آفتاب
یادداشت؛

شهید صدر نظام سازی معرفتی و مکتبی را ضرورت حیات بشری می دانست

شهید صدر نظام سازی معرفتی و مکتبی را ضرورت حیات بشری می دانست

شهید صدر نظام سازی معرفتی و مکتبی را ضرورت حیات بشری معرفی می کند که نقشی تعیین کننده در نظم زندگی انسان، هماهنگی میان انگیزه های درونی و مصالح عمومی و تغییر و تحول حیات انسانی ایفا می کند.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-سید مهدی موسوی: شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر(۱۳۱۳ ـ ۱۳۵۹ش) از نوابغ و اندیشمندان نظریه پرداز علوم اسلامی است که در راه تحقق عینی اسلام تلاش های گسترده علمی و عملی کرد. شهید صدر با تأکید بر بازسازی اندیشه اسلامی، حفظ اصالت و تناسب با نیازهای زمان به ارائه راه حل های مناسب برای حل مشکلات اجتماعی پرداخت. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، بی شک او یک نابغه و یک ستاره درخشان بود. جنبه علمی، جامعیت و تحقیق و نوآوری و شجاعت علمی را یکجا دارا بود. در اصول، فقه، فلسفه و در هر آنچه با این دانش ها ارتباط می یابد، در زمره بنیان گذاران و صاحبان مکتب محسوب می شد. (پیام مقام معظم رهبری به کنگره شهید آیت الله سیدمحمد باقر صدر، ۲۷/۱۰/۱۳۷۹)

شهید صدر با تألیف کتاب فلسفتنا از مرزهای عقیدتی اسلام و توحید در برابر ماده گرایی و شکاکیت حفاظت کرد. این کتاب همان نقش را در کشورهای عربی و عراق داشت که اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی و شهید مطهری در ایران داشت. وی بنا داشت تا با تألیف مجتمعنا اندیشه های اسلام را درباره زندگی اجتماعی انسان و شیوه های تحلیل و تفسیر جامعه ارائه دهد، اما به علت نیاز جامعه و زندگی مردم به نگارش اقتصادنا روی آورد تا نظام اقتصادی اسلام و اندیشه های بنیادین آن را در ارتباط شبکه ای با کل اسلام تبیین کند. همچنین شهید صدر در کتاب الاسس المنطقیة الاستقراء در پی طرح نوینی برای حل معضل استقرا و ارائه بنیادی منطقی برای استقرا بود که در نتیجه آن مشکل علم تجربی حل و کیفیت تولید علم تبیین شود.

هدف او از نگارش این آثار، تبیین اسلام در قالب نظامی کامل و تمام عیار برای زندگی و شیوه ای برای تربیت انسان بود. به نظر صدر، آموزه های اسلام را باید همچون نظامی هماهنگ همبسته و جامع مبتنی بر بنیان های محکم با پشتوانه منطقی ارائه کرد که با نیازمندی های زمانه هماهنگ و متناسب باشد. [div id='ftn1']

[span dir='LTR'][۱] آیت الله محسن اراکی، دوره ها و پیشگامان بیداری اسلامی معاصر، ص ۶۷.

[span dir='LTR'][۲]  المدرسة القرآنیة و السنن التاریخیه فی القرآن الکریم، المدرسة الاسلامیة

[div id='ftn3']

[span dir='LTR'][۳]  الاسلام یقود الحیاة، رسالتنا، بحث حول الولایة

[div id='ftn4']

[span dir='LTR'][۴]  عبدالحسین خسروپناه، تولید و تکوین علوم انسانی اسلامی، ص ۶۱.

کد N1674683

وبگردی