آفتاب

رئیس شورای اروپا نقشه راه مذاکرات برگزیت را مشخص کرد

رئیس شورای اروپا نقشه راه مذاکرات برگزیت را مشخص کرد

واحد مرکزی خبر نوشت: دونالد توسک، خطوط اصلی مذاکره برای خروج انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا را مشخص کرد و برنامه وی برای برگزیت باید 29 آوریل آینده به تصویب برسد.

به گزارش فرانس 24، دونالد توسک تاکید کرد که قبل از آنکه مذاکرات درباره نوع روابط و مشارکت میان انگلیس و اتحادیه اروپا آغاز شود، ابتدا باید روند جدایی بین دو طرف نهایی گردد. برنامه دونالد توسک برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید بیست و نه آوریل آینده به تصویب برسد.

خبرنگار فرانس 24 گزارش داد: برنامه اصلی مذاکرات برای برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا منتشر شد. در این سند بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اعلام کرده اند که جدایی بین دو طرف باید مرحله به مرحله صورت پذیرد. این در حالی است که ترزا می نخست وزیر انگلیس خواستار آن شده بود که مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا و شرایط همکاری بعدی بین دو طرف به صورت موازی پیگیری شود. اما اعضای اتحادیه اروپا نظر دیگری دارند و این مهم را از زبان دونالد توسک رئیس شورای اروپا بیان کرده اند.
دونالد توسک در این باب اعلام کرد: فقط زمانی که پیشرفت های محسوسی در حوزه خروج انگلیس از اتحادیه حاصل شود، می توانیم درباره نوع روابط آینده مذاکره کنیم.

خبرنگار فرانس 24 گزارش داد: از جمله خطوط اصلی مذاکرات جدایی مطروحه از سوی اتحادیه اروپا و درج شده در برنامه دونالد توسک می توان به مواردی مانند تعیین تکلیف وضع سه میلیون اروپایی مقیم انگلیس، تعیین تکلیف وضع یک میلیون انگلیسی مقیم کشورهای عضو اتحادیه، و حل و فصل مسایل مرزی جمهوری ایرلند یا ایرلند شمالی، اشاره کرد. در عین حال انگلیس باید به تعهدات مالی اش در قالب اتحادیه اروپا که به مبلغی معادل شصت میلیارد یورو بالغ می شود، عمل کند. موضوع مورد اختلاف دیگر که ترزا می، روز چهارشنبه در زمان فعال سازی ماده پنجاه پیمان لیسبون به آن اشاره کرد، نوع همکاری امنیتی و تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپاست. البته دولت انگلیس تلاش می کند اختلافات را در این مورد کاهش دهد.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، در این باب اعلام کرده است: تعهد انگلیس درباره امنیت اروپا انکارناپذیر و بی قید و شرط است و ما از این موضوع به عنوان زمینه ای برای چانه زنی با اروپا استفاده نمی کنیم.
خبرنگار فرانس 24 افزود: بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا درباره همه این مسایل در اجلاس بیست و نه آوریل آینده تبادل نظر می کنند تا نقشه راه جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نهایی شود.

52311

کد N1669061

وبگردی