آفتاب
یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ترویج اندیشه های اخلاقی و عرفانی عطار ضروری است

ترویج اندیشه های اخلاقی و عرفانی عطار ضروری است

مشهد- ایرنا- مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ترویج اندیشه های عطار نیشابوری به عنوان یک الگوی اخلاقی و عرفانی جامع و کامل، از ضرورت های امروز است.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی احمدی روز جمعه در همایش روز ملی عطاردر نیشابور افزود: محققان باید برای ترویج الگوهای عرفانی و اخلاقی که در اشعار عطار تجلی یافته، تلاش کنند تا نسل امروز بتواند هویت خود را به خوبی پیدا کرده و احساس بی هویتی نکند.
وی با بیان اینکه عطار از نمادهای حکمت اشراق که جنبه فلسفی دارند برداشت شخصی و عارفانه کرده است، اظهار کرد: به اعتقاد برخی از اندیشمندان، سنایی، عطار و مولانا سه موج بلند دریای عرفان اسلامی هستند.
وی خاطر نشان کرد: عطار، عرفان خراسانی را که درون مایه ای عاشقانه دارد، با حکمت اشراق که فلسفه ای برگرفته از ایران باستان است، تلفیق کرده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عطار با بسیاری از شعرا در حوزه ترویج مفاهیم عرفانی تفاوت دارد، اظهار کرد: ویژگی مهم مکتب اشراق نماد گرایی است و عطار در این مسیر از نماد برای رساندن مفاهیم خود استفاده می کند.

***دلدادگی عطار به خاندان رسالت و نبوت مشهود است
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز در این همایش اظهار کرد: دلدادگی عطار به خاندان رسالت و نبوت مشهود است و مطالعات نشان می دهد عطار که خود اهل سنت است همچون شیعه در مورد اهل بیت و خاندان پیامبر سخن می گوید.
دکتر رضا اشرف زاده گفت: عطار در برخی آثار خود می گوید که هرکس اهل بیت( ع ) را قبول ندارد؛ حضرت محمد (ص) را قبول ندارد.
وی ادامه داد: عطار در تذکره الاولیاء از امام محمد باقر(ع) می گوید و در مصیبت نامه نیز از حضرت امام علی (ع) ستایش می کند و به صفات نیکوی امام حسن مجتبی(ع) اشاره می کند.
در این همایش از استاد رجب علی لباف خانیکی باستان شناس مشهور کشور و استاد حسن مشایخی نقاش برجسته که در خصوص عطار؛ آثار و خدمات فاخر پژوهشی و هنری ارایه کرده اند تجلیل شد و از کتاب «مرگ اندیشی درآثار عطار نیشابوری » اثر دکتر مهدی نوروز رونمایی شد.
شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری از بزرگترین شاعران ایران زمین سال 540 هجری قمری متولد شد و در سال 618 هجری قمری در قتل عام نیشابور در فتنه مغول دارفانی را وداع گفت.
مقبره این شاعر و عارف در نیشابور قرار دارد.
شهرستان نیشابوربا جمعیتی حدود نیم میلیون نفر؛ پس از مشهد به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان رضوی شناخته می شود و مرکز آن در 130 کیلومتری مشهد واقع شده است.
7498/7012خبرنگار توحید آرش نیا ** انتشا ردهنده: علی حیدر شاه حسینی
کد N1677081

وبگردی