آفتاب
گزارش مهر از جاذبه‌های گردشگری قم؛

جاذبه پرواز پرندگان در تالاب بهشت معصومه قم/طلوع و غروبی دل انگیز

جاذبه پرواز پرندگان در تالاب بهشت معصومه قم/طلوع و غروبی دل انگیز

قم - تلاب بهشت معصومه که در طول سال پذیرای پرندگان مهاجر است در بهار رونی دیگر از رفت و آمدهای پرندگان دارد که جاذبه ای زیبا را به وجود می آورد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هر چند که کمتر کسی است که برای دیدن جاذبه‌های طبیعی یا آثار باستانی به قم بیاید اما این استان از این لحاظ هم آنقدر ظرفیت دارد که اگر بشناسیم شاید در کنار زیارت بتوانیم بهره بیشتری از سفر به قم داشته باشیم.

در قم از جنگل‌های سرسبز و انبوه، رودخانه خروشان، دریای نیلگون و کوهستان پربرف خبری نیست اما همین استان کویری جاذبه‌هایی در قلب خود جای داده که با آن می‌توان روزهای خوشی در ایام نوروز داشت.

سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر به قم سفر می‌کنند. کسانی که مهم‌ترین هدفشان از سفر به این استان زیارت حضرت معصومه (س) و رفتن به مسجد جمکران است.

دره ریواس‌ها

منطقه پلنگ دره با وسعتی معادل ۳۱ هزار و ۷۳۵ هکتار در جنوب غربی و پنجاه کیلومتری شهرستان قم واقع شده است. در ناحیه شمالی پلنگ دره، منطقه سلفچگان، در ناحیه شرقی آن رودخانه قمرود و در ناحیه غربی آن چند روستای کوچک قرار گرفته که عمدتا خوش آب و هوا و سرسبزند.

سد کبار سدی قدیمی است که در دشت کبار در نزدیکی زنبورک از توابع جنت آبادقم قرار دارد، این سد با تاریخچه‌ای هزار و ۷۰۰ ساله همچنان دشت کبار را آبیاری می‌کند و کشاورزی منطقه را رونق بخشیده است.

[cite]سد کبار با تاریخچه‌ای هزار و ۷۰۰ ساله همچنان دشت کبار را آبیاری می‌کند و کشاورزی منطقه را رونق بخشیده است

جاذبه‌هایی همچون آتشکده نویس از نمونه‌های اولیه چهار طاقی‌های عصر ساسانی، دیر گچین مادر کاروانسراهای ایران از یادگارهای دورۀ ساسانیان، سد کبار ساخته شده در قرن چهارم و پنجم هجری قمری و مدرسه جهانگیر خان از مدارس دوره صفوی تنها بخش کوچکی از ده‌ها جاذبۀ تاریخی این استان هستند که آنچنان که باید و شاید شناسانده نشده‌اند.

رودخانه ابهر رود، رودخانه قم رود، رودخانه قره چای، رودخانه دره باغ، رودخانه شورفشاپویه، رودخانه زواریان، رودخانه سولقان، رودخانه شورقم رود، رودخانه سیاه آب آدران، رودخانه چای خر رود، رودخانه شاه چای از رودخانه‌های استان قم هستند.

کوه الوند، کوه تخت گرشاوه، کوه سخته، کوه شمشک، کوه گوجه، کوه ماهو، کوه سلطان سعد شاه، کوه جهارلی، کوه مره از کوه‌های استان قم هستند.

کد N1666967

وبگردی