آفتاب
احمد شکرچی:

زاویه باید بتواند برای مخاطب، پرسش ایجاد کند

زاویه باید بتواند برای مخاطب، پرسش ایجاد کند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در آخرین برنامه زاویه درسال ۹۵ گفت: معیارم برای ارزیابی برنامه زاویه به عنوان مجلۀ علوم انسانی«ایجاد پرسش در ذهن مخاطب»است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجله تصویری زاویه که به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود در آخرین برنامه خود به نقد و بررسی محتوایی عملکرد خود در سال ۹۵ اختصاص یافت. میهمانان این برنامه، احمد شکرچی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، سید رضا سجادی نژاد سردبیر سایت دین آنلاین، پیام فضلی نژاد و فرید مدرسی بودند.

ابتدا در این برنامه احمد شکرچی باب گفتگو را با پاسخ به پرسش عبدالله صلواتی مجری برنامه آغاز کرد و گفت: زاویه برنامه‌ای موفق است، زیرا هدف و سعی عوامل برنامه چنین است! معیار من برای ارزیابی آن به عنوان مجلۀ علوم انسانی «ایجاد پرسش در ذهن مخاطب» است که می‌تواند ایده‌آل یک برنامۀ موفق باشد، اما زاویه هنوز با این ایده‌آل فاصله دارد و همچون اکثر برنامه‌های رسانه، اغلب در پی ارائۀ پاسخ بوده تا طرح پرسش!

در ادامه سید رضا سجادی‌نژاد افزود: ساحت اندیشه و معرفت دو عرصه دارد: رسمی (که مورد توجه و حمایت نهادهای قدرت است و اندیشوران با پروژه‌هایشان در آن حاضرند) و غیررسمی (فاقد حمایت و توجه نهاد قدرت)! اقتضای ورود اصحاب رسانه در ساحت معرفت و اندیشه مسائل مهمی همچون تأمین مالی و امنیتی و غیره است. همچنین منابع غیررسمی اندیشه اغلب جذاب‌تر و از تنوع و کثرت بیشتر برخوردارند! در اتاق فکر زاویه توجه به موضوع‌شناسی و تنوع و کثرت‌طلبی امتیاز بالایی بوده که باعث شده برنامه مخاطب‌پسند و فرهیخته‌پسند شود!

دیگر مهمان این برنامه پیام فضلی‌نژاد یادآور شد:  زاویه موقعیت کلیدی دارد، زیرا یک آرمان انقلابی یعنی ورود در مناظرات ایدئولوژیک و عقیدتی را محور قرار داده است! پخش برنامه‌ای مثل زاویه به معنای بازگشت به سنت و سیرۀ اصلی انقلاب است و انقلابیون اغلب پیشگامان مناظرات عقیدتی بودند اما پاسخشان ترور و گلوله بود! حتی در سال‌های بعد بسیاری از مدعیان دموکراسی و آزادی بیان و احترام به مخالف، اغلب از مناظره طفره رفته‌اند! زاویه پیشگام عرصۀ مناظرۀ ایدئولوژیک است اما هنوز جای کار دارد تا پخته شود!

فرید مدرسی گفت: شکل‌گیری زاویه تحول بزرگی برای صداوسیمایی است که برنامۀ هویت را ساخته بود! گفتگو باید فکری باشد نه ایدئولوژیک، زیرا ایدئولوژی بیشتر جدال کلامی بر سر عقیده است و گفتگو در آن منتفی است! زاویه نیز برای موفق‌تر شدن باید به گفتگوی فکری پایبند باشد! یکی از آسیب‌های جدی گفتگو در صدا و سیما این بوده که افراد اندک دگراندیش نیز به القابی همچون نفوذی، فراماسون یا خائن متهم می‌شدند و این یکی از دلایل مهم کناره‌گیری  بسیاری از اصحاب اندیشه اعم از سکولار یا مذهبی، و اصلاح‌طلب و اصولگرا از مناظرات صدا و سیما بوده است! زیرا فضای بی‌اعتمادی را  در ذهن اندیشمندان ایجاد کرده است. اگر قرار باشد در برنامه‌های گفتگو در صدا و سیما فقط برادر حسن و برادر حسین که حتی با خودشان و از درون نیز تعارضات فراوان دارند حاضر باشند، جایی برای گفتگو نخواهد بود و امثال اینها در پی حذف تمام صداهای مخالف هستند و زاویه باید مراقب باشد در چنین دامی گرفتار نشود!

کد N1664210

وبگردی