرد. او در آخر گفت: مشعيت الهي يار روحاني نبود.» (اینجا)

بازدید هیئت اجرایی مرکزی از ستاد انتخابات

حوالی ظهر بود که سید کاظم میرولد، حمیدمیرزاده و غلامرضا تاجگردون سه تن از اعضای هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری با حضور در محل وزارت کشور از ستاد انتخابات و نحوه ثبت‌نام کاندیداها بازدید کردند.

حمید میرزاده عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق ماده 31 قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجری انتخابات وزارت کشور است که زیر نظر هیأت اجرایی مرکزی انتخابات کار برگزاری انتخابات را انجام می دهد. وی افزود: بعد از انتخاب اعضای هیأت اجرایی مرکزی روز 27 اسفند جلسه ای برگزار شد و دبیر هیأت اجرایی و دبیر ستاد انتخابات کشور انتخاب شدند. امروز هم از نزديک در جریان اقدامات ستاد انتخابات کشور قرار گرفتیم. آمادگی لازم براي برگزاری انتخابات شفاف و قانونی وجود دارد. امیدواریم با حضور مردم این دوره هم انتخابات پرشوري برگزار  شود.

در ادامه غلامرضا تاجگردون ديگر عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری نيز تاکید کرد: ما براساس شخصیت حقیقی خودمان عضو هیأت اجرایی شدیم. اما من به لحاظ شخصیت حقوقی نماینده مردم در مجلس نيز هستم و تفکیک شخصیت حقوقی و حقیقی خیلی سخت است. قانون انتخابات ریاست جمهوری حداقل در مقطع ثبت نام، ضعف جدی دارد. امیدوارم این ضعف ها احصا شود. اميدوارم مجلس کمک کند این ضعف ها برطرف شود. امیدوارم فرایند برگزاری انتخابات به سلامت طی شود. هر جا احساس کنیم این روند مخدوش می شود، وظیفه خودمان می دانیم و تذکر می دهیم. (اینجا)

برادر آیت‌الله‌ هاشمی هم کاندیدا شد

 

در آخرین روز از ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، فردی به نمایندگی از محمد هاشمی‌رفسنجانی با حضور در ستاد انتخابات کشور به نمایندگی از وی  اقدام به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کرد اما به دلیل الزام به حضور محمد هاشمی جهت تکمیل این مراحل ثبت نام، برادر آیت الله دقایقی بعد خودش در ستاد انتخابات حضور یافت و مراحل ثبت نام را کامل کرد.

هاشمی پیش از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: اگر شرایط مهیا باشد تا اخر می مانم و رقابت می کنم. او در پایان با بیان اینکه به من تا حدود زیادی تکلیف شده که درانتخابات حضور داشته باشم، گفت: به خاطر اینکه این صحنه انتخابات خیلی حساس است و ابهاماتی هم درباره انتخابات وجود دارد، بنابراین من آمده ام تا حضور موثر در این انتخابات داشته باشم.محمد هاشمی در پاسخ به این سوال که اگر ردصلاحیت شوید چکار می کنید، گفت: سکوت می کنم و امر را به خدای بزرگ می سپارم.

علاوه بر او عبدالحسین مقتدایی، استاندار دولت اصلاحات، نمایند مردم آبادان در مجلس،عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی هم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. (اینجا)

استناد وزیر احمدی نژاد به توصیه مرحوم هاشمی برای نامزدی در انتخابات

 محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت پیشین یکی دیگر از اعضای دولت احمدی نژاد بود که به ستاد انتخابات آمد. او که با همراهي نوه اش به ستاد انتخابات وزارت کشور آمده بود، بعد از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: رمز موفقیت در تغییر نگاه از «من می توانم» به «ما همه می توانیم» است. ما می توانیم نشاط و شادی را به جامعه بازگردانیم. می توانیم از بحران های اقتصادی عبور کنیم. می توانیم با هم و در کنار هم اقتدار علم و فناوری را به کشور عرضه بگذاریم. ما می توانیم در سایه این اقتدار با دنیا تعامل کنیم. دولت تغییر و تحول تشکیل خواهم داد. تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.»

زاهدی در پاسخ به خبرآنلاین درباره اینکه آیا او و دیگر مسئولان دولت احمدی نژاد بر اساس يک دستور سازمانی برآده از اتاق فکر دولت قبلی برای ثبت نام در انتخابات اقدام کرده اند؟، گفت: من هیچ اطلاعی از اتاق فکر دولت قبلی ندارم.

همزمان با حضور زاهدی، چهره‌‌های سیاسی دیگری از جمله حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران نيز برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور آمد. (اینجا)

جوان ترین کاندیدا 18 ساله مسن‌ترین ۹۲ ساله

حوالی ساعت 2 بعد از ظهر بود که  دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: هزار و ۲۹۰نفر داوطلب تاکنون در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نام نویسی کرده اندکه جوان ترین آنها 18 ساله و مسن ترین 92 ساله هستند.

علی اصغر احمدی رییس ستاد انتخابات با بیان اینکه قطعا امروز آخرین روز ثبت نام است و طبق قانون به هیچ وجه این مدت تمدید نخواهد شد، گفت: تا کنون 1361 نفر ثبت نام کردند. رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: در آخرین روز تا ساعت 2 بعد از ظهر امروز، 352 نفر مراجعه کردند که از این تعداد 315 ثبت نام قطعی داشتیم.

احمدی ادامه داد: در مجموع تاکنون طی چهار روز گذشته 1361 نفر در این انتخابات ثبت نام کردند. برای ملت ایران در یک مقایسه خیلی کوتاه جمعیتی که در پنج روز دوره قبل ثبت 686 نفر بود، الان 1361 نفر هستند، یعنی 715 نفر بیشتر از دوره قبل ثبت نامی داشته ایم. وی گفت: از این 1361 نفر ثبت نام36 کننده 104 زن و 1257 نفر مرد بوده اند که جوانترین شخص 18 ساله و مسن ترین 92 سال داشته است و 363 نفر هم دارای مدرک لیسانس هستند.

همچنین علی پورعلی مطلق روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروز آخرین روز نام نویسی داوطلبان ریاست جمهوری است که براساس برنامه ریزی ستاد انتخابات کشور تا ساعت 18 موظف به نام نویسی از داوطلبان هستیم. وی ادامه داد:304 داوطلب امروز برای نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور آمدند که از این تعداد نام نویسی 244 داوطلب قطعی شده است.دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: تاکنون 95 زن و هزار و 195 مرد در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کردند.
پورعلی مطلق افزود: جوان ترین داوطلب انتخابات ریاست جمهوری 18 سال و مسن ترین 92 سال داشته است.(اینجا)

بیادی: پاشنه کف پای آقای قالیباف مخ جمنایی‌هاست!

حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان یکی دیگر از افراد اصولگرا بود که بعد از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: کسانی که امروز درباره احترام به قانون صحبت می کنند در واقع دارند به مردم توهین می‌کنند. احساس امپراطوری به خیلی از این افراد دست داده است و به مردم توجهی نمی کنند. در حالیکه رهبری تأکید می کنند که کاری کنید تا مشارکت عمومی بالا برود، اما خروجي کاری که گروه های سیاسی می کنند این است که مردم کمتر به صحنه انتخابات بیایند. همه از مبارزه با فساد صحبت می کنیم بعد می بینیم در بین مدعیان مبارزه با فساد هم فساد وجود دارد. هر رئیس جمهوری که می‌آید، با «به به» می آید با «اه اه» می رود.

او درباره حمایتش از قالیباف هم گفت: کسانی که در جمنا مطرح شدند و پشت پرده اش هم مشخص شد، باید بگویم که پاشنه کف پای آقای قالیباف مخ آنها است.(اینجا)

از کاندیداتوری« قالیبافِ» اصلی تا نماد گوش‌ پاک‌کن

 روز آخر ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، همچون روزهای گذشته با حضور چهره‌ها نام آشنا و ناشناس همراه بود، از حضور مردی که خود را قالی‌باف اصلی معرفی کرد تا نماینده مجلسی که سودای ریاست جمهوری در سر دارد و وزیر سابقی که به نفع رئیسی کنار کشید.

علیرضا منادی‌سپیدان نماینده مردم تبریز در مجلس نهم یکی از چهره‌هایی بود که با سابقه حضور در مجلس، در انتخابات ثبت نام کرد. پیش از این نیز چهره‌های همچون پورمختار، حسن نوروزی و... با پیشینه نمایندگی مجلس وارد گود رقابت انتخابات ریاست جمهوری شده بودند.

در این میان اما بودند افرادی که نیامده، از ادامه مسیر انصراف دادند. وزیر ورزش دولت دهم در حمایت از حجت‌الاسلام رئیسی از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد.محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم فردی بود که با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از حجت‌الاسلام رئیسی از ثبت‌نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد.

علاوه بر این چهره‎های شناخته شده، هنوز هم چهره ناشناس- که اغلب با قصد کسب شهرت به ستاد انتخابات می‌آیند-  گوی سبقت را از چهره‌های سیاسی و معروف  در مسیر ثبت نام ربودند. مرتضی درخشان که به عنوان یک طنزپرداز در فضای رسانه‌ای شناخته می‌شود، ید طولایی در شوخی با انتخابات ریاست جمهوری دارد، برای ثبت نام در جمع کسانی که سودای رئیس جمهوری در سر دارند، حاضر شد. او که در انتخابات سال 92 با راه اندازی صفحه در شبکه‌های اجتماعی با شوخی و طنز به موضوع انتخابات می‌پرداخت، این بار با نماد گوش پاك كن آمد. او مي‌گويد اين گوش پاك كن را آورده ام تا مسئولين از گوششان گوش پاكن ها را دربياورند و حرف مردم را بشنوند و مردم هم گوش پاك كن ها را از گوش بيرون كنند و دروغ هاي مسوولان را بشنوند. او با همان طنازی‌های خاص خود، می‌گوید: «زنده باد بهار زنده  باد ايران! حالا ديگه نوبت منه»

یکی دیگر از حاشیه‌های جالب امروز در ستاد انتخابات کشور، ثبت نام پیرمردی بود که خود را قالیباف اصلی می‌دانست. در سال ۸۴، یک مرد قالی‌باف کرمانی به ستاد انتخابات کشور آمده بود و می‌گفت قالی‌باف اصلی من هستم و خود را مهمترین رقیب او عنوان می‌کرد. او امروز هم به ستاد انتخابات کشور آمد و برای چندمین بار ثبت‌نام کرد. (اینجا)

3 ساعت مانده به پایان و صف داوطلبان

 

ساعت سه بعدازظهر بود و سه ساعت تا پایان ثبت نام ها باقی مانده بود اما همچنان سالن ستاد انتخابات مملو از کسانی بود که در صف انتظار قرار داشتند.(اینجا)

کاندیداتوری یک اصلاح‌طلب بعد از دیدار با رهبری

  محسن رهامی، دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یکی دیگر از داوطلبانی بود که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمد. او با بیان اینکه مستقل کاندیدا خواهد شد، تاکید کرد که نامزد پوششی اصلاح طلبان نیست. رهامی در پاسخ به این سوال که آیا دیدار اخیرش با رهبری در رسیدن به این تصمیم تاثیرگذار بوده است؟، اظهار داشت: شب گذشته دیداری یک ساعته با رهبری داشتم که در این تصمیم بی تاثیر نبوده است. 

همچنین یک عضو شاخص کمیته تحقیق از مفاسد اقتصادی، کاندیدای ریاست جمهوری شد.

عباس پالیزدار در لحظه ورود به وزارت کشور گفت: از مفاسد اقتصادی جلوگیری می کنم. با دکتر خزعلی یکی هستیم دو روح در یک کالبد هستیم. (اینجا)

قالیباف برای بار سوم با توپ پُر آمد

 

حدود ساعت 5و نیم و بعد از شنیدن شایعات زیاد از نیمه های روز در بین خبرنگاران، بالاخره محمدباقر قالیباف که  یکی از ۵ کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای ثبت نام در انتخابات بود به ستاد انتخابات آمد و با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات اعلام کانديداتوري کرد.

وی در بدو ورود به ستاد انتخابات در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در هر شرایطی به قانون عمل خواهید کرد، گفت: قانون میثاق ملی همه ماست و پیشرفت کشور در گرو اجرای قانون است. قالیباف که در مسیر وزارت کشوربود، در میدان فاطمی از ماشین پیاده شد و در همراهی با تعداد زیادی از حامیانش وارد وزارت کشور شد. (اینجا)

محمدباقرقالیباف بعد از ثبت نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران گفت: مردم شریف ایران اردیبشهت 96 زمانی برای انتخاب واقعی است چون تصمیم مهمی برای امروز و آینده فرزندان خود بگیریم. یا رئیس جمهور فعلی همین وضع را ادامه می دهد یا وضع موجود تغییر ی می‌کند. وی افزود: برای کسب رأی وعده 100 روزه می دهد اما بعد از 4 سال . من نگفتم نتیجه همین بی عملی و بی‌صداقتی است. آقای روحانی از بهتر شدن وضع اقتصادی می‌گوید اگر از اتاق خود بیرون برود از واقعیت‌های جامعه تصویر دقیقتری پیدا می کند.و روشن می شود که فقط 4 درصد جامعه از وضع موجود رضایت دارند.

قالیباف گفت: اگر آقایِ روحانی میانِ مردم بودند، به جای اینکه با «آمارهایِ کاغذی» از وضعیتِ خوبِ اقتصادی سخن بگویند، با گوش های خود می شنیدند که مردم می پرسند: چقدر شعار!؟ چقدر وعده!؟ و چقدر حرف!؟ آقایِ روحانی از بهتر شدنِ وضعیتِ اقتصادی می گویند، اما اگر ایشان پای خود را از درون اتاق شان بیرون بگذارند و میانِ مردم بروند، از واقعیت های ملموسِ دَرونِ جامعه، تصویر دقیق تری پیدا می کنند. وی گفت: وضعِ موجود، نتیجه حاکم شدنِ مدیریتی است که برداشت دقیقی از واقعیت های اجرایی کشور نداشته و ندارد، لذا برای کسبِ رای، وعده 100 روزه می دهد و بعد از 4 سال حرف و بی عملی، مجبور به بی صداقتی می شود و آن وعده را انکار می کنند.

شهردار تهران گفت: می گوید قالیباف حرف بزن، حرفی بزن که بتوانی عمل کنی. سابقه قالیباف نشان داده که همیشه متعهد به وعده هایش بوده است. امروز 26 فروردین 1396 من محمدباقر قالیباف متعهد می شوم و با توکل خدا و به پشتوانه شما دولت مردم را تشکیل دهم و در یک دوره 4 ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را به 2.5 برابر افزایش دهم. 5 میلیون شغل ایجاد کنم. نظام مالیاتی را به نفع 96 درصد مردم تغییر دهم. از همه مهمتر برنامه مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم درآمد اجرا کنم. به عمل کار برآید به سخنرانی نیست. (اینجا)

40 نفر شناسنامه به دست در ستاد انتخابات

 

 محمدباقر قالیباف در حال ثبت نام بود که گفته شد درهای وزارت کشور به روی ثبت نام کنندگان بسته شده است.  این در حالی بود که کمتر از 20 دقيقه  ديگر به پايان زمان انتخابات باقی مانده بود. درهاي ستاد انتخابات در حالي بسته شد که 40 نفر شناسنامه به دست درون ستاد انتخابات نشسته بودند تا ثبت نامشان در انتخابات انجام شود.

در آن زمان گفته شد که درها فقط براي حضور چهره‎هاي شناخته شده سياسي باز مي شود و از ورود افراد عادي جلوگيري مي شود. (اینجا)

تجمع ۲۰۰ نفر در مقابل وزارت کشور با شعار «تخلف، تخلف »

ساعت از 6 گذشته بود و در حالی که درهای ستاد انتخابات ریاست جمهوری بسته شده، حدود 200 نفر در مقابل وزارت کشور تجمع کرده بودند.  برخي از تجمع کنندگان هم شعار «تخلف- تخلف» سر مي دادند که گويا در واکنش به شعارهايي بود که همراهان قاليباف سر مي دادند. حاميان قاليباف در حمايت از او شعار مي دادند اما گروه مقابل در اعتراض به اينکه اين گونه تجمع و شعار دادن برخلاف قانون است و تبليغات زودهنگام به شمار مي رود، شعار مي دادند «تخلف- تخلف»

شب گذشته نيز تجمعي از سوي هوادارن قاليباف برگزار شده بود که از سوي برخي ناظران انتخاباتي مصداق تبليغات پيش از موعد و تخلف محسوب مي شد.(اینجا)

اسحاق جهانگیری بالاخره  کاندید شد

دیگر زمان ثبت نام پایان یافته بود اما همهمه ها بین عکاسان و خبرنگاران ادامه داشت. همه از آمدن و نیامدن چند چهره سیاسی می گفتند. از اسحاق جهانگیری گرفته تا سعید جلیلی و مهردادبذرپاش.

همهمه ها ادامه داشت که اسحاق جهانگیری از دری دیگر در وزارت کشور وارد سالن ستاد انتخابات شد و برای حضور در این دور از رقابت‎ها ثبت نام کرد. این در حالی بود که او هم همچون حجت الاسلام حسن روحاني، بدون همراه وارد ستاد انتخابات شد. (اینجا)

 معاون اول روحانی بعد از ثبت نام درجمع خبرنگاران  گفت: برای آنکه کشور به نقطه مطلوب برسد مسائل اقتصادی بسیار جایگاه ویژه ای دارد تسلط به وضعیت اقتصادی، چالش های پیشرو و راهکارهای مناسب برای مواجهه با چالشها مثل محیط زیست و آب نیازمند برنامه های دقیقی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شفاف سازی کنید چه شد وارد شدید؟ گفت: تصمیم دشواری بود در مقاطع دیگری تصمیم گرفتم تا جلوی وزارت کشور امدم ولی منصرف شدم اما این دفعه اصرار شخصیت های اصلاح طلب عامل مهم بود و رایزنی های دیگری که باید با شخصیت های مهم داخل کشور انجام می دادم در 2-3 ساعت اخیر این اتفاق افتاد.

وی درباره کاندیداتوری روحانی و هماهنگی با او و اینکه به نفع او کنار می کشد؟ گفت: دولت یازدهم آنچه تحویل گرفت آنچه امروز در اختیار ملت ایران قرار داده تفاوتش از زمین تا آسمان است می خواهم بار دیگر همه ابعاد مختلف را باز کنم دولت در اقتصاد، سیاست داخلی، اختلاف بین ارکان داخلی نظام، مسائل بین المللی و فرهنگی کشور و فساد چه وضعیتی را تحویل گرفت من در متن همه این جریانات بودم و از کارنامه دولت دفاع خواهم کرد. در هیچ مقطعی از مقطع انقلاب بین معاون اول و رئیس جمهوری چنین رابطه و هماهنگی صمیمی وجود داشته. من و آقای ورحانی ساعت ها با هم دونفری صحبت می کنیم آقای روحانی جایگاه خودش را در انتخابات خواهند داشت من هم از برنامه ها و عملکرد دولت دفاع می کنم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در نظر سنجی ها پیش تر از آقای روحانی باشید چه تصمیمی می گیرید؟گفت: آقای روحانی کاندیدای اصلی است و در جریان انتخابات به موقع تصمیم گیری می کنیم و اعلام می کنیم. (اینجا)

بذرپاش نیامده رفت

 

سخنرانی اسحاق جهانگیری ادامه داشت و ساعت 20 دقیقه ای از ساعت 6 گذشته بود که باز هم ولوله ای میان خبرنگاران به پا شد. ولوله ای که خبر از ورود یک چهره سیاسی دیگر داشت: مهرداد بذرپاش.

مهرداد بذرپاش آخرين نامزد جمنا هنگامي به ستاد انتخابات رسيد که درها بسته شده بود و از ورود وي به وزارت کشور ممانعت شد. اما پس از دقايقي و با رايزني‎هايي او توانست وارد ستاد انتخابات شود. بذرپاش آخرین نامزد لیست نهایی جمنا بود که قصد داشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود. اما از اين کار بازماند و گفت: به نفع جريان انقلاب نام نويسي نمي‎كنم و برنامه هايم را به آنها خواهم داد.(اینجا)

پایان ثبت نام و داوطلبی 1636 نفر

 پس از پنج روز، ثبت نام نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اعلام حضور 1636 نفر به پایان رسید. علي اصغر احمدي رئيس ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که جوانترين نامزد 18 سال و مسن ترين آنها 92 ساله بوده است. به گفته وي، 137  نفر از ثبت نام کنندگان زن بوده و 1499 نفر هم مرد بودند. 137 تن از ثبت نام کنندگان هم از ایثارگان بودند. ثبت نام 590 نفر در روز پنجم ثبت نام، رکورد روزهاي گذشته را شکست.

اين در حالي است که چهار سال پيش در انتخابات رياست جمهوري يازدهم در مجموع فقط 686 نفر ثبت نام کرده بودند. احمدي يادآورشد: اطلاعات همه ثبت نام‎‏ها به صورت آنلاین برای شورای نگهبان ارسال شده است.

یک ساعتی از زمان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری گذشته بود و همچنان جمع کثيري از مردم بیرون ستاد انتخابات تجمع کرده و محل را ترک نکرده بودند. [keyword](اینجا)

 
27219

کد N1678062

وبگردی