آفتاب
۲۵۴ مسجد خراسان جنوبی میزبان معتکفین شدند؛

حکایت روزهای وصال عشق/ اعتکاف فرصتی دوباره برای بندگی

حکایت روزهای وصال عشق/ اعتکاف فرصتی دوباره برای بندگی

بیرجند- ۲۵۴ مسجد خراسان جنوبی با بیش از ۲۱ هزار معتکف، مهمان سه روزه خداوند شده اند که نسبت به سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: اولین روز های گرم و شیرین بهاری از  لا به لای تار و پود های زمان در گذر است. این روزها دعوت نامه ای از سوی خداوند برای برخی از مردم ایران زمین آمده تا به مدت سه روز مهمان  خلوتگه یار باشند. خوشابه حال کسانی که دعوت نامه اعتکاف به نامشان مهر خورده و این روز ها در محافلی زیبا به توسل مشغولند.

از دور بوی مهربانی و معنویت به مشام می رسد. هر زاویه اش، عطر خاص ترین دقایق هستی جاری است. دست قنوت صدها عاشق مانند پروانه ای سبک بال در فضای قرب بال گشوده اند... بی اختیار همراه می شوی. حلقه شوق بر چشمانت سایه می افکند و ذکر سبزی را که جز تقاضای قرب الی الله نیست، بر لب ها جاری می کنی.

 اینجا محفل انس با خداوند است. محفلی که از کوچک و بزرگ بر سر سفره اش نشسته اند و هیچکس احساس غریبگی نمی کند.

به تکیه گاه خداوندی ات محتاجم

«خدایا، سه روز را برای سخن با تو کوله بار بسته ام. نکند که صداهایم از میان صدها زمزمه به تو نرسد و دعایم مستجاب نشود... آنقدر در سکوت سه روزه ام فریاد می زنم تا گرد غبارآلود غم  و گناه از وجودم جامه افکند. صدایم کن و رهایی ام بخش که به تکیه گاه خداوندی ات سخت محتاجم.»

این ها را دختر ۲۳ ساله از هویدای دلش نجوا می می کند. گویی داغی دیرینه بر دل دارد و تنها سکوت و دلداری خداوند می تواند آرامشی بهاری به وی عطا کند.

قطره های اشکش یکی پس از دیگری می ریزید و تسبیح سبز رنگش نیز دانه به دانه به جلو می رود. از دنیای سراسر معنوی اش بیرون آمده و در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: برای سومین بار است که در مراسم اعتکاف شرکت می کنم.

زهرا حاجی آبادی با بیان اینکه بعد از هر مراسم اعتکاف، احساس خاصی دارم، می افزاید: کاش هر ماه رجبیه و همه ایام نیز اعتکاف باشد.

وی ادامه می دهد: در این مراسم بسیاری از دعاهایم مستجاب شده و خیلی از مشکلات جان فرسا را به واسطه این ایام پشت سر گذاشته ام.

احساسی که توصیف نمی شود

فاطمه که برای اولین بار است که برای شرکت در مراسم پر فیض اعتکاف به یکی از مساجد حاجی آباد رفته است در گفت وگو با خبرنگار مهر می گوید: بسیار خوشحالم که توانستم برای اولین بار در اعتکاف شرکت کنم.

این دختر ۱۱ ساله می افزاید: اعتکاف یکی از مراسم پر فیض و برکت بوده که در آیات و روایات به آن سفارش زیادی شده است.

وی در بیان احساسش به خبرنگار مهر می گوید: وقتی مادرم در این مراسم شرکت می کرد، دوست داشتم با او همراه شوم و سه روز را به دلیل نیامدن، در خانه گریه و زاری می کردم.

بغضی می کند و می افزاید: امسال که می توانم برای مراسم اعتکاف شرکت کنم، مادرم به دلیل عارضه بیماری نمی تواند با من بیاید.

حال دیگر بغضش شکسته و اشک هایش جاری می شود و می افزاید: از خدا می خواهم که مادر و همه بیماران را شفا دهد تا هیچ دختری آرزو بر دل نماند و هیچ مادری شرمنده فرزندانش نشوند.

اعتکاف بهترین فرصت برای درد دل با خداوند است

یک بانوی ۴۰ ساله هم در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: اعتکاف بهترین فرصت برای درد دل با خداوند است.

زهرا بیدختی با بیان اینکه اعتکاف یکی از سنت های دیرینه است که باید پا برجای بماند، می افزاید: خوشبختانه مردم خراسان جنوبی نسبت به این امر مهم ثابت قدم بوده و همواره انجام می دهند.

وی  اعتکاف را فرصتی برا بخشش گناهان و خودشناسی می داند و می گوید: همچنین در این سه روز می توان روح را از همه تعلقات دنیوی تخلیه کرد.

بیدختی ادامه می دهد: حضور جوانان و نوجوانان در این مراسم بیش از هر چیزی حائز اهمیت است که نباید کم رنگ شود.

برگزاری مراسم اعتکاف در ۲۵۴ مسجد استان

سرپرست تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری مراسم اعتکاف در ۲۵۴ مسجد استان در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته نیز مراسم اعتکاف در ۲۳۵ مسجد برگزار شد که این میزان در سال جاری افزایش دارد.

حجت الاسلام احمد رضایی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در مراسم اعتکاف، اظهار کرد:تلاش شده امسال محتوا بخشی و غنابخشی بیشتری به مراسم معنوی اعتکاف داده شود.

وی با بیان اینکه در این راستا در فضاهای اعتکاف چندین گروه و مسئول فرهنگی اعم از روحانی، قاری و مداح حضور دارند، بیان کرد: علاوه بر این، امسال بیش تر تلاش  شده است که حلقه های معرفتی در فضاهای اعتکاف برگزار شود و سخنرانی ها کمتر باشد.

سرپرست تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، توزیع اقلام فرهنگی را یکی دیگر از برنامه های اعتکاف عنوان کرد و گفت: همچنین در مراسم معنوی اعتکاف امسال طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» برگزار می شود.

امسال طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» برگزار می شود حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه اعتکاف سنت دیرینه ای است که انبیاء و اولیا الهی در طول تاریخ انجام داده اند، اظهار کرد: اعتکاف یک بیمه برای فرد و حتی کشور خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه اعتکاف می تواند توطئه دشمنان را خنثی کند، بیان کرد: کسی که در این مراسم بزرگ معنوی شرکت کنند دشمن باید ماه ها تلاش کند تا بتواند در او نفوذ کند.

سرپرست تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، آمرزش گناهان و معاصی، عاقبت بخیری و ثواب حج عمره را از دیگر آثار و برکات اعتکاف عنوان کرد.

ثبت نام ۲۱ هزار نفر برای شرکت در مراسم اعتکاف

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر از ثبت نام ۲۱ هزار نفر برای شرکت در مراسم اعتکاف امسال خبر داد و افزود: همچنین امسال ۲۵۴ مسجد در سطح استان برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف رجبیه در نظر گرفته شده است.

برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف بیش از  ۲۳۰ روحانی به مساجد استان اعزام شدند وی گفت: برای شرکت کنندگان این مراسم برنامه های فرهنگی و معنوی زیادی در نظر گرفته شده که در حال برگزاری است.

حجت الاسلام سلم آبادی با بیان امسال نذر اعتکاف در استان اجرا می شود، عنوان داشت: در قالب این طرح خیران می توانند کمک های نقدی و غیرنقدی خود برای برگزاری مراسم را تحویل مساجد دهند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف رجبیه در سطح استان، گفت: در این راستا امسال برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف بالغ بر ۲۳۰ روحانی به مساجد استان اعزام شدند.

آری خراسان جنوبی هر ساله بیش از پیش نسبت به شرکت در مراسم اعتکاف مشتاق تر شده و در این سنت دیرینه نیز مانند دیگر فریضه ها پیش قدم هستند.

کد N1676002

وبگردی