آفتاب
معاون اداره کل هواشناسی:

سیستان و بلوچستان ششمین استان کم بارش کشور معرفی شد

سیستان و بلوچستان ششمین استان کم بارش کشور معرفی شد

زاهدان - ایرنا - معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این استان با کاهش 16.2 درصدی میزان بارش در سال 95 نسبت به بلند مدت رتبه ششم کم بارشی کشور را از آن خود کرد.

دوست محمد کلیم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان بارش بلند مدت سیستان و بلوچستان 111.3 میلی متر بوده که سال گذشته با کاهش 16.2درصدی به 92.8 میلی متر رسیده است.
وی ادامه داد: این استان بعد از استان های یزد، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، خراسان جنوبی و اصفهان در رده ششمین استان کم بارش کشور قرار گرفت.
وی افزود: پارسال از نظر میزان بارش های بلند مدت شهرستان های خاش، ایرانشهر و نیکشهر به ترتیب افزایش 16.8، چهار و 9.1 درصدی داشتند اما در سایر شهرستانهای سیستان و بلوچستان شاهد کاهش بارش بودیم.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در این مدت شهر زابل با 58.8درصد بیشترین کاهش بارندگی در استان را تجربه کرد.
به گزارش ایرنا،استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی 18 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و طوفان های شدید و گرد و غبار روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.
خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.
7316** 3213** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدرسرایانی
کد N1674942

وبگردی