آفتاب

تاثیر فرهنگ سازی رسانه ای در زمینه خرید کالای ایرانی

تاثیر فرهنگ سازی رسانه ای در زمینه خرید کالای ایرانی

تهران- ایرنا- رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: فرهنگ سازی رسانه ای در زمینه پویش 'ایرانی کالای ایرانی بخر' بسیار موثر است؛ باید این فرهنگ بین مردم ایجاد شود و راه حل آن ارایه جنس باکیفیت و ارزان و خدمات پس از فروش مناسب است.

بهزاد سلطانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درخصوص پویش ایرانی کالای ایرانی بخر افزود: یک راه برای تشویق مردم به خرید محصول ایرانی این است که شعار دهیم که این راه چندان جواب نمی دهد. راه دیگر این است که نسبت به گرایش مردم به خرید کالای خارجی آسیب شناسی کنیم؛ وقتی ریشه یابی شده و دلایل آن مشخص شد، باید برای آن راه حل انتخاب کرد تا به طور طبیعی مردم به سمت خرید کالای ایرانی بروند.
وی با بیان اینکه اولین راه ترویج فرهنگ خرید کالای ایرانی است، اظهار کرد: خرید کالای خارجی دستگاه های اجرایی را باید کنترل کنیم؛ یکی از دلایل اینکه دستگاه ها محصول داخلی نمی خرند، مسایل مالی است، ما باید با سیاست های مثبت و تشویقی خرید از شرکت های داخلی را تشویق کنیم.
سلطانی با بیان اینکه راه حل دیگر این است که محصول ایرانی بتواند از نظر قیمت با کالای خارجی رقابت کند، افزود: علت اینکه نمی توانیم در قیمت با محصولات خارجی رقابت کنیم این است که به عنوان مثال کشور چین که محصول خود را ارزان عرضه می کند، کالا را در حجم انبوه تولید می کند و این طبیعی است که هزینه ها و به تبع آن میزان قیمت پایین می آید.
وی یادآور شد: باید محصولاتی را که صرفه اقتصادی برای کشور ندارند، تولید نکنیم، در تولید محصولات علاوه بر بازار داخلی به بازار خارجی و صادرات نیز توجه داشته باشیم و حجم تولید را افزایش دهیم تا بتوانیم در قیمت نیز با محصولات خارجی رقابت کنیم.
سلطانی گفت: همچنین برای ترویج فرهنگ خرید کالای ایرانی باید کیفیت محصول بالا باشد؛ یکی از دلایل گرایش به خرید کالای خارجی، خدمات پس از فروش است که شرکت های خارجی می دهند؛ برای رفع این مشکل باید شرکت های داخلی ضمانت پس از فروش با مدت زمان بالا بدهند اگر این کار انجام شود، مردم جنس ایرانی می خرند.
وی اظهار کرد: مساله دیگری که شرکت های ایرانی باید به آن توجه کنند، وجود نوآوری در محصول است؛ باید بخش تحقیق و توسعه شرکت ها قوی باشد و هر سال نسخه جدیدی ارایه کنند، زمانی که مردم احساس نوآوری و پیشرفت کنند، به محصول ایرانی اعتماد کرده و آن را خریداری می کنند.
علمی ** 9340 ** 1834
خبرنگار: منیر ابراهیمی زاده ** انتشار: ناهید شفیعی
کد N1666635

وبگردی