آفتاب

هدیه لباس بلوچی سوغات مردم چابهار به مهمانان و گردشگران نوروزی

هدیه لباس بلوچی سوغات مردم چابهار به مهمانان و گردشگران نوروزی

چابهار- ایرنا- موسسه مردم نهاد پارت چابهار برای ترویج فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه سیستان وبلوچستان اقدام به توزیع 500 دست لباس بلوچی بصورت رایگان در بین مسافران نوروزی کرد.

مدیر این موسسه روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توزیع لباس رایگان بین سنین یک تا 15 سال از ابتدای نوروز آغاز شده است و تا 15 فروردین ادامه دارد.
نواب کیشکوری افزود: توزیع رایگان لباس محلی بلوچی برای نزدیک تر شدن اقوام ایرانی با مردم بلوچ و شناساندن فرهنگ و آداب مردم منطقه انجام شده است تا مسافران و گردشگران خود سفیران معرفی استان سیستان و بلوچستان باشند.
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی کارگردانان سینما با پوشاندن لباس بلوچی برتن افراد قاچاقچی و شرور، مردم این منطقه را خشن معرفی می کنند، خاطرنشان کرد: توزیع لباس بلوچی می تواند به معرفی بهتر لباس و مردم این منطقه کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: در اذهان برخی افراد این لباس به عنوان افغانستانی، پاکستانی و یا عربی ترسیم شده در حالی که لباس بلوچی دارای قدمت و شخصیت متعلق به یک قوم بنام ، معروف و اصیل ایران اسلامی به نام «بلوچ » است.
مدیر موسسه مردم نهاد پارت چابهار با بیان اینکه این موسسه برای ترویج فرهنگ و آداب ورسوم مردم منطقه بلوچستان در بهمن سال 1395 راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: نخستین اقدام این موسسه برای شناساندن لباس بلوچی توزیع رایگان این لباس در ایام نوروزی است که مورد استقبال مسافران قرار گرفته است.
کیشکوری از همکاری و راهنمایی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار قدردانی کرد و افزود: امید است همه سازمان ها و نهادها برای ترویج فرهنگ و آداب رسوم منطقه تلاش کنند.
مهدی محمدی یکی از مهمانان نوروزی که از تهران به چابهار سفر کرده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: واقعا جای خوشحالی است که یک موسسه مردم نهاد متقبل هزینه می شود و برای ترویج لباس و فرهنگ مردم بلوچ تلاش می کند.
محمدی بیان کرد: لباس بلوچی خیلی راحت و شیک است و شادی و نشاط کودکان و نوجوانان با پوشیدن لباس اهدایی نشان از رضایت آنان از این لباس است.
لیلا اکبری مسافر اصفهانی نیز گفت: برای اولین بار است که پسرم را در لباس بلوچی مردم این منطقه می بینم و از این لباس ها به عنوان سوغات مردم چابهار در منطقه خودم نیز استفاده می کنم.
علی رضازاده مهمان تبریزی نیز افزود: باید برای ترویج لباس، فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف ایران زمین تلاش شود تا عموم مردم آشنایی بهتری از اقوام کشورمان داشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی به پسرم این لباس بلوچی را پوشاندم خیلی خوشحال شد و می گوید بابا من هم بلوچ شده ام.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1669553

وبگردی