آفتاب
لبخند بهاری گردشگران شکوفا شد؛

قطار گردشگری خراسان جنوبی روی ریل توسعه/رشد ۲۲درصدی آمار گردشگران

قطار گردشگری خراسان جنوبی روی ریل توسعه/رشد ۲۲درصدی آمار گردشگران

بیرجند- گردشگری خراسان جنوبی در سال های اخیر با گام های رو به جلو حرکت به سمت توسعه را آغاز کرده و هر سال گردشگری در استان رشد و رضایت مسافران دو چندان می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: خراسان جنوبی علی رغم محدودیت‌ها و محرومیت هایی که دارد، از حیث جاذبه های طبیعی و گردشگری خود دارای شگفتی های زیادی است.

این استان به عنوان سومین استان پهناور کشور شناخته شده و این امر نیز شرایط اقلیمی متفاوتی را برای آن به وجود آورده است و باعث شده در بسیاری از مناطق از کویری‌ترین دشت‌ها تا مرتفع‌ترین کوه‌ها نیز جاذبه هایی از نوع تاریخی و طبیعی به وجود آید و توجه هر انسانی را به خود جلب کند.

بدون شک تعطیلات نوروزی و تابستانی فرصتی مغتنم برای معرفی این میراث های خدادادی و مهیا کردن بستری برای رونق اقتصادی استان است. اما به طور یقین رشد و توسعه استان نیازمند توسعه زیرساخت در جاذبه های گردشگری است.

طی تعطیلات نوروزی سال جاری بیش از سه میلیون نفر از جاذبه گردشگری خراسان جنوبی بازدید کرده‌اند و جای شعف و شادمانی است که بسیاری از آن‌ها در گفت و گو با خبرنگار مهر از خدمات ارائه شده رضایت داشته و برخی نیز خواستار توسعه بیشتر زیرساخت‌ها شدند.

فلاحتی با بیان اینکه هر منطقه گردشگری استان نسبت به موقعیت خود دارای زیبایی هایی است، گفت: باید در راستای معرفی این مناطق تبلیغات شود.

فلاحتی اظهار کرد: زیرساخت های گردشگری در برخی از نقاط خراسان جنوبی مانند باغ اکبریه بیرجند، امام زاده طبس و آبگرم فردوس به خوبی مهیا شده است.

تنوع برنامه های مورد رضایت گردشگران بود

نماینده مردم زیرکوه و قاین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی دیگر از مناطق استان مانند امارا شهرستان قاین، جاذبه تاریخی بوذجمهر و مسجد قاین افین به خوبی معرفی نشده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین لاله زار دشت اردکول نیز منطقه بسیار زیبایی بوده که باید برای اقامت گردذشگران در این مکان تلاش شود.

فلاحتی با اشاره به برنامه های نوروزی سال جاری اظهار کرد: این برنامه‌ها نسبت به سال گذشته بهتر و متنوع تر بود.

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از کمپ های گردشگری، بازارچه‌ها و سیاه چادرها در شهرستان های استان فعال بودند که این خود در جذب گردشگر نقش بسزایی دارد.

نماینده مردم زیرکوه و قاین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ککمپ های صنایع دستی و گرذدشگری نیز فضای خوبی را ایجاد کرده بود.

فلاحتی با اشاره به برنامه های اجرایی در باغ اکبریه بیرجند بیان کرد: در این باغ تاریخی برنامه های زیبایی برای گردشگران و مسافران پیش بینی شده بود که رضایت بسیاری را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه باید در زمینه جذب گردشگران خارجی تلاش کنیم، افزود: باید در راستای جذب تورهای گردشگری از خارج استان برنامه ریزی بیشتری شود.

اسکان یک میلیون نفر در خراسان جنوبی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از اقامت یک میلیون مسافر و گردشگر در استان خبر داد.

مرتضی عربی در گفتگو با مهر اظهارکرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا کنون یک میلیون مسافر و گردشگر در اقامتگاه های استان اسکان داده شده‌اند.

وی بیان کرد: اسکان مسافران در هتل‌ها، مهمان پذیر ها، کمپ های موقت، مدارس آموزش و پرورش، زائر سراها  و .... بوده است.

 وی با بیان اینکه طی ایام نوروز شش هتل با تعداد ۲۴۷ اتاق و شش هزار و ۷۲۲ تخت آماده اسکان و پذیرایی از مسافران شده است، گفت: همچنین ۱۶ مهمان پذیر با تعداد ۲۶۲ اتاق و ۶۵۷ تخت و ۱۰ واحد بوم گردی در زمینه اسکان مسافران آماده سازی شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در ادامه از انجام دو میلیون بازدید از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی خبر داد و گفت: بیشترین آمار بازدید مربوط به شهرستان های طبس و فردوس بوده است.

عربی با اشاره به راه اندازی تورهای بیرجند گردی و استان گردی نیز در ایام نوروز ۹۶ گفت: استقبال مسافران و گردشگران از این تورها بسیار خوب بوده است.

ارائه خدمات در ۷۳ مدرسه استان به مسافران

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: طی ایام تعطیلات نوروزی امسال ۲۰ هزار و ۴۰۰ خانوار شامل ۷۳ هزار و ۵۳۴ نفر در مدارس استان اقامت کردند.

عباس لامعی افزود: اقامت مسافران نوروزی ۱۰ درصد در مقایسه با نوروز سال ۹۵ افزایش دارد.

به گفته وی در نوروز سال گذشته، حدود ۶۷ هزار نفر در مدارس و پایگاه های آموزش و پرورش استان اقامت کرده بودند.

وی بیان کرد: در نوروز امسال ۱۴ پایگاه، یک هزار و ۱۴۸ کلاس درس و ۱۶۴ مدرسه از ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردین، پذیرای مسافران نوروزی بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: ۳۲۵ نفر از همکاران فرهنگی برای اسکان و پذیرایی مسافران فعالیت داشتند که بر اساس فرم های نظر سنجی رضایت ۹۵ درصد مسافران را جلب کردند.

وی با بیان اینکه در پایگاه های اسکان سعی کارکنان بر حفظ کرامت فرهنگیان و میهمانان نوروزی بود، گفت: تمام تلاش نیروهای خدماتی ستاد اسکان فراهم آوردن فضایی مناسب برای اسکان موقت میهمانان و نقش بستن خاطره ای خوش در اذهان آنان از اقامت در استان بود.

لامعی با اشاره به صرف چهار میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز مراکز آموزشی و رفاهی استان، یادآور شد: تلاش شد با تجهیز و نوسازی پایگاه های اسکان نوروزی، امکانات و تجهیزات مراکز آموزشی و رفاهی به نحو مطلوب در اختیار مسافران قرار گیرد.

انجام سه میلیون بازدید از جاذبه های استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم بیان کرد: طی تعطیلات نوروزی سال جاری، سه میلیون و ۳۷۵ هزار بازدید کننده از جاذبه های این استان داشته‌ایم.

حسن رمضانی با بیان اینکه بازدید از جاذبه های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۲ درصد افزایش داشته است، افزود: در سال جاری برای افزایش گردشگری تبلیغات فراوانی داشته‌ایم.

وی با اشاره به برنامه های اجرایی طی ایام نوروز بیان کرد: تلاش کردیم امسال در راستای تحقق این شعار برنامه های متفاوت، شاد و بانشاط را در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در استان اجرا کنیم.

رمضانی با اشاره به استقبال گسترده مردم از جشنواره فرهنگی نوروزگاه در استان گفت: در قالب این برنامه که از ۲۸ اسفند ماه تا ۱۲ فروردین سال جاری در تمامی شهرستان‌ها استان برگزار شد تمامی صنایع دستی، آداب و رسوم هر شهرستان معرفی شد.

فراهم ساختن زیرساخت‌ها لازمه رشد گردشگری است

وی با بیان اینکه رشد و توسعه گردشگری نیازمند فراهم ساختن زیرساخت‌ها است، بیان کرد: با کمک بخش خصوصی و سازمان های دولتی ظرفیت های اسکان به بهترین نحو برای مسافران مهیا شد تا با ارامش خاطر تعطیلات نوروز را در این استان سپری کنند.

رمضانی ایجاد ۱۰ اقامت گاه بوم گردی را از جمله اقدامات انجام شده دانست و گفت: همچنین کمپ های کویر نوردی نیز در شهرستان‌ها ایجاد و تجهیز شد.

وی با اشاره به برپایی بازراچه های نوروزی در تعطیلات بیان کرد: در نوروز امسال ۱۷۵ غرفه صنایع دستی  و ۱۵ سیاه چادر عشایری در استان برپا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: میزان فروش این بازارچه‌ها ۵۷۴ میلیون تومان بوده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی با بیان اینکه علاقمندی به آثار تاریخی در استان وجود دارد اما این علاقمندی به تنهایی کافی نیست، گفت:  نیاز است برای حفاظت از آثار تاریخی مردم در کنار میراث و همیار ما باشند.

امید است با حضور گردشگران داخلی و خارجی در خراسان جنوبی، جاذبه های خدادادی استان مورد استفاده قرار گیرد و قطار توسعه استان نیز با سرعت بیشتر به سمت پیشرفت و رشد حرکت کند.

کد N1672382

وبگردی