آفتاب

سرمایه حبس شده در خانه‌های خالی دو برابر ارزش بورس ایران است/ شهرداری شش‌های تنفس مردم تهران را فروخت

سرمایه حبس شده در خانه‌های خالی دو برابر ارزش بورس ایران است/ شهرداری شش‌های تنفس مردم تهران را فروخت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 250 میلیارد دلار سرمایه در بخش خانه های خالی حبس شده است، گفت: میزان سرمایه بدون بهره وری و سوددهی در خانه های خالی بیش از دو برابر ارزش شرکت های بورسی ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم سی و هشتمین سالگرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به آخرین اعداد و ارقام ارائه شده از آمار نفوس و مسکن سال 95 اظهار داشت: جمعیت ایران از 75 میلیون نفر به 80 میلیون رسیده که رشد  5 میلیون نفری را در طی پنج سال گذشته داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از آمار قابل توجه به دست آمده کاهش بعد خانواده است گفت: ظرف پنج سال گذشته بعد خانوار از 3.5 درصد به 3.3 درصد کاهش پیدا کرده است یعنی تعداد  افراد خانوار روند نزولی داشتند. در روستاها هم بعد خانوار به 3.14 رسیده که نشان می‌دهد متاسفانه تشکیل خانواده و تولد حتی در روستاها هم کاهش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت کاملا نزولی بوده است گفت: به طوری که از سا‌ل‌های 80 تا 85 نرخ رشد جمعیت 1.29 درصد بوده که این رقم از سال‌های 85 تا 90 به 1.24 درصد رسیده است.

آخوندی با اشاره به نرخ رشد منفی جمعیت روستاها ادامه داد: از سال 85 تا 90 رشد جمعیت روستایی منفی67  درصد بوده که این رقم ازسال‌های 90 تا 95 به منفی 73 درصد کاهش پیدا کرده است و علی‌رغم اینکه صدها هزار میلیارد بودجه و اعتبارات در حال هزینه شدن است اما رشد جمعیت در حال کاهش بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش شهرنشینی در دوره پنج‌ساله 85 تا سال 90 گفت: در حالی که در این بازه زمانی افزایش شهرنشینی 71.4 درصد بوده این رقم در سال 95 به 74 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد خانوار در سال 90 چیزی حدود 21.1 میلیون خانوار بوده که در سال 95 این رقم به 24.1 میلیون خانوار رسیده البته این  رشد خانوار به دلیل افزایش تشکیل تعداد خانوار نبوده بلکه تعداد طلاق‌ها در کشور افزایش یافته و خانواده‌های تک نفره شکل گرفته است. به طوری که 8.5 درصد از کل خانوارهای ایران تک‌نفره هستند که این درصد قابل تاملی است.

آخوندی با اشاره به کاهش مهاجرت در سال‌های گذشته گفت: در حالی که در سال 90 میزان مهاجرت 5.5 میلیون نفر بود در سال گذشته این رقم به 4.7 میلیون نفر رسید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تعداد خانه‌ها نسبت به تعداد خانوار گفت: در حالی که تعداد خانه‌های موجود در ایران 25.4 است تعداد خانوارهای کشورمان 21.5 میلیون است که این نشان می‌دهد برای اولین بار تعداد خانه از خانوار بیشتر است.

سرمایه 250  میلیارد دلاری حبس شده در مسکن   

وی با اشاره به افزایش تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در کشور اظهار داشت: طبق آمار اعلام شده در سال گذشته در سطح کشور چیزی حدود 2میلیون و 580 هزار واحد خالی در کشورمان وجود دارد که از این رقم 490 هزار واحد مسکونی خالی متعلق به تهران است.

آخوندی با بیان اینکه ارزش خانه‌های خالی 250 میلیارد دلار است گفت: در حالی که در خانه‌های خالی سرمایه 250 میلیون دلاری حبس شده است ارزش کل شرکت‌های حاضر در بورس 110 میلیارد دلار است یعنی چیزی بیشتر از 2 برابر ارزش بورس کشورمان در خانه‌های خالی حبس شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عقل حکم می‌کند این روند را کنترل کنیم گفت: افزایش آمارهای واحدهای مسکونی در این شرایط فقط برای نمایش است و در حالی که این تعداد واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد و میزان ساخت و ساز افزایش پیدا کرده 19 میلیون بد مسکن در ایران داریم که در حاشیه شهرها و در وضعیت عسرت زندگی می‌کنند.

صدور 670 هزار پروانه ساخت در 3 سال

وی با بیان اینکه در طول سال های 89، 90 و 91 یعنی ظرف سه سال برای 670 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شد گفت: مفهوم این رقم این است که نباید در تهران هیچ فردی بی‌خانه باشد و برای بیش از یک‌چهارم خانوار تهران پروانه ساختمانی صادر شده است اگر این روند 12 سال دیگر ادامه داشت با یک تهران دیگر مواجه می‌شدیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این میزان ساخت و ساز مسکن در تهران در وضعیت زندگی مردم اثری نداشته است و از 670 هزار واحد مسکونی ساخته شده بیش از 50 درصد  آن در مناطق بالا شهر تهران یعنی مناطق یک،2، 3، 4، 5 و منطقه 22 ساخته شده است و این نشان می دهد که این میزان ساخت و ساز سوداگرانه بوده و نه برای تقاضای واقعی.

آخوندی تاکید کرد: در سال‌های گذشته پروانه‌های ساختمانی عمدتاً برای اهداف سوداگرانه صادر می‌شدند و خانه‌ها نه برای سکونت بلکه برای تجارت ساخته می‌شدند و مدیریت شهری، آسمان شهر را، ضوابط شهری، مقررات و در نهایت خود شهر را برای فروش گذاشت.

وزیر  راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی نظام شهرفروشی حاکم می‌شود نتیجه آن این است که اجرای قوانین از مجرای خود خارج می‌شود و یک عده با اهداف سوداگرانه وارد می‌شوند گفت: امروز شاهد این هستیم که از باغات تهران چیزی نمانده است و مدیریت شهری شش‌های تنفسی مردم تهران را فروخته است و ظرفیت‌های زیستی در حال از بین رفتن است.

وی با تاکید بر اینکه بیماری شهر فروشی به یک رویه تبدیل شده است گفت: این بی‌ضابطه‌گری را در بخش مسکن مهر هم می‌توان دید به طوری که چیزی حدود 240 هزار واحد مسکونی تحت عنوان مسکن مهر در کلانشهر تهران ساخته شده اما هیچ مشکلی از حاشیه‌نشینی تا کنون برطرف نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر نتوانسته هیچ دردی را درمان کند گفت: هر چند که برای ساخت مسکن مهر اعتبارات چند هزار میلیاردی انجام شد اما آمار حاشیه  نشینی کم نشد بنابراین نتوانست مشکل بد مسکنی را حل کند.

آخوندی ادامه داد: ثروت ملی بسیار کلانی در این بخش هزینه شد اما سودمندی آن در نازل ترین حالت ممکن رخ داد و نرخ بهره وری بسیار پایین داشت.

رعایت  انظباط شهری و افزایش قدرت خرید مهمترین سیاست دولت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست حمایتی دولت باید متوجه افرادی باشد که متقاضی واقعی مسکن هستند اظهارداشت: دو سیاست عمده را برای حمایت از افراد در این حوزه تعقیب کرده ایم که اولین سیاست انضباط شهری بود. معتقدم افرادنباید به سمتی بروند که شهرداری ها قدرت این را پیدا کنند که ضوابط شهری را به فروش برسانند .

آخوندی ادامه داد: دومین سیاست ما توانمند کردن متقاضیان مسکن بوده است در حالی که عده ای به دلایل سیاسی مخالف این سیاست بودند اما توانستیم 133 هزار نفر از طریق تسهیلات مسکن سکونت پیدا کنند که این رقم رشد 47 درصدی نسبت به سال 94 داشته و به طور کلی 6 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه اعطا شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته 42 هزار نفر توانستند صاحب خانه شوند گفت: این رقم نسبت به ارقام سال 94 رشد 7 درصدی داشته است .

وی افزود: کل تسهیلاتی که در سال گذشته داشته شد معادل 16 هزار میلیارد تومان برای 365 هزار نفر بود.

آخوندی با بیان اینکه توانستیم با همین سیاست ها معاملات مسکن را برای نیاز واقعی افزایش دهیم گفت: شاهد آن بودیم که خانه های 70 الی 80 متری به رونق رسیدند که این نشان می دهند معاملات برای نیاز مصرفی بوده و نه سوداگرایانه.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در حالی که مرکز شهر مانند خیابان های انقلاب می توانست محل خوبی برای اجرای طرح های مسکن باشد اما عده ای برای تامین مسکن اقشار کم درآمد در کوه ها به ساخت و ساز پرداختند، گفت: کدام عقل سلیم می گوید که به جای ساخت وساز در مراکز شهرها در کوه ها و بیان ها برای مردم خانه بسازیم.

تاکید بر جدایی دولت از ساخت و ساز  

آخوندی با بیان اینکه سیاست بعدی ما این است که از ورود دولت به بخش ساخت و ساز جلوگیری کنیم، اظهار داشت:در حالی همواره تاکید می شده  صنایع بزرگ به مردم واگذار شود چرا باید دولت به بخش ساخت و ساز ورود کند و چطور شهرداری حق دارد که به یک منطقه و خانه ویلایی مجوز ساخت واحد تجاری بدهد؟

 

کد N1674992

وبگردی