آفتاب
مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی خبر داد:

ابلاغ شهریه مدارس غیردولتی تا 2 هفته آینده

ابلاغ شهریه مدارس غیردولتی تا 2 هفته آینده

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه پیش ثبت نام در مدارس غیردولتی ممنوع نیست اما نباید در قالب دریافت شهریه باشد گفت: شهریه مدارس غیردولتی طی یک تا دوهفته آینده ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایلنا، حسن مسعودی اظهار کرد: پیش ثبت نام در مدراس غیردولتی همانند مدارس دولتی است و همانطور که مدارسی چون استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و مدارس ماندگار برای ثبت نام اقدام به برگزاری آزمون و فراهم کردن مقدمات آن می‌کنند، مدارس غیردولتی هم اقدام به پیش ثبت نام می‌کنند.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که پیش ثبت نام نباید به گونه ای باشد که بارمالی به خانواده تحمیل کند، افزود: پیش ثبت نام را نمی‌توانیم به طور کامل رد و یا تکذیب کنیم زیرا ممکن است فرصت سوزی برای مردم اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: گزارشاتی مبنی بر اقدام برخی مدارس برای دریافت شهریه در هنگام پیش ثبت نام نداریم اما اگر مدرسه‌ای هم مرتکب تخلف شده باشد باید پاسخگو باشد.

مسعودی با اشاره به اینکه دستورالعمل تعیین الگوی شهریه به مدارس ارسال شده و در دست بررسی است گفت: شهریه مدارس بر اساس ضوابط و الگوهای مشخص تامین می‌شود برخی از نهادهای نظارتی، مسئولین و اولیا، هر پولی که مردم به مدرسه می‌دهند را شهریه قلمداد می کنند در حالیکه بخش قابل توجهی از این مبالغ شهریه نیست بلکه پول ایاب و ذهاب، پول لباس، فوق برنامه‌های اختصاصی آموزشی و ورزشی است.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: شهریه بر اساس هفت مولفه در الگو تعیین می‌شود و هرچه غیر از آن باشد در قالب شهریه نیست و مربوط به خدماتی است که اولیاء داوطلبانه متقاضی دریافت آن خدمات هستند.

مسعودی باتاکید بر اینکه غالب مدارس غیردولتی ما در چارچوب تعیین شده عمل می‌کنند، گفت: البته نمی‌توان منکر وجود برخی استثناها که تخلف می‌کنند شد. هر چند مجموعه ما تلاش می‌کند روزنه‌های تخلف را ببندد و همه چیز منطبق با الگوی شهریه باشد. امیدواریم با کمک و همراهی خود موسسان و نظارت مستمر همکاران ما کمترین انحراف در الگوی تعیین شهریه را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جای نگرانی برای مردم وجود ندارد و آنها در هنگام ثبت‌نام قراردادی را امضاء می‌کنند که شهریه در آن به صورت مشخص قید شده است، افزود: در خصوص خدمات فوق برنامه هم اولیاء در انتخاب برنامه‌های تدارک دیده شده آزاد هستند و این فوق برنامه هم تحت نظارت‌های مسئولین ذیربط تصویب می‌شود و در ابتدا انجمن اولیاء و مربیان آن را تایید می‌کنند و به منطقه می‌فرستند تا در آنجا هم بررسی شود.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که اگر اولیایی پیش ثبت نام انجام داده و وجهی را بپردازند اما بعد منصرف شوند آیا امکان استرداد شهریه وجود دارد یا خیر؟ گفت: تا 31 شهریور ماه اگر چنین موردی اتفاق بیفتد مدرسه باید وجه پیش ثبت نام یا ثبت‌نام را برگرداند اما اگر بعد از این تاریخ درخواستی وجود داشته باشد برابرضوابط مربوطه عمل خواهد شد .

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تعزیرات حق ورود به مدارس غیردولتی برای بررسی شکایت را دارد یا خیر؟ اظهارکرد: تعزیرات حق ورود به مدارس غیردولتی را ندارد و اگر شاکی خصوصی داشته باشند با هماهنگی ما می‌توانند در جریان روند رسیدگی قرار بگیرند نه اینکه خودشان وارد مدارس شوند. همچنین بر اساس قانون جدید ودائمی شدن تاسیس مدارس غیردولتی، تعزیرات دیگر در این خصوص نمی‌توانند حکم صادرکنند و باید موارد را به شورای نظارت مرکزی که براساس قانون بالاترین مرجع سیاستگذاری ، برنامه ریزی و نظارت بر مدارس غیر دولتی ارجاع دهند.

 

کد N1674899

وبگردی