آفتاب
روایتی از حضور خالصانه؛

اعتکاف فرصتی برای بازسازی روح/گیلانی ها پرشور حاضر شدند

اعتکاف فرصتی برای بازسازی روح/گیلانی ها پرشور حاضر شدند

رشت- مراسم معنوی اعتکاف که از ۲۲ فروردین آغاز شده و امروز به پایان می رسد، فرصتی مغتنم برای بازسازی روح است که امسال نیز همچون سال های گذشته، گیلانی ها حضوری پرشور در این مراسم داشتند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: در هیاهو و تب و تاب زندگی روزمره، اگر فرصتی دست بیاید تا بتوان به دور از همه دلبستگی ها، خلوتی با خالق بی همتا داشت، غنیمتی است که باید از آن بیشترین بهره را برد.

ایام البیض که در آن برگزاری مراسم معنوی اعتکاف سفارش شده، همان فرصت غنیمت است که از راه رسیده و شمیم عطر یار را به مشام می رساند. ایامی که در آن انسان با حضور خالصانه در درگاه خداوند زنگار از روح و قلب زدوده و خود را برای مهمانی بزرگتر خداوند در ماه رمضان آماده می کند.

امسال مراسم معنوی اعتکاف از ۲۲ تا ۲۵ فروردین ماه در سراسر کشور برگزار شده و مردم گیلان به ویژه جوانان این سرزمین نیز از این فرصت به دست آمده نهایت بهره را برده و با حضور پرشور خود در این مراسم معنوی، تصویری جاودانه از خود به یادگار گذاشته اند.

این مراسم که بنا به گفته معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان در ۱۱۰ مسجد استان برگزار شده، تا شامگاه پنج شنبه (امشب) ادامه دارد.

پیش بینی حضور ۱۴ هزار نفری معتکفان در گیلان

حجت الاسلام سید حسین گلمیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حضور پرشور مردم استان به ویژه جوانان در این مراسم معنوی اظهار کرد: بر اساس مشاهدات، پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۴ هزار معتکف در این مراسم معنوی حضور یافته اند.

وی برگزاری حلقه های معرفتی و انس با قرآن، ترویج سبک زندگی اسلامی و پاسخ به شبهات را از جمله فعالیت های جنبی مراسم پرفیض اعتکاف در استان اعلام کرد و گفت: حضور جوانان و نوجوانان در این مراسم امسال نیز همچون سال های گذشته پرشور است.

 به گفته این مسئول ۱۰۰ استاد اخلاق و مبلغ دینی نیز به مراسم معنوی اعتکاف در سراسر استان گیلان اعزام شده اند.

شهرستان صومعه سرا نیز که هرساله با استقبال بسیار خوب علاقه مندان به ویژه نسل جوان برای حضور در این مراسم معنوی مواجه می شود امسال نیز به دلیل استقبال زیاد با اضافه کردن دو مسجد، مراسم معنوی اعتکاف در ۱۶ مسجد این شهرستان برگزار شده است.

۱۶ مسجد شهری و روستایی میزبان معتکفان صومعه سرایی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال ۱۶ مسجد در حوزه شهری و روستایی برای مراسم معنوی اعتکاف در این شهرستان در نظر گرفته شده بود، اعلام کرد:  براساس آمار اعلام شده تنها در روز نخست، بیش از ۵۰۰ نفر از معتکفان  در شش مسجد حضور پیدا کرده بودند.

حجت الاسلام منوچهر احمدی پور با اشاره به اینکه پیش بینی می شود با اعلام آمار سایر مساجد این تعداد به بیش از یک هزار معتکف برسد، یادآورشد: سال گذشته بیش از ۸۵۰ صومعه سرایی در این مراسم معنوی حضور داشتند.

وی با بیان اینکه مردم در اعتکاف به دنبال الگویی برای سبک زندگی بهتر هستند، خاطرنشان کرد: اعتکاف، گریز از لذت گرایی و مهار حس خود محوری و برتری جویی و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوی قلب و قبله هستی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی صومعه سرا تأکید کرد: خود سازی، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی از دیگر برکات‌ اعتکاف است.

به گفته این مسئول اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسان ها با توشه معنوی، اعتقادی راسخ، ایمان و امیدی بیشتر به زندگی خود ادامه دهند.

 اعتکاف بهترین فرصت برای خلوت کردن با خداوند متعال

زهرا نصیری شهروند صومعه سرایی که در مراسم اعتکاف حضور یافته بود در گفتگو با خبرنگار مهر به نقش تأثیرگذار اعتکاف در زندگی اشاره کرد و گفت: خودسازی و رسیدن به قرب الهی مهمترین اثر اعتکاف بر جوانان است.

معتکف صومعه سرایی خاطرنشان کرد: هر انسانی به طور فطری درپی دستیابی به کمال و پرورش ابعاد وجودی خویش بوده و خلوت کردن با خداوند متعال گامی مهم برای رسیدن به این مقصد بزرگ انسانی است.

وی رشد، کمال، بالندگی روحی، عقلی و ایمانی انسان و رسیدن به عالم شهود و ملکوت را از آثار اعتکاف دانست و ادامه داد: در اعتکاف، انسان با پی بردن به نکات مثبت و منفی وجودش، با تقویت نقاط مثبت، از ضعف های خود می کاهد.

حضور بیش از ۴۰۰ معتکف فومنی و شفتی در مراسم اعتکاف  

رئیس تبلیغات اسلامی فومن و شفت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال برای برگزاری مراسم اعتکاف هفت مسجد در شهرستان های فومن و شفت در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام سیاوش طائب با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ معتکف مرد و زن در این مراسم معنوی در این دو شهرستان حضور دارند، افزود: تلاش شده تا شرایط مناسبی برای حضور معتکفان در سطح این مساجد فراهم شود.

وی به هجمه های وسیع دشمنان اسلام اشاره کرد و گفت: آنها به دنبال منحرف کردن جوان جامعه اسلامی از اصل خود هستند و برگزاری سنت حسنه اعتکاف به عنوان یک راهکار مناسب و تأثیرگذار در مقابل این هجمه ها می تواند باشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شفت با بیان اینکه در طی سه روز اعتکاف برنامه های فرهنگی و مذهبی فراوانی در سطح این مساجد برای معتکفان برگزار شده است، تصریح کرد: برگزاری دعای توسل، محفل انس با قرآن، گفتمان و سخنرانی های دینی، برگزاری جشن ولادت امام علی (ع) و مراسم سالروز وفات حضرت زینب (س) و قرائت دعای ام داوود و توزیع بیش از ۲۰۰ بسته فرهنگی بخشی از این برنامه است.

افزایش ۳۰درصدی معتکفان آستارایی نسبت به سال گذشته

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آستارا نیز در حاشیه آغاز مراسم اعتکاف در مسجد عباسیه این شهر به خبرنگار مهر گفت: امسال ۲۷۵ آستارایی در مراسم معنوی اعتکاف حضور یافته اند.

حجت الاسلام ابراهیم حاتمی با بیان اینکه این تعداد در دو مسجد عباسیه و جامع آستارا معتکف شده اند، افزود: آمار نشان دهنده افزایش ۳۰ درصدی معتکفان نسبت به سال گذشته در شهرستان است.

به گفته این مسئول برپایی نماز به شکل جماعت، گفتمان های دینی، قرائت زیارت آل یاسین، مسابقه احکام، سخنرانی های اخلاقی، جلسات پرسش و پاسخ مسائل شرعی و محافل انس با قرآن از برنامه های مراسم معنوی اعتکاف در شهرستان مرزی بندر آستارا است.

مراسم اعتکاف سنت حسنه ای است که از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی بوده و امید آن می رود که مسئولان امر، با برنامه ریزی های هدفمند، عشقی که در دل مردم به ویژه جوانان وجود دارد را مدیریت کرده و هر ساه بر حضور معتکفان در سراسر کشور افزوده شود.

کد N1676427

وبگردی