آفتاب

رونق صدور مجوز در کسادی بازار کامپیوتر

رونق صدور مجوز در کسادی بازار کامپیوتر

سال گذشته اگرچه بازار کامپیوتر در داخل با رکود همراه بود، اما آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه رایانه تهران نشان می‌دهد در سال 95 دست کم ...

دنیای اقتصاد:سال گذشته اگرچه بازار کامپیوتر در داخل با رکود همراه بود، اما آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه رایانه تهران نشان می‌دهد در سال 95 دست کم 250 مجوز کسب‌وکار در این حوزه صادر شده است. هرچند در کنار این آمار خبرهایی هم از ثبت شکایت و پلمب واحدهای صنفی وجود داشته و بازرسان اتحادیه رایانه تهران و سازمان تعزیرات حکومتی در یک‌سال گذشته 606 مورد شکایت از فعالان بازار رایانه را ثبت کردند. برپایه آخرین آمار از اتحادیه رایانه تهران در رسته فروش، تولید و توزیع محصولات کامپیوتری 252 مجوز برای آغاز فعالیت صنفی مورد قبول کمیسیون بررسی و صدور مجوز قرار گرفته است. آماری که با توجه به دسته‌بندی رسته‌های کاری در بازار کامپیوتر چندان بالا نیست. متقاضیان مجوز کسب در اتحادیه رایانه تهران در رسته‏های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که شامل فروش و ارائه خدمات اولیه ماشین‌های اداری، رایانه و لوازم منزل، تولید و فروش و تعمیرات لوازم رایانه و ماشین‏های اداری، دفتر فروش ماشین‏های اداری و رایانه، دفتر خدمات اینترنتی و کافی نت، فروش رایانه و قطعات مربوطه، تولید و توزیع انواع نرم‌افزارهای آموزشی و غیرسفارشی و خدمات کامپیوتری است.

 

در یکی از این رسته‌ها در واحد خدمات اینترنتی و کافی‌نت‏ها در سال گذشته 67 مجوز مورد قبول قرار گرفت و اطلاعات اتحادیه رایانه تهران نشان می‌دهد که صدور مجوز این واحدها نسبت به سال 94 به‌دلیل دیده شدن بیشتر و ارائه خدمات دولت الکترونیک به شهروندان بهبود یافته است.  همچنین در کمیسیون بازرسی رایانه تهران 349 واحد صنفی بدون پروانه در سال گذشته پلمب شدند و از میان واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب بودند اما مرتکب تخلف شده بودند 72 واحد صنفی نیز پلمب شدند.124 واحد صنفی هم با بهبود شرایط و رفع تخلفاتشان فک پلمب شدند. بنابراین در مجموع 606 پرونده مورد رسیدگی و ارزیابی قرار گرفت که از بین آنها173 پرونده از سوی سازمان تعزیرات حکومتی به اتحادیه رایانه تهران ارجاع شد و 435پرونده به صورت داخلی منجر به شکایت و رسیدگی شد.  از مجموع این پرونده‌ها 420 پرونده منجر به رضایت شاکی و 104پرونده به‌دلیل صرف‌نظر شاکی از ادامه شکایت بسته شد و 74مورد از تخلفات ثبت و به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شد. این آمارها در سه کمیسیون شکایات سخت‌افزار و نرم‌افزار و اختلافات صنفی اتحادیه رایانه تهران به دست آمد.

کد N1673831

وبگردی