آفتاب
مناسبت روز ملی عطار

عطار؛ شاعری تاثیر گذار و عارفی نوآور

عطار؛ شاعری تاثیر گذار و عارفی نوآور

مشهد- ایرنا- شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری بدون تردید یکی از بزرگترین شاعران این مرز و بوم است که آوازه اش از مرزهای کشور گذشته و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز از شهرت برخوردار است.

این شاعر و عارف دلسوخته در طول هشت دهه از عمر با برکتش توانست تاثیر بسیاری بر شعر و ادب فارسی بگذارد و شاعران دیگر از جمله مولانا از او به عنوان یک شاعر صاحب فکر و عارفی بزرگ یاد کرده و شعرهایی را در وصف بزرگی مقام او سروده اند.
مصیبت نامه، الهی نامه، مختارنامه، اسرارنامه، منطق الطیر، خسرونامه، دیوان غزلیات و قصاید و تذکره الاولیاء از جمله آثار مشهور عطار نیشابوری به حساب می آید که در طول این سال ها دست به دست میان دانشجویان و علاقه مندان به فرهنگ و ادب شعر فارسی چرخیده و هر کس به فراخور ذوق و ادارک خود از آن بهره ها برده است.
25 فروردین که در تقویم ملی کشور به نام روز ملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری نامگذاری شده از یک سو فرصت گرانبهایی برای پ‍ژوهشگران و عطارشناسان است که یافته های خود را از دریای بیکران شعر و عرفان او به بحث و تبادل نظر بگذارندو از سوی دیگر موقعیت مناسبی برای عموم مردم است تا با گوشه های از اندیشه و هنر این شاعر بزرگ آشنا شوند.
عشق و عرفان، ‌نو آوری دربیان عارفانه،‌ صمیمت و یک رنگی و روایت دردهای اجتماعی برخی از وی‍ژگی های این شاعر بزرگ و آثار او از دیدگاه عطارشناسان و استادان رشته ادبیات فارسی در دانشگاههای خراسان رضوی است.

** اشعار عطار، مملو از نوآوری است
یک عطارشناس در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت:عطار از نظر عرفانی دارای جایگاهی بسیار برجسته و از نظر ادبی یکی از شاعران بزرگ زبان و ادبیات فارسی است.
دکتر رضا اشرف‌زاده با اشاره به اینکه مولانا از عطار بسیار تاثیر گرفته است، خاطر نشان کرد: نوآوری‌های عطار در حوزه عرفان بیش از 30 - 40 مورد است و مولوی در همین خصوص از عطار بهره گرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد اظهار کرد: همانطور که در تاریخ نیز نقل شده اگر می‌خواهید سنایی را بفهمید، آثار عطار را بخوانید و عطار همه آنچه را که در تفکرات سنایی هست، دارد.
وی در خصوص تحمیدیه‌های ( حمد و ستایش خداوند) عطار نیز گفت: در تحمیدیه‌های این شاعر عارف، نوآوری‌های بسیار جالبی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها با آیات و روایات قابل تطبیق است یا از آن‌ها سرچشمه گرفته است.
دکتر اشرف زاده ادامه داد: عطار در این شعرها با رندی و شیرینی درخواست‌هایش را با خداوند مطرح می‌کند.

*** عرفان عطار، شفاف و یک رنگ است
یک پژوهشگر در حوزه شعر و ادبیات فارسی نیز گفت: در روزگار عطار وضعیت به گونه‌ای بوده که این شاعر، بیشتر از ترکیبات پارادوکسی( متناقض نما) استفاده می‌کرده اند اما مولانا در این حوزه بی‌پرواتر بوده است.
دکتر محمد دیانتی با اشاره به اینکه ایجاز در کلام عطار، فراتر از ایجاز مولانا است، اظهار کرد: عطار در اشعارش گزینش های بسیار بهتری را انجام داده که مولانا نتوانسته در آن مسیر گام بردارد.
وی با اشاره به اینکه عرفان عطار در مقایسه با عرفان مولانا خالص ‌تر است، اظهار کرد: عرفان مولانا شور و حماسه است، اما عرفان عطار، شفاف ‌تر و یک رنگ تر است زیرا که معنا و عاطفه نیز در اشعار عطار بیشتر موج می زند.

** عطار، روایتگر دردهای اجتماعی
یک استاد دانشگاه فردوسی نیز در همین رابطه به جایگاه ارزشمند عطار در شعر و ادب فارسی اشاره کرد و گفت: دردهای اجتماعی تاریخ ایران در آثار فریدالدین عطار نیشابوری انعکاس یافته است.
دکتر مهدی سیدی افزود: حیات عطار از واقعه حمله غُزها شروع شده و با حمله مغول خاتمه می‌یابد که در آن زمان کتابخانه‌های نیشابور را به آتش کشیدند.
وی با بیان اینکه عشق و ایمان در اشعار عطار موج می زند گفت: عطار دارو و درمانی را که برای جامعه خود پیچید، همان عشق و ایمان است لذا عشق و ایمان در آثار او موج می‌زند.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: عطار به دلیل روایتی که از تاریخ ایران دارد، توانسته است تاثیرات بسیار زیادی را بر شعرای بعد از خود بر جای بگذارد و بسیاری از ادیبان خود را وامدار اشعار عطار می دانند.
شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در سال 540 ه . ق متولد شد و در سال 618 ه . ق در قتل عام نیشابور در فتنه مغول دار فانی را وداع گفت.
مقبره وباغ عطار نیشابوری در فاصله دو کیلومتری به سمت غرب از باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری در شهر نیشابور قرار گرفته است.
مقبره شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری توسط شخصی به نام قاضی القضاه یحیی بن صاعد ساخته شد و بنای اصلی آن هشت ضلعی است و سنگ مقبره از نوع سنگ سیاه و عمودی است که اشعاری برروی آن حک شده است.
ویژه برنامه های روز ملی عطار از دیروز( چهارشنبه ) با نواخته شدن زنگ عرفان در دبیرستان عطار نیشابوری آغاز شد و با برنامه های فرهنگی و هنری از قبیل مرشد خوانی، تجلیل از اساتید عرصه ادبیات و فرهنگ، اجرای برنامه تاسیمرغ و برنامه های متنوع دیگر در روز عصر جمعه 25 فرودین ماه ادامه خواهد داشت.
قرار است همایش علمی پژوهشی روز ملی عطار نیز با حضور جمعی از صاحبنظران و ادیبان کشور فردا ( جمعه ) در نیشابور برگزار شود.
7498/ 6012 خبرنگار توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
کد N1676506

وبگردی