آفتاب

افتتاح کاخ آرزوهای فرهنگی خطه شمال غرب در دولت یازدهم

افتتاح کاخ آرزوهای فرهنگی خطه شمال غرب در دولت یازدهم

تبریز - ایرنا - بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به عنوان مطالبه و آرزوی دیرینه مردمی، کاخ آرزوهای فرهنگی خطه شمال غرب بود که در دولت تدبیر و امید بنیان گذاشته شد.

به گزارش ایرنا، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه فرهنگ، نه تنها در آذربایجان شرقی، بلکه در خطه شمالغرب بوده و خدمات آن شامل حال مردم استان های این منطقه است.
در تکمیل مراحل تاسیس این بنیاد و همپا با تلاش همه جانبه دولت اعتدال در مسیر پرسنگلاخ ترویج فرهنگ احترام به حقوق شهروندی ایرانیان، رشته زبان و ادبیات ترکی در سال تحصیلی 95 - 96 در دانشگاه تبریز راه اندازی شد و دانشجو پذیرش کرد و هم اکنون دانشجویان مشغول تحصیل در این رشته هستند.
تاسیس و راه اندازی این بنیاد، عمل به یکی از وعده های رئیس دولت تدبیر و امید در سفر به آذربایجان در دوران تبلیغات انتخاباتی برای تقویت و پشتیبانی از فرهنگ، هنر و ادب محلی بود.
البته اشاره به مطالبات فرهنگ های بومی و محلی ایرانی در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، حداقل در دو دهه اخیر، اتفاق تازه ای نبود، اما آنچه این مقوله را در دولت روحانی متفاوت و متمایز کرد، تلاش تیم فرهنگی دولت تدبیر و امید برای عملیاتی کردن این مطالبه و عبور دادن آن از مرحله نظریه به مرحله عمل بود.
با راه اندازی این بنیاد علاوه بر اینکه زبان، ادبیات، موسیقی و شاخص های فرهنگی محلی تقویت و برجسته شد، بلکه در نشر آثار به زبان محلی نیز پیشرفت هایی حاصل شد.
چاپ و نشر بیش از یک هزار و 200 عنوان کتاب در سال گذشته، نقطه عطفی در حوزه چاپ و نشر آذربایجان شرقی بود که بدون شک متاثر از نگاه ویژه دولت به فرهنگ، هنر و ادبیات بومی و محلی در مناطق مختلف کشور عزیزمان از جمله آذربایجان شرقی بوده است.
بدیهی است که بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، نهال نوپایی است که رشد و تعالی آن، نیازمند هم افزایی ملی و دولتی برای تقویت هر چه بیشتر بنیان های توجه به فرهنگ های محلی به عنوان تکه های فرهنگ ملی است.
از سوی دیگر تاسیس این بنیاد در خانه پروین اعتصامی در تبریز گویای عمق آگاهی و اشراف دست اندرکاران به اهمیت مقوله فرهنگ در ساخت دهی به تفکر انسجام ملی در سایه توجه به فرهنگ های محلی است.
در جمع هیات امنای این بنیاد و فعالان آن شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی ادبی استان جمع شده که همین امر بر غنای بار علمی، فرهنگی و ادبی آن افزوده است.
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری روز چهارشنبه 30 اردیبهشت سال 94 در آئین افتتاح بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در پیام خود به صورت ویدئو کنفرانس اعلام کرده بود: با افتتاح این بنیاد وعده ای که در سفر استانی به مردم داده شده بود، جامه عمل پوشید.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاح بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان هدف از راه اندازی این بنیاد را تحقق وعده‌های دولت و رئیس جمهوری در جهت تقویت زبان آذری که از خواسته‌های بحق مردم آذربایجان است، اعلام کرد.
علی جنتی، فعالیت این بنیاد را در همه حوزه‌های فرهنگی، هنری و ادبی منطقه آذربایجان اعلام کرده بود.
رحیم نیکبخت، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی نیز می گوید: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به شکل رسمی دولتی اولین بار است که در آذربایجان شکل گرفته و راه اندازی شده است.
رئیس هیات مدیره بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان از اختصاص پنج میلیارد ریال اعتبار برای این بنیاد به دستور رئیس جمهوری در جلسه 25 اسفند سال 1395 هیات وزیران خبر داد.
ابوالفضل علیمحمدی از انتشار فصلنامه تخصصی این بنیاد خبر داد و گفت: انتشار این فصلنامه با محوریت فرهنگ، هنر و ادب، گامی در راستای شناخت و بررسی زمینه‌های لازم برای توسعه فرهنگی استان محسوب می‌شود.
وی افزود: این فصلنامه زیر نظر هیات تحریریه­ ای متشکل از اساتید دانشگاه، متخصصان عرصه فرهنگ و هنرمندان استان برای تامین نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان و علاقمندان به مباحث تخصصی فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان منتشر می‌شود.
بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با وجود نوپا بودن، فعالیت خود را در این عرصه به آرامی و پیوستگی ادامه می دهد و همایش های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در ایام سال برگزار می کند.
مرکز این بنیاد در تبریز و قرار است شعبه های آن در استان های شمال غرب کشور متشکل از ارومیه، زنجان و اردبیل نیز تاسیس شود.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
کد N1675958

وبگردی