آفتاب

پیگیری پرونده بازداشت مدیران کانال های تلگرامی اصلاح طلبان توسط فراکسیون امید

پیگیری پرونده بازداشت مدیران کانال های تلگرامی اصلاح طلبان توسط فراکسیون امید

سه هفته پس از بازداشت مسئولان کانال‌های تلگرامی منسوب به جریان‌های اصلاح‌طلب، نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس همچنان چرایی این اتفاق را پیگیری می‌کنند.

 در همین راستا روز گذشته پنج نماینده اصلاح‌طلب مجلس انتقاد خود به این رویه را در تذکری کتبی به وزیر اطلاعات اعلام کردند. علی مطهری، مصطفی کواکبیان، محمود صادقی، غلامرضا حیدری و علیرضا رحیمی در تذکری به وزیر اطلاعات اعلام کردند که «چرا ۱۲ کانال تلگرامی پرمخاطب در روزهای آخر سال ۹۵ مسدود و مدیران آنها بازداشت شدند؟!»

به گزارش ایلنا، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در سخنانی با اشاره به اصلاح‌طلب بودن همه این بازداشت‌شدگان، بر لزوم همراهی نهادهای امنیتی با مردم تأکید کرد و گفت: «انتظار ما از قوه قضائیه و نهادهای ذی‌ربط این است که به‌سرعت این مشکلات را حل کنند تا به فضای مجازی و همچنین اوضاع سیاسی کشور آسیبی نرسد.»

محمدرضا عارف با بیان اینکه در کشورمان هر سال یا دو سال یک بار، یک رویداد مهم سیاسی داریم و این درحالی است که مردم همواره بخوبی شرایط کشور، منطقه و اولویت‌های نظام را درک می‌کنند، اظهار داشت: «انتظاری که از نهادهای امنیتی و انتظامی می‌رود، این است که به این نگاه مردم توجه کنند و همه باید سعی کنیم که همراه مردم حرکت کنیم؛ چراکه امروز بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز داریم.»

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره شبه‌سیاسی بودن این بازداشت‌ها با یادآوری اینکه همه ادمین‌های کانال‌های تلگرامی و فعالان رسانه‌ای دستگیر شده از یک جریان سیاسی بوده‌اند، افزود: «اتفاق‌هایی که در هفته آخر اسفندماه سال گذشته در راستای بازداشت چند نفر ادمین کانال‌های تلگرامی افتاد، درست نبود و بهتر بود که هرگز این اتفاق‌ها نمی‌افتاد.»

عارف با تأکید بر اینکه توقع داریم در این موارد با سعه صدر بیشتری برخورد شود، گفت: توصیه همیشگی ما به جوانان نیز این بوده که به تذکرهای خیرخواهانه توجه کنند تا بتوانیم در فضایی آرام مهم‌ترین رویداد سیاسی سال ۹۶ که همان  دو انتخابات مهم است را برگزار کنیم.

علاوه بر این موضعگیری‌ها، روز گذشته یک عضو دیگر فراکسیون امید نیز در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از علی لاریجانی خواست تا از جایگاه خود برای آزادی فعالان رسانه‌ای بازداشت شده استفاده کند.

به گزارش ایسنا، الیاس حضرتی در این نامه با اشاره به  اینکه تعداد زیادی از فعالان رسانه‌ای و مدیران کانال‌های تلگرامی در هفته آخر اسفندماه سال 95 دستگیر و زندانی شده‌اند و تاکنون اطلاعات و اخباری درباره علت این دستگیری‌ها و مرجع بازداشت کننده آنها منتشر نشده است، نوشت: آگاهان بر این باورند که انگیزه دستگیری این افراد قطعاً سیاسی است زیرا همه این افراد از یک جریان سیاسی هستند. حضرتی در ادامه خطاب با لاریجانی افزود: از جنابعالی انتظار می‌رود در اولین فرصت از مسئولان مرتبط با این دستگیری‌ها دعوت کنید تا با حضور در جمع نمایندگان مجلس توضیح دهند که چرا این افراد دستگیر شده‌اند. تعطیلی کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با چه هدفی انجام شده است؟ مسئول بازداشت این فعالان رسانه‌ای کیست و آنان اکنون در اختیار کدامین نهاد امنیتی قرار دارند؟ و آیا حقوق شهروندی بازداشت ‌شدگان رعایت می‌شود؟

پیگیری نمایندگان اصلاح‌طلب فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در حالی است که رئیس جمهوری نه تنها در آخرین جلسه کابینه در آخرین هفته اسفند 95 از این بازداشت‌ها ابراز شگفتی و ناراحتی کرده بود، بلکه در روزهای آغازین سال جدید ضمن دیداری با وزیر کشور، خواستار گزارش اقدامات انجام شده در تأمین امنیت کامل برای انتخابات سالم و قانونی، برخورد با تخلفات امنیتی و بازداشت مشکوک تعدادی از فعالان رسانه‌ای در آستانه انتخابات شد. نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه امنیتی شدن فضای رسانه ای موجب نگرانی دولت است، گفت:  هر وقت گزارش این بازداشت‌ها نهایی شود آن را اعلام می‌کنیم.

بر اساس اخبار منتشر شده، در آخرین روزهای سال گذشته علاوه بر مراد ثقفی، نیروهای امنیتی تنی چند از روزنامه‌نگاران و کنشگران سیاسی را بازداشت کردند. بازداشت‌هایی که علی مطهری نایب رئیس خواستار توضیح قانع کننده وزیر اطلاعات درباره ‌شان شده و گفته بود: «اگر پاسخ قانع‌کننده‌ داده نشود، سؤال از وزیر یا استیضاح او در مجلس پیگیری خواهد شد.»

ایران
کد N1671310

وبگردی