آفتاب

رهاسازی 36 سنجاب در جنگل های بلوط بانه

رهاسازی 36 سنجاب در جنگل های بلوط بانه

سنندج- ایرنا- سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بانه گفت: 36 بطانه سنجاب که از 2 شکارچی متخلف کشف شده بود، در یکی از زیستگاه ها و جنگلهای بلوط این شهرستان رهاسازی شدند.

کاوه مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران یگان حفاظت این اداره با همکاری پرسنل نیروی انتظامی در منطقه کوخان 'هه لو پاشا' این شهرستان 43 بطانه سنجاب را کشف و ضبط کردند.
وی اضافه کرد: بر اثر نامناسب بودن قفس های نگهداری 6 بطانه از آنها تلف شده بود و بقیه پس از اطمینان از سلامتی آنها، در یکی از زیستگاه های سنجاب و در میان جنگل های بلوط این شهرستان رهاسازی شد.
مرادی افزود: این 2 شکارچی متخلف نیز جهت رسیدگی و صدور حکم به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با بیان اینکه سنجاب های ایرانی دانه های بلوط را از زیر خاک مخفی می کنند و سبب تجدید حیات جنگل های بلوط می شوند اظهار کرد: این گونه جانوری نقش بسیار مهمی در اکوسیستم ایران به ویژه در حفظ جنگل های منحصر بفرد زاگرس ایفا می کند.
وی ادامه داد: هر ساله تعدادی از سوداگران حیات وحش اقدام به صید و فروش این گونه جانوری می کنند و با انقراض این گونه ارزشمند سبب نابودی جنگل های بلوط می شوند.
وی افزود: سنجاب ایرانی جثه ای به طول 25 سانتی متر، دُمی بلند و پشمالو که از نصف طول بدن بلندتر، موهای پشت به رنگ خاکستری متمایل به قهوه ای، زیر بدن زرد رنگ، رنگ موهای سر و سطح پشت دم قرمز و حنایی دارد.
وی افزود: زیبایی این موجود سبب شده همیشه در خطر صید و شکار توسط سودجویان باشد.
جنگل های بلوط شهرستان های سروآباد، مریوان و بانه در کردستان، زیستگاه مناسبی برای زندگی و زادآوری این گونه جانوری منحصربه فرد است.
از 2 میلیون و 937 هزار هکتار مساحت کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتری شمالغرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
کد N1674267

وبگردی