آفتاب

نباید اجازه داد دستاوردها را کم اهمیت جلوه دهند

نباید اجازه داد دستاوردها را کم اهمیت جلوه دهند

جواد ظریف گفت: نباید اجازه داد افرادی که نابسامانی ها را به وجود آورده‌اند سعی کنند، دستاوردها را کم جلوه دهند.

وزیر امور خارجه در مراسم گشایش دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: امروز در مسیری حرکت می‌کنیم که بیش از ابتدای کار شایسته نام مردم ماست. مردمی که در سال 92 حماسه سیاسی آفریدند و امروز در اقتصاد مقاومتی حماسه اقتصادی را دنبال می کنند.

محمدجواد ظریف خاطر نشان کرد: سیاست ما و اقتصاد ما، مردم محور است فشار خارجی نمی تواند بر مردم ما تاثیر بگذارد. در این شرایط که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گذاری کردند همه باید برای تحقق آن تلاش کنند.

وی گفت: پس از برجام ریسک سرمایه‌گذاری اقتصادی در کشور بسیار محدود شده است. با برجام تلاش شد تا تحریم های جدیدی بر مردم تحمیل نشود. علی رغم همه تلاش‌ها، سیاست  ایران هراسی شکست خورد. امروز فشارهای سیاسی و بین المللی امروز کاسته شده و آرامش بر فضای سیاسی کشور حاکم شده است و شاهد رشد بیشتر اقتصادی هستیم. سال گذشته شاهد رشد اقتصادی فراتر از ٨ درصد بودیم

ظریف تاکید کرد: اثرات برجام در سه حوزه کلیدی دسته بندی می شود. حوزه اول حوزه نفت و گاز ، که تولید نفت به بیش از ٤.٥ بشکه در روز و صادرات ان به ٢.٦ بشکه در روز رسید. در حال حاضر درآمدهای نفتی ما در هیچ کشوری مسدود نمی شود. همچنین فردا بزرگ‌ترین پروژه‌ها  با سرمایه گذاری بیش از ٢٠ میلیارد دلار افتتاح می‌شود.

وی گفت: دوم حوزه مربوط به حمل و نقل است که تحریم‌ها باعث مشکلات نقل و انتقالات هوایی و دریایی شده بود. اما امروز وضعیت در دو عرصه کشتی رانی و هوایی عادی شده است. هیچ کدام از این دستاوردها آسان به دست نیامده‌اند.

وی افزود: سال گذشته تلاش شد بیمه کشتی‌ها درست شود. در حوزه خرید هواپیماها نیز هیجان زده نیستیم اما این اقدام پیامدهای مهمی را به دنبال داشته است.

وزیر أمور خارجه افزود: از بین رفتن شفافیت و گم شدن دکل‌های نفتی و بر باد رفتن میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی از جمله اتفاقات بد گذشته بود.

ظریف تصریح کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی که در رونق کشور تاثیر گذار بوده به ١٢ هزار و ٥٨٣ میلیارد ریال رسیده است. امضای تفاهم نامه های متعدد در سایه برجام به دست آمده است. لذا نباید اجازه داد افرادی که این نابسامانی ها را به وجود آورده‌اند سعی کنند، دستاوردها را کم جلوه دهند.

کد N1677789

وبگردی