آفتاب

جایگاه نخست ایران در منطقه بر اساس نمایه های استنادی اسکوپوس

جایگاه نخست ایران در منطقه بر اساس نمایه های استنادی اسکوپوس

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده در نمایه اسکوپوس، جمهوری اسلامی ایران در سال 2016میلادی جایگاه نخست را در بین کشورهای منطقه به دست آورده است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سیروس علیدوستی با اشاره به جدیدترین گزارش سامانه «نمای نمایه‌های استنادی 2016 جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهانی» گفت:‌ رتبه ایران در سال 2016 در نمایه «اسکوپوس» 16 است که نسبت به سال 2015 یک پله رشد دارد.
وی افزود: در نمای نمایه‌های استنادی 2016 جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهانی، این پژوهشگاه چکیده‌ای از گزارش دو نمایه جهانی «وب آو ساینس» و «اسکوپوس» منتشر شده و جایگاه ایران در این دو نمایه در سال 2016 پایش شده است.
رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: شمار انتشارات، شمار استنادها، میانگین سرانه استناد به مقاله‌ها (سالانه)، میانگین سرانه استناد به مقاله‌ها (پنج ساله)، شاخص «اچ»، همکاری علمی جهانی، شمار مقاله‌های داغ، و شمار مقاله‌های پراستناد از محورهای کلیدی این گزارش هستند.
علیدوستی افزود: بر پایه گزارش تازه سامانه «نما»، رتبه ایران از دیدگاه شمار انتشارات در نمایه «وب آو ساینس» 19 است که نسبت به سال 2015 تغییری نکرده اما رتبه ایران در نمایه «اسکوپوس» 16 است که نسبت به سال 2015 یک پله رشد داشته است.
وی اظهار کرد:‌ ایران در بین کشورهای منطقه در نمایه «وب آو ساینس» پس از ترکیه جایگاه دوم و در نمایه «اسکوپوس» جایگاه نخست را به دست آورده است. ولی از دیدگاه شمار استنادها در نمایه اسکوپوس، ایران در جایگاه 23 جهان قرار گرفته است.
رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران افزود: میانگین سالانه سرانه استناد به انتشارات پژوهشگران ایرانی در سال 2015 نزدیک به 36/0 بوده که کشور ایران را در جایگاه 174 جهان و 20 منطقه قرار داده است. این در حالی است که میانگین سرانه استناد به انتشارات پدیدآوران ایرانی در پنج سال اخیر 84/3 بوده که نسبت به ویرایش پیشین این شاخص رشد داشته است. (میانگین پیشین 52/3).
رئیس شورای تامین منابع گفت: گزارش 2016 نمایه‌های استنادی نشان می‌دهد که شاخص «اچ» ایران تا پایان 2015 برابر 199 بوده که از این دیدگاه ایران در جایگاه 42 جهان و سوم منطقه ایستاده است.
وی ادامه داد: همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران خارج از کشور در سال 2016 نزدیک به 74/23 درصد بوده است که در مقایسه با 35/23 درصد سال پیش رشد داشته است.
ایران بیشترین همکاری‌های علمی را در سال 2016 با کشورهای آمریکا، کانادا، مالزی، آلمان، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، چین، ترکیه، و فرانسه داشته است.
علیدوستی ادامه داد: گزارش 2016 نمایه «وب آو ساینس» نشان می‌دهد که ایران 75 مقاله داغ در این پایگاه داشته که نسبت به گزارش پیشین 27 مقاله افزایش داشته است.
از دیدگاه انتشار مقاله‌های داغ ایران در جایگاه 23 جهان و پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم منطقه قرار گرفته است.
همچنین، در گزارش 2016 «وب آو ساینس» نشان می‌دهد که 1276 مقاله پژوهشگران ایرانی پراستناد شده است که نسبت به 1037 مقاله در ویرایش پیشین پیشرفت داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های پراستناد ایران در جایگاه 36 جهان و چهارم منطقه قرار گرفته است.
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(عتف)، با راه‌اندازی سامانۀ «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.
*اچ ایندکس h-index شاخصی عددی است که می‌کوشد بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نمایش دهد. این شاخص با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود. از این شاخص می‌توان برای تأثیر گذاری علمی گروهی از دانشمندان نیز بهره برد.
علمی**1293
دریافت کننده: محمد طاهری*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1674778

وبگردی