آفتاب

بازدید بیش از 190 هزار گردشگر نوروزی از جاذبه های تاریخی و طبیعی چابهار

بازدید بیش از 190 هزار گردشگر نوروزی از جاذبه های تاریخی و طبیعی چابهار

چابهار- ایرنا- سرپرست فرمانداری ویژه چابهار گفت: براساس آخرین آمار ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی از 25 اسفند 95 تاکنون 199 هزار و 60 میهمان و گردشگر از جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری این شهرستان دیدن کردند.

ایوب درویشی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان راهبردی و ساحلی چابهار یکی از زیباترین مناطق تفریحی و گردشگری استان و کشور است که هر ساله میزبان صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
وی افزود: چابهار یکی از مناطق خوش آب و هواست که ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری دارد.
وی ادامه داد: تمام هتل ها، مهمانپذیرها، اماکن اقامتی و تفریحی برای مسافران نوروزی آماده شده است و همه نیروهای ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در آماده باش هستند.
سرپرست فرمانداری ویژه چابهار گفت: 20 غرفه صنایع دستی و غذاهای سنتی با همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای مسافران نوروزی در مجموعه پارک بهاران دریا بزرگ راه اندازی شده است.
درویشی بیان کرد: هر شب برای مسافران نوروزی در نقاط مختلف شهر از جمله در کنار ساحل زیبای دریا بزرگ جنگ های شادی و برنامه های فرهنگی، هنری شاد و متنوع اجرا می شود.
وی تصریح کرد: هنر دستان زنان و مردان هنرمند این دیار در 30 غرفه صنایع دستی در معرض نمایش قرار گرفته است که علاوه بر بازدید، مسافران می توانند صنایع دستی این منطقه را به عنوان سوغات خریداری کنند.
وی برگزاری جشن نوروزگاه را از دیگر برنامه های جذاب در چابهار عنوان کرد و افزود: موسیقی غنی بلوچی می تواند برای هر گردشگر جذاب و به یادماندنی باشد.
سرپرست فرمانداری ویژه چابهار بر توسعه زیرساخت های گردشگری برای جذب بیشتر توریست و ایجاد اشتغال تاکید کرد و افزود: دانشگاهها و مراکز آموزش فنی وحرفه ای برای تربیت نیروی مرتبط با گردشگری اقدام کنند.
مدیر آموزش وپرورش چابهار نیز اظهار داشت: 41 مدرسه با 417 کلاس درس با امکانات فرش، کولر، یخچال و دیگر امکانات رفاهی برای اسکان فرهنگیان و دیگر مسافران نوروزی آماده شده است.
حسن نوروزی افزود: 109 نفر از فرهنگیان در ستاد اسکان مرکزی و 41 مدرسه تا پایان تعطیلات نوروزی خدمات رسانی به فرهنگیان و مسافران را برعهده دارند.
وی ادامه داد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون سه هزار و 902 خانوار با 76 هزارو 538 نفر روز مسافر در ستاد اسکان فرهنگیان پذیرش و در مدارس یاد شده اسکان داده شده اند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار نیز اظهار داشت: وجود آب و هوای مطلوب، سواحل و چشم ‌اندازهای زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی، بازارهای سنتی و مدرن و دهها جاذبه دیگر چابهار را به مقصدی مناسب برای گردشگران در سال 1396 که سیستان وبلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ناشناخته ایرانیان انتخاب شده، تبدیل کرده است.
محمدسعید سایگانی افزود: چابهار از کم نظیرترین مناطق گردشگری در ایران و جهان است که گردشگران با سفر به این بندر زیبا می توانند از بیش از 200 اثر طبیعی و تاریخی دیدن کنند.
وی بیان کرد: قلعه تیس (پرتغالیها)، آرامگاه سید غلامرسول، ساختمان قدیم فرمانداری (موزه محلی)، حسینیه آل رسول، ساختمان های قدیمی گمرک و پست و روستای تیس از جمله آثار تاریخی شهرستان چابهار به شمار می رود.
وی افزود: آثار طبیعی این شهرستان نیز شامل ساحل ماسه ای، کوههای مینیاتوری، اسکله ها، تالاب لیپار، درخت انجیر معابد، صخره های مرجانی و غارهای بان مسیتی تیس است.
وی گفت: صنایع دستی شهرستان چابهار شامل سوزن دوزی، سکه دوزی و ساخت انواع هنرهای دستی از محصولات دریایی است که در داخل و خارج از کشور طرفداران خاصی دارد.
بندر چابهار در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان وبلوچستان و در ساحل دریای عمان و همسایگی کشور پاکستان واقع شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: فرشته دریس
کد N1668393

وبگردی