آفتاب

رسانه‌های خارجي درباره نامزدي احمدی‌نژاد چه می گویند؟/ سرپیچی از فرمان

رسانه‌های خارجي درباره نامزدي احمدی‌نژاد چه می گویند؟/ سرپیچی از فرمان

روزنامه الریاض با منتشر کردن تصاویری از محمود احمدی‌نژاد نوشت: «رئیس‌جمهوری پیشین ایران از دستور رهبر معظم انقلاب سرپیچی کرد و امروز در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شرکت کرد».

ثبت‌نام محمود احمدي‌نژاد در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در رسانه‌هاي خارجي بازتاب درخور‌توجهي داشت. سی‌ان‌ان در خبری فوری گزارش داد که محمود احمدی‌نژاد وارد محل ثبت‌نام کاندیداها برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. براساس گزارش این شبکه، ثبت‌نام احمدی‌نژاد در حالی صورت گرفت که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران خواستار حضور‌نیافتن وی در این انتخابات شده بود.
سی‌ان‌ان عربی نيز نوشت: «در زمان تنش ایران با ترامپ، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد».
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با اعلام خبر كانديداتوري او به نقل از خبرنگاران مستقر خود در وزارت كشور، نوشت «احمدی‌نژاد پیش‌از‌این گفته بود که به دنبال توصیه آیت‌الله خامنه‌ای، در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا نخواهد شد؛ ولی بسیاری از تندروها در ایران به دنبال کاندیدایی با ادبیات قاطع و تند بودند که بتواند در برابر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا عرض اندام کند».
رویترز نیز اعلام کرد رئیس‌جمهوری سابق ایران به عنوان نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. این خبرگزاری گزارش داد که این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که رهبر ایران پیش‌تر به وی توصیه کرده بود در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکند. ثبت‌نام احمدي‌نژاد در رسانه‌هاي عربي نيز بازتاب گسترده‌اي داشت. روزنامه عرب‌زبان النهار نوشت که «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهوری سابق ایران با وجود توصیه رهبر این کشور برای کاندیدا‌نشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، اقدام به ثبت‌نام در این انتخابات کرد.
اسپوتنیک عربي نیز اعلام کرد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران که پیش‌تر اعلام کرده بود از «حمید بقایی» در انتخابات حمایت خواهد کرد، با وجود توصیه آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر ‌حضور‌نیافتن وی در انتخابات به‌عنوان کاندیدا، به صورت غیرمنتظره در این انتخابات ثبت‌نام کرد.
الیوم‌السابع نيز با تأكيد بر اينكه «حمله آمریکا به سوریه بر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تأثیر خواهد گذاشت و بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رقابت شدیدی ایجاد کرد» به نام‌نویسی احمدی‌نژاد پرداخت.
صدی البلد با اعلام خبر كانديداتوري احمدي‌نژاد به نقل از او نوشت: «رهبر معظم انقلاب من را نصیحت کرد تا در انتخابات شرکت نکنم؛ اما نصیحت ایشان به معنای مشارکت‌نکردن من نیست».
روزنامه الریاض با منتشرکردن تصاویری از محمود احمدی‌نژاد نوشت: «رئیس‌جمهوری پیشین ایران از دستور رهبر معظم انقلاب سرپیچی کرد و امروز در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شرکت کرد».
عین العراق، التيار و القرطاس نيوز نيز از به‌صحنه‌آمدن احمدي‌نژاد خبر دادند.
گفتني است رسانه‌هاي اسرائيلي نيز توجه ويژه‌اي به اعلام كانديداتوري احمدي‌نژاد داشتند. شبکه تلویزیونی «آی ۲۴» اسرائیل در تارنمای اینترنتی خود نوشت: «رئیس‌جمهوری سابق ایران برای شرکت در انتخابات پیش‌رو نام‌نویسی کرد». این شبکه تلویزیونی در شرح این خبر نوشت: «محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ به مدت هشت سال و در دوره متوالی رئیس‌جمهوری ایران بوده است، با وجود توصیه رهبر این کشور به کاندیدانشدن وی در انتخابات پیش‌رو، به صورت کاملا ناگهانی اقدام به نام‌نویسی در انتخابات کرد».
روزنامه جروزالم پست نیز اقدام احمدی‌نژاد را به نوعی به‌چالش‌کشیدن مسئولان ایران دانست.
تایمز اسرائیل نیز در خبر خود اعلام کرد: «محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق و تندرو ایران در یک اقدام ناگهانی با وجود توصیه آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر حضور‌نیافتن وی در انتخابات، به‌عنوان رقیب جدی برای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی ایران در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به‌عنوان کاندیدا نام‌نویسی کرد».
این رسانه‌ اسرائیلی نوشت: «پیش‌تر قرار بود احمدی‌نژاد از معاون خود یعنی حمید بقایی حمایت کند که اکنون در یک حرکت ناگهانی خود در انتخابات ثبت‌نام کرد».
تایمز اسرائیل در تحلیلی که در ذیل این خبر ارائه کرده است، تأکید کرد که تندروها در ایران به دنبال یک نامزد تندرو هستند تا در مقابل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، ایستادگی کند.
هاآرتص نیز در خبر خود نوشت: «احمدی‌نژاد به صورت رسمی با نام‌نویسی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری با وجود توصیه آیت‌الله خامنه‌ای، به‌عنوان رقیب حسن روحانی مطرح شد».
یدیعوت آحارنوت نیز نوشت: «محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، با حضور در وزارت کشور با وجود توصیه آیت‌الله خامنه‌ای برای کاندیدا‌نشدن وی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد».
منبع: ايسنا و ايلنا
کد N1676384

وبگردی