آفتاب
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی:

در توسعه فناوری نانو جلوتر از برنامه گام برداشته ایم

در توسعه فناوری نانو جلوتر از برنامه گام برداشته ایم

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره پیش بودن این ستاد از زمان بندی برنامه 10 ساله ستاد گفت: پیش بینی شده بود در 10 ساله نخست در میان 15 کشور برتر دنیا باشیم، اما به رتبه هفتم دست یافتیم و در سال 95، این رتبه از نظر علمی به 6 ارتقا پیدا کرد.

به گزارش روز چهارشنبه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سرکار با اشاره به دستیابی ستاد به اهداف برنامه ریزی شده در سال 95 گفت: تجربه به ما نشان داده است که هرسال فراتر از اهدافی که تنظیم می‌کنیم پیش می‌رویم و دستاوردهای مؤثر هم گواه این موضوع است.
سرکار همچنین گفت: بنا بود طی سند 10 ساله 2 درصد از سهم جهانی به ایران اختصاص پیدا کند که امروز بالغ بر 5/5 درصد سهم جهانی از آن ما شده است. همچنین سهم بازار و حجم محصولاتی که داشتیم فراتر از اهداف تعیین شده است .
وی ابراز امیدواری کرد تا سند 10 ساله دوم ستاد توسعه نانو با همین رویکرد و با فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد، به دستاوردهای شگرفی برسد.
سرکار با تاکید بر محوریت صادرات گفت: اقدامات با تمرکز بر فعالیت‌های پتنت بوده است تا شرکت‌ها این مبحث را جدی بگیرند و در راستای صادرات حرکت کنند.
به گفته سرکار، صنایع در کشور به آن صورت که باید دیده نمی‌شوند و بیشتر شاهد کارخانه‌ها هستیم و به همین علت ظرفیت جذب فناوری‌های پیشرفته در انواع صنعت وجود ندارد و نگاه بیشتر روی صادرات فناوری متمرکز است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی افزود: در راستای فروش محصولات و ورود به بازارهای بین‌المللی فعالیت‌های گسترده‌ای داشتیم به صورتی که امروزه شرکت‌های نانو محصولات خود را به حدود 20 کشور پیشرفته دنیا از جمله کره جنوبی، استرالیا، چین، آلمان، روسیه، مالزی، کشورهای اروپایی و غیره صادر می‌کنند.
وی اظهار کرد: بر تمام زنجیره فعالیت‌های ما نگاه اقتصادی حاکم شده است به طوری که حتی در بخش آموزش تلاش داریم در برخی کشورهای خارجی دوره‌های کارشناسی ارشد با استفاده از اساتید علمی ایرانی برگزار کنیم.
سرکار از جمله اقدامات قابل توجه این ستاد در سال 95 را تعامل سازنده با وزارت امور خارجه برشمرد و گفت: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان با رویکرد برون گرا و صادراتی در تمامی بخش ها از جمله صدور خدمات، فناوری و محصول در برنامه ما قرار گرفته است و وزارت امور خارجه نیز در این زمینه همکاری‌های قابل توجهی صورت داده است.
وی افزود: ایجاد مجموعه‌ای در مرکز صنعتی سازی نانو تکنولوژی کاربردی به نام 'I Can…' از جمله اقدامات ستاد توسعه فناوری نانو است که این ستاد با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پروژه‌های کاربردی خود را در راستای نیاز صنایع در شرکت‌های دانش بنیان انجام دهند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی با اشاره به طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها در سال جدید گفت: برخی اقدامات در سال 95 آغاز شده است که اخبار مثبت آن در سال 96 به گوش خواهد رسید.
سرکا، دستیابی به رتبه 6 در دنیا از نظر علمی را نتیجه برنامه ریزی‌های گسترده ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی دانست و گفت: محققان ما فعالانه در این عرصه ظاهر شدند. تمرکز و سرمایه‌گذاری بالایی بر توسعه منابع انسانی صورت گرفته است، به طوری که امروز 65 دانشگاه کشور از دوره‌های کارشناسی ارشد نانو برخوردار هستند.
وی ادامه داد: حدود 20 دانشگاه در کشور دوره دکترا نانو تکنولوژی دارند، این در حالی است که زمانی که نانو در ایران فعالیت خود را آغاز کرد شاید کمتر از 10 متخصص نانو در این کشور وجود داشت. امروز این رقم به حدود 30 هزار متخصص حوزه نانو از کارشناسی ارشد به بالا رسیده است.
وی نقش شبکه آزمایشگاهی را نیز بسیار پررنگ دانست و گفت: این شبکه موجب شده است تا دسترسی متخصصین و محققین کشور به دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاه‌ها فراهم شود و ستاد توسعه فناوری نانو نقش اصلی را در این زمینه ایفا کرده است.
سرکار، همچنین حمایت از فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان و موضوعات توسعه فناوری را ضروری دانست و گفت: در نهایت مجموعه اقدامات ستاد موجب شده است در حوزه نانو رشد پر شتاب علمی داشته باشیم.
وی ضمن اشاره به اهداف ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در سال جدید گفت: برنامه ریزی‌های ما جامع و تأثیر گذار است و همواره نوآوری‌های قابل توجهی در برنامه ریزی‌ها صورت داده‌ایم اما نکته قابل توجه این است که برنامه ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد نیاز به بودجه‌ بالایی دارد.
وی توضیح داد: ما به دستاوردهایی که تاکنون کسب کرده‌ایم، قانع نیستیم. ظرفیت و قابلیت‌های حوزه نانو در ایران بسیار بالاتر از امروز است هرچند این دستاوردها بسیار بزرگ است، اما کشور ما ظرفیت و لیاقت بسیار بیشتری دارد.
سرکار، وجود منابع مالی کافی را عاملی دانست که موجب می‌شود برنامه‌های مد نظر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در سال جدید بتواند به طور کامل به اهداف خود و رشد پرشتاب‌تر دست یابد.
علمی**9031**
دریافت کننده: عادل پازیار* انتشار:زهره محتشمی پور
کد N1668255

وبگردی