آفتاب

سکوت علیه دورزدن قانون اساسی و حذف قانون کار ادامه دارد

سکوت علیه دورزدن قانون اساسی و حذف قانون کار ادامه دارد

یک فعال کارگری می‌گوید: حذف قانون اساسی و حذف تدریجی قانون کار، روندی است که سالهاست آغاز شده و انتقادات فعالان در این زمینه ناشنیده گرفته شده‌است.

ناصر آقاجری (فعال مستقل کارگری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با شرایط فعلی و خارج کردن کارگران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از شمول قانون کار گفت: سکوت سنگین در مورد روند تدریجی دور زدن قانون اساسی و حذف قطعی قانون کار در مناطق آزاد هم چنان تداوم دارد، گویی حاکمان به این باور رسیده اند که وجود قانون برای جامعه امروزی غیرضروری است.

وی ادامه داد: انتقاد از عملکرد مسئولان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، امر جدیدی نیست و سالهاست ادامه دارد؛ اما هیچ کس توجهی به این انتقادات خیرخواهانه نمی‌کند.

این فعال کارگری گفت: با وجود کاربردی کردن مناسبات اقتصادی نو لیبرالی (تعدیل ساختاری و خصوصی سازی) آقایان مرتب براقتصاد مقاومتی تکیه می‌کنند و حمایت از صنایع داخلی را در شعار های خود می‌گنجانند، ولی  این فقط در حد شعار است؛ چرا که در عمل مناطق آزاد تجاری – صنعتی را توسعه می‌دهند.

وی تصریح کرد: ازهمه دردناک‌تر این است که هیچ نیرو و یا نهادی حرف از تغییر پایه‌ای ساختار موجود، برای قانون‌مند کردن جامعه نمی‌زند.

آقاجری در ادامه به مساله افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد  پرداخت و گفت: در شرایط فعلی مملکت که کارگران مزدبگیر مشکل دارند، می‌گویند مستمری کسانی را که در ماه دریافتی معادل 70 هزار تومان یا کمی بیشتر یا کمتر دریافت می کردند دوبرابر کرده‌اند، که دوبرابر شدن این اقلیت حتا اگر 5 یا 8 برابر هم می‌شد هنوز به حداقل حقوق نمی‌رسید. در عین حال این اعتراف به یک واقعیت دردناک است، اعتراف به این واقعیت  که در کشور اقشاری وجود دارند که باید با ماهی 70 هزار تومان زندگی کنند. یعنی این خانواده ها در ماه تنها توانایی خرید کمتر از 60 عدد نان سنگک 1200 تومانی را دارند، حال سوال اینجاست بقیه نیازمندیها این مردم چگونه باید تامین گردد؟!

 

کد N1677821

وبگردی