آفتاب
رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری:

معاش کارگران بازنشسته همچنان می‌لنگد

معاش کارگران بازنشسته همچنان می‌لنگد

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری می‌گوید، افزایش 14 و نیم درصدی مستمری حداقلی بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال 96 تا حدودی به جبران قدرت خرید از دست رفته آنان یاری می رساند.

«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: هر چند افزایش 14 و نیم درصدی  مستمری حداقلی بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال 96 تا حدودی به جبران قدرت خرید از دست رفته آنان یاری می رساند اما باید در نظر داشته باشیم که بیشتر افراد حاضر در این گروه اجتماعی زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

صادقی با بیان اینکه بخشی از کاهش قدرت خرید بازنشستگان به عدم ایفای تعهدات دولت‌ها در بازگرداندن طلب 120 هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی بازمی گردد،‌ افزود: قسمت قابل توجهی از این ناشی از تعهدات حاکمیتی دولت گذشته است. البته در کنار این بدحسابی، نمایندگان ادوار مجلس نیز با قوانین نادرستی بر سنگینی بار مالی سازمان تامین اجتماعی افزوده‌اند.

وی افزود: در کنار ایفای تعهدات حاکمیتی، دولت‌ها مکلف هستند که نسبت به تثبیت قیمت‌ها اقدام کنند  و سیاست‌های اقتصادی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که اقشار ضعیف همچون کارگران بازنشسته از نا به سامانی های اقتصاد همچون تورم و رکود متضرر نشوند.

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری به تشریح مواد 111 و 96 قانون تامین اجتماعی پرداخت و گفت: ماده 111 قانون تامین اجتماعی تاکید کرده که مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد یک کارگر عادی کمتر باشد اما ماده 96 این قانون با اشاره به افزایش هزینه‌های زندگی تقویت قدرت خرید بازنشستگان را مورد توجه قرار داده است.

صادقی در ادامه با اشاره به افزایش 14 و نیم درصدی دستمزد در سال 96 افزود: گر چه افزایش 118 هزار تومانی دستمزد قدرت خرید کارگران را بهبود می‌بخشد، اما این افزایش قطعا نمی تواند تحولی شگرف در معیشت کارگران و مزد بگیران ایجاد کند.

صادقی با بیان اینکه دستاورد مذاکرات مزدی قبول قیمت حداقلی 2 میلیون 489 هزار تومانی سبد معیشت از سوی گروه کارفرمایی و دولت است، گفت: مبنای مذاکرات مزدی سالیان آینده قیمت سبد معیشت  خواهد بود و دولت و کارفرمایان هم باید خود را به توافقات سه جانبه و عمل به قانون کار پابند بدانند.

کد N1671725

وبگردی