آفتاب

ادغام ۸ تعاونی در مؤسسه اعتباری کاسپین / دادگاه لوکزامبورگ حکمی صادر نکرد

ادغام ۸ تعاونی در مؤسسه اعتباری کاسپین / دادگاه لوکزامبورگ حکمی صادر نکرد

سیف گفت: دادگاه لوکزامبورگ در خصوص پرونده توقیف دارایی‌های ایران در این کشور هنوز حکمی صادر نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ولی‌الله سیف پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مورد تورم و رشد اقتصادی اظهار داشت: بر اساس آمارها در زمینه دستاوردهای تورمی و رشد اقتصادی در سال ۹۵ وضعیت مطلوبی داشته‌ایم و پس از ۲۶ سال شاهد تورم تک رقمی هستیم.

  پیش‌بینی رشد اقتصادی بالای۱۱ درصد در سال جدید

 وی افزود: برای سال جدید رشد اقتصادی ۲ رقمی پیش‌بینی می‌شود و کل سال رشد بالای ۱۱ درصدی را خواهیم داشت.

سیف تصریح کرد: اینکه مردم احساس نمی‌کنند به دلیل این است که این احساس به نوع مراجعه و نوع کالایی که از سوی مردم خریداری می‌شود ارتباط دارد.

 کل بانک مرکزی ادامه داد: طبیعتا تورم معدلی است از سبد کالایی خاصی که خریداری می‌شود و با استانداردهای بین المللی انجام می‌شود.

  مشکلات کاسپین تازگی ندارد / ادغام ۸ تعاونی در مؤسسه اعتباری کاسپین

سیف در خصوص ساماندهی مؤسسات غیر مجاز و مشتریان بدهکار بانکها نیز افزود: مشکلات در مورد کاسپین نیست این مؤسسه به تازگی تاسیس شده و هیچ کدام از این سپرده گذاران سپرده های خود را به کاسپین نداده‌اند.

  رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ۸تعاونی قرار است در کاسپین ادغام شود و این ادغام به این صورت است که کل داراییها منتقل شوند و متناسب با دارایی‌هایی که منتقل می‌شوند سپرده ها نیز به کاسپین منتقل شود اما بدون اینکه هیچ گونه انتقالی انجام شود بر اساس تصمیم غلطی که در یکی از استانها گرفته شد از سوی یک مقام قضایی دستوری صادر شد که تابلو ها به کاسپین تبدیل شود اما هیچ اقدامی هنوز صورت نگرفته است.

سیف تصریح کرد: در حال حاضر با سرعت عملی که بکارگرفتیم برای حل مشکل در روزهای پایانی سال گذشته ۷ تعاونی از ۸ تعاونی منحل شد و هم اکنون مؤسسه جدید التاسیس کاسپین پاسخگوی سپرده گذاران و تعاونیها است و تنها یک مورد مانده که آن هم ظرف یک ماه اینده قابل حل خواهد بود و ما با همکاران قضایی همکاری خواهیم داشت و با وضعیت مثبت این موضوع خاتمه پیدا می‌کند و کاسپین هم ساماندهی خواهد شد.

وی گفت: انتقاداتی که بر این مؤسسه وارد بود ربطی به کاسپین نداشت و سپرده گذاران ۸ تعاونی بودند که ۷ مورد آن ساماندهی شدند و یک مورد آن نیز در دست انجام است.

دادگاه لوکزامبورگ حکمی صادر نکرد

سیف در پاسخ به این پرسش که دادگاه لوکزامبورگ به کجا رسید؟ افزود: توضیحات زیادی در این خصوص داده شده اما از سوی دفتر خدمات ریاست جمهوری به همراهی همکاران ما و وکلایی که انتخاب شدند این موضوع را پیگری می‌شود.

 وی کفت: این اتفاق در اواخر سال گذشته رخ داد و موضوع جدیدی نبود دادگاه در حقیقت پذیرفت که در رابطه با ادعایی که شده بود از طرف شرکت امریکایی و افرادی که در این خصوص ادعاهایی را مطرح کرده بودند پذیرفت که وارد بررسی شود اما هنوز حکمی صادر نشده است اما در نهایت مسائل حقوقی با تلاش همکاران ما به نتیجه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این موضوع تنها یک سوء تفاهم بوده افزود: قرار شد تا منابع در توقیف بماند تا رسیدگیها صورت گیرد البته این موضوع جدیدی نیست و استمرار وضع قبلی است.

سیف در پاسخ به این پرسش که بدون مجوز چطور تابلوی بانک زده می شود؟ نیز افزود: اسم خاصی را مطرح نمیکنم اما یکسری از مؤسسات از قبل وجود داشتند که با یک مجوزهای خاصی از سوی بانک مرکزی تشکیل شدند اما بانک مرکزی  در دوره مدیریت جدید تلاش کرد آنها را ساماندهی کند و به تدریج نیز این کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات مثبتی واقع شده و برخی از آنها تحت یک نظام خاصی مشغول کار هستند و برخی دیگر هنوز مجوزی اخذ نکرده‌اند و در دوره گذشته تصمیم بر این بود که همه این تعاونی ها را در ۱۴ گروه طبقه بندی کنند  البته چندین مؤسسه عملیاتی شدند و برخی دیگر نیز تاخیر داشتند.

آنهایی که تاخیر داشتند صدور مجوز برایشان منتفی شده و قرار است که یا ادغام شوند و یا در جای دیگری مشغول شوند .

 وی افزود: مذاکرت در دست انجام است و فعلا وضعیت نگران کننده‌ای ندارند بانک مرکزی نیز در حال پیگیری است تا فرصتی ایجاد شود تا در یک بانک یا مؤسسه مجاز ادغامها صورت گیرد.

کد N1671688

وبگردی