آفتاب

لحظه فرود راکت فالکون ۹ را ببینید

لحظه فرود راکت فالکون ۹ را ببینید

همشهری آنلاین: شرکت اسپیس ایکس از روند فرود فضاپیمای جدید خود پس از بازگشت به زمین تصاویری روی اینستاگرامش منتشر ساخته‌است تا توانایی‌های این فضاپیما را به کسانی که قدرت فرود ایمن آن روی زمین را باور ندارند، اثبات کند.

براساس گزارش ساينس الرت، اين فضاپيما به گونه‌اي طراحي شده‌است تا بتواند راكت بوستر مرحله اول را كه گران‌قيمت‌ترين تكه از سيستم راكت فالكون 9 62 ميليون دلاري شركت اسپپيس ايكس است را روي زمين بنشاند.

دوربين‌هايي كه در سرتاسر سكوي فرود فضاپيما نصب شده‌اند، آخرين فرود بوستر راكت فالكون 9 را با دقت ثبت كرده‌اند كه يكي از به‌ياد‌ماندني‌ترين لحظات در تاريخچه شركت اسپيس‌ايكس به شمار مي‌رود.

ايلان ماسك بنيانگذار شركت اسپيس ايكس مي‌گويد رسيدن به اين لحظه براي شركتش به معني 15 سال تلاش و زحمت بوده‌است. راكت‌هاي مداري مانند فالكون 9 ماشين‌هايي پيچيده و چند ميليون دلاري هستند كه تجهيزات و ماهواره‌هايي ارزشمند و انسان‌ها را به فضا مي‌فرستند.

تا به امروز تمامي بوسترهايي كه براي انجام ماموريت‌هاي فضايي مورد استفاده قرار گرفته‌اند،‌ پس از آغاز عمليات به زباله تبديل شده‌اند، اما از 30 مارس شركت اسپيس ايكس اين روند را دچار تحول ساخت و توانست براي اولين‌بار توانست به طور كامل بوستر راكتش را مورد استفاده دوباره قرار دهد.

ماسك مي‌گويد شركتش به زودي قادر خواهد بود در مدت 24 ساعت راكتي را پرتاب كرده، فرود آورده و دوباره به فضا پرتاب كند، قابليتي كه مي‌تواند هزينه عمليات فضايي را صدها بار كاهش دهد. اين شركت قصد دارد اولين مسافرانش را در سال 2018 راهي فضا كند، و برنامه بلند‌پروازانه ديگرش ايجاد اينترنت ماهواره‌اي براي كل سياره زمين با استفاده از 4425 ماهواره است.

کد N1676197

وبگردی