آفتاب

نوروز، فصل دیدن بوشهر

نوروز، فصل دیدن بوشهر

بوشهر- ایرنا- بوشهر سرزمین دریا، آفتاب، نخل، هوای دلپذیر بهاری و ساحل سحر انگیز با همه زیبایی ها و مهمانوازی های مردم خونگرمش چشم انتظار گردشگرانی است که بار سفر را به مقصد این استان بسته اند.

به گزارش ایرنا، دیدن سواحل زیبای خلیج فارس و کشتی هایی که بر آبهای نیلگون آن شناور هستند تا چرخ اقتصاد کشور از حرکت نیفتد و صیادانی که در قایق ها و لنج ها با انداختن تورها، گرگورها و قلاب های ماهیگیری
چشم به آبهای آن دوخته اند تا رزق خود را از دریا بگیرند و یا قایق ها و جت اسکیت های که با گردش روی آب لحظه هایی شاد و تماشایی را برای خود و گردشگران ساحلی می آفریینند، در سواحل بندر بوشهر لذت بخش و آرامش دهنده است.
دیدن کودکان و نوجوانانی که در ساحل تن به آب زده اند و با شور شوق شنا می کنند، قایقرانانی که به سبک کانوکانادایی چندین نفر در یک قایق باریک و داراز پارو می زنند، فوتبال و والیبال ساحلی در مجمع ورزشهای آبی دهکده گردشگری بوشهر، صحنه هایی است که کمتر کسانی می توانند خود را از تماشای آنها محروم کنند.
وجود جاذبه های متنوع از جمله بازار قدیم، عمارت کازرونی، بوستان شغاب، منطقه تاریخی ریشهر، بازار ماهی فروشان، جزایر شیف، خارگ و خارگو، مدرسه گلستان، عمارت حاج رئیس، پارک جنگلی چاهکوتاه، موزه دریا و دریانوردی و مردم شناسی از جمله جاذبه های تاریخ و طبیعی شهرستان بوشهر است.
در پارک ملی دریایی دیر - نخیلو در شهرستان دیر در جنوب استان بوشهر ایستگاه پرنده نگری و دیدن فوج فوج پرستو های دریایی که برفراز ساحل پرواز می کنند و در هنگام فرود کل ساحل شنی را از رنگهای سیاه و سفید پر و بالهای خود می پوشانند، یا تخمگذاری و جوجه آوری لاکپشت های دریایی در سواحل این پارک منظره های دیدنی است که هر گردشگری را می تواند ساعت ها محو خود کند.
بندر سیراف با سواحل زیبا و بناهای گردشگری باستانی و قلعه تاریخی نصوری و موزه آن در شهرستان کنگان برای گردشگران علاقه مند به جاذبه های تاریخی و باستانی و محققان و پژوهشگران این بخش همچون گنجینه ای است تا آگاهی ها و دانش خود را در مورد یکی از پایانه های ساحلی جاده ابریشم افزایش داده و رازهای سربه مهر درآن را یکی پس از دیگری بگشایند.
اما در عسلویه در کنار زیبایی های طبیعی نظیر پارک ملی دریایی نای بند با همه زیبایی ها، جنگلهای حرا و آب انبارهای قدیمی، تمدنی از عصر جدید در حوزه اقتصادی بنا شده که مشاهده آن شعار 'ما می توانیم' را ترجمه کرده و بخشی از توانمندیهای جوانان، متخصصان، مهندسان، مدیران و کارگران ایرانی را در قالب توریسم صنعتی و اقتصادی را دید.
کوه نمک بوشهر با گنبدها و غارهای نمکی شگفت انگیز، مهمترین اثر طبیعی است که هرساله شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به شهرستانهای دشتی و دیر در استان بوشهر می کشاند، در شهرستان دشتی آتشکده و کلات مند، حاشیه سرسبز رودخانه های مند و باغان و جنگل های چاه چاهو و عمارت بنگه و شیرینه از آثار تاریخی و طبیعی است که هر ساله مورد بازدید گرشگران پر شمار است.
موزه شهید رئیسعلی دلواری، قلعه زایر خضرخان اهرمی، ساحل بندر دلوار، منطقه گردشگری سرسبز خائیز و کوههای پر از چشمه سار بیرمی، آبگرم معدنی اهرم و رودخانه باهوش از مناطق دیدنی و گردشگری شهرستان تنگستان است که هر ساله شمار زیادی توریسم داخلی و خارجی را به دیار دلیر مردان می آورد.
در شهرستان سرسبز جم و کوه معروف پدری که شایعات مختلفی در مورد جاذبه معکوس و خاصیت شفا دهی به برخی بیماریها از جمله ایدز در باره آن مطرح است، دامنه های کوهها و دشتهای سرسبز مملو از کندوهای عسل آن که از شهد گلهای صدها گونه گیاه دارویی و درخت کنار تغذیه می کنند، برای علاقه مندان به طب سنتی جذاب و مقصد گردشگری است.
دشتستان با دشت های سرسبز و رودخانه های جاری دالکی، شاپور و حله، آبشارها و مناطق دیدنی و چشم نواز بوشکان و ارم با آثار باستانی کاخ اردشیر و گور دختر هخامنشی، کاروانسرای مشیرالملک برازجان، کاخ بردک سیاه و چرخاب، شاهزاده ابراهیم و نخلستانهای سعد آباد، آبپخش و وحدتیه، سد شهید رئیسعلی دلواری با دشت های سر سبز شبانکاره از مناطقی است که برای گردشگران نوروزی می تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.
بازارهای اجناس داخلی و خارجی با قیمت های مناسب و ارزان، ساحل ماسه ای و علاقه مندانی که با ساختن مجسمه های شنی به هنرنمایی مشغول هستند، روستاهای ساحلی و مناطق نمونه گردشگری میرمهنا و حماد، گشت های دریایی به جزایر خارگ و خارگو ازجاذبه های گردشگری شهرستانهای گناوه و دیلم و بندر ریگ در شمال استان بوشهر است که هر ساله میلیونها گردشگر داخلی این مناطق را به عنوان مقصد نوروزی خود انتخاب می کنند، زیرا در این بندرها هم می توان گردش و تفریح کرد و هم خرید ارزان.
در کنار این جاذبه های تاریخی و طبیعی در استان بوشهر، نمایشگاههای و بازارچه های مختلف نوروزی از جمله صنایع دستی، کالاهای ته لنجی و جشنواره های نمایشی، موسیقی و سیرک ملل، مسابقات ورزشهای بومی و محلی در ساحل، گشت های دریایی و دهها برنامه جذاب دیگر برای سرگرمی و رفاه گردشگران نوروزی در استان بوشهر برپا شده است.
معاون عمرانی و رئیس ستاد تسهیلات سفر استان بوشهر گفت: با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری و شرایط خاص آب و هوایی این استان، آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است.
محمد حسن باستی افزود: استان بوشهر از استانهای شاخص گردشگری است و به تناسب موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی هر سال مسافران زیادی به این استان سفر می کنند.
وی اضافهکرد: صرفه نظر از خصلت میهمان نوازی مردم استان بوشهر، گردشگری در این استان به عنوان فرصتی که باعث رونق، و توسعه استان می شود باید از آن استفاده کرد.
باستی اظهار کرد: نوروز فرصتی است که بتوان فرهنگ عمومی استان را معرفی و ازچرخه اقتصادی متاثر از این حضور به عنوان یک فرصت بهره برد.
وی با اشاره به تقویت زیرساختهای گردشگری در استان بوشهر در 2 سال گذشته گفت: در استان بوشهر 37 شهر وجود دارد که از این تعداد 15 شهر ساحلی و بندری است و این فرصت حضور گردشگر را در استان تقویت می کند.
باستی ادامه داد: دراین ارتباط امکان سنجی فرصت گردشگری، دهکده ها را مطالعه و عملیات اجرایی آنها را آغاز کرده ایم که دهکده گردشگری بوشهر و کنگان از جمله آنهاست.
معاون عمرانی استانداری بوشهر گفت: در این ارتباط در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر 11 کمیته تخصصی پروژه نوروز 96 را پیگیری و این نشست ها در 10 شهرستان استان برگزار شد.
باستی، هدف از تشکیل این ستاد را آمادگی زیرساختهای لازم برای پذیرایی از میهمانان نوروزی عنوان کرد و افزود: جمعیت استان بوشهر یک میلیون و 30 هزار نفر است و ورود چند برابر این جمعیت در فاصله 20 روز به استان نیازمند برنامه ریزی و بسیج امکانات است.
وی با بیان اینکه هر سال در شهرهای گناوه، دیلم، کنگان و دلوار به دلیل جاذبه های مختلف با حجم زیادی مسافر روبرو هستیم بیان کرد: برای خدمات رسانی بهتر به مسافران تلاش شده با ارتقای سطح امکانات مشکلات موجود در حوزه خدمات را به کمترین حد ممکن رساند.
وی در حوزه راهداری گفت: در این بخش با توجه به افزایش حجم اتوبان ها و بزرگراه ها ضریب ایمنی خوبی در استان فراهم شده است.
باستی بیان کرد: 56 تیم امدادی با 400 نفر نیرو و 110 دستگاه ماشین آلات راهداری در مسیرهای مختلف استان مستقر هستند.
باستی اضافه کرد: از 37 نقطه حادثه خیز استان 16 نقطه برطرف و 21 نقطه دیگر نیز با کاهش خطر آفرینی، ایمن سازی شده است.
وی بیان کرد: در حوزه پلیس راه برای کنترل جاده نیز صرفه نظر از 28 دستگاه دوربین کنترل سرعت که براساس آمارها با نصب این دوربین ها آمار تلفات جاده ای از 75 به 35 نفر کاهش یافته است.
معاون عمرانی استانداری بوشهر گفت: همچنین در حوزه امدادی 35 تیم و پست امدادی با 500 امدادگر، 11 دستگاه خودرو نجات و 29 آمبولانس مستقر در حالت آماده باش قرار دارد.
وی یادآور شد: امسال 2 فروند بالگرد که یک فروند متعلق به جمعیت هلال احمر و یک فروند نیز متعلق به اورژانس است در استان آماده امداد رسانی است.
باستی در مورد اورژانس جاده ای گفت: 62 پایگاه اورژانس درمحورهای ارتباطی استان بوشهر مستقر است که از این تعداد 10 پایگاه و کمپ سلامت نوروزی و مابقی پایگاه های ثابت هستند.
باستی در باره اسکان مسافران نوروزی گفت: علاوه بر کمپهای نوروزی از ظرفیت کلاسهای مدرسه های استان نیز بهره لازم برده شده است.
وی در باره تامین سوخت اظهار کرد: براساس آمارها در سالهای گذشته در نوروز روزانه 2 میلیون لیتر سوخت مصرف می شد که برای امسال 4.5میلیون لیتر سوخت پیش بینی شده است.
باستی گفت: در زمان حاضر 60 جایگاه عرضه سوخت در استان بوشهر وجود دارد که از این تعداد 40 جایگاه شهری است.
وی آماده باش مراکز بهداشتی و درمانی استان، اکیپهای نظارت بهداشتی، کمیته تنظیم بازار، تقویت پوشش مخابراتی در شهرهایی که حجم مسافر بالایی دارد، کشیک امداد خودرو، بیمه، شرکتهای خدماتی آب، برق و گاز از دیگر کارهای انجام شده در استان بوشهر است.
وی در باره حوزه گردشگری دریایی گفت: امسال برایی ارتقای ایمنی مسافران نوروزی فعالیت شناورهای چوبی (لنج) ممنوع و مسافران با 6 فروند کشتی گشت دریایی را انجام می دهند.
باستی اظهار کرد: با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی مبنی به ورود سامانه بارشی در استان بوشهر در اوایل سال جاری امکانات مناسب برای انتقال مسافران به سالن های سرپوشیده نیز فراهم شده است.
وی گفت: با توجه به شرایط جوی و امکانات پیش بینی شده برای مسافران نوروزی پیش بینی می شود امسال بیش از سالهای گذشته مسافر وارد استان بوشهر شود.
وی گفت: 2 هزار و 500 نفر نیرو در حوزه شهرداریهای استان در کنار سایر دستگاههای خدمات رسان آماده خدمات رسانی به میهمانان نوروزی هستند.
معاون دریایی و بنادر اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهرگفت: چهار فروند کشتی مسافربری از مبدا بوشهر و گناوه به خارگ و بالعکس، 6 فروند شناور مسافری گردشگری و 120 قایق تفریحی به مسافران نوروزی استان بوشهر ارائه خدمات می کنند.
محمد شکیبی نسب افزود: همچنین چهار فروند شناور ویژه گشت های راهیان نور توسط منطقه دوم نیروی دریایی سپاه نیز همانند سال گذشته تورهای دریایی خود را در استان بوشهر برگزار می کنند.
وی یادآور شد: در سال گذشته 440 هزار نفر از گشت های دریایی استان بوشهر استفاده کردند که پیش بینی شده این آمار در نوروز 96 افزایش داشته باشد.
شکیبی نسب گفت: برای نوروز 96 نیز طرح نوروزی گشت و مسافرت دریایی اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر از 25 اسفند آغاز شده و تا 15 فروردین ادامه دارد.
وی بیان کرد: طرح گشت و مسافرت دریایی استان بوشهر در 11 بندر این استان تعریف شده و بر این اساس اسکله و ایستگاه های مجاز این بنادر برای ارائه خدمات گشت های دریایی مشخص شدند.
شکیبی نسب ادامه داد: در شهر بوشهر نیز2 اسکله والفجر و شیلات برای کشتی های مسافربری و پنج اسکله نیز برای ارائه خدمات قایق های تفریحی مشخص شده است.
وی گفت: در صورت مساعد بودن شرایط جوی دریایی خدمات این گشت ها از طلوع صبح تا غروب آفتاب صورت می گیرد و مسافران و بویژه استفاده کنندگان از جت اسکی نیز به منظور تامین ایمنی لازم باید تنها در محدوده اسکله و ایستگاه های دریایی مشخص شده مبادرت به انجام تورهای دریایی کنند تا در صورت بروز سانحه امکان خدمات دهی بهتر از سوی شناورهای ناجی برای آنها وجود داشته باشد.
شکیبی نسب با اشاره به اینکه امسال 6 شناور ناجی محدوده فعالیت های خدمات گردشگری دریایی استان بوشهر را پوشش می دهند گفت: افرادی که از خدمات گشت های دریایی استفاده می کنند در صورت بروز هر گونه سانحه می توانند از طریق سامانه تلفنی 1550 شناورهای ناجی را به کمک بطلبند.
وی با بیان اینکه به دلیل مخاطره آمیز بودن جریان های دریایی استفاده از قایق های پارویی ممنوع است افزود: به منظور حفظ محیط زیست سواحل استان بوشهر نیز امیدواریم همچون سال گذشته شاهد همکاری خوبی از سوی مردم و شهرداری های شهرهای ساحلی استان بوشهر باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: دو هزار و 939 کلاس درس در قالب 417 آموزشگاه در استان برای پذیرایی از میهمانان نوروزی تجهیز و آماده سازی شدند.

ناصر کرمی افزود: از این تعداد 10 کلاس با امکانات ویژه، یک هزار کلاس از نوع الف (شامل یخچال، تلویزیون و فرش) و یک هزار و 929کلاس درس نیز از نوع ب (تنها دارای فرش) هستند.
وی با اشاره به افزایش 24درصدی کلاسهای درس آماده سازی برای پذیرایی از مسافران نوروزی در استان تصریح کرد: امسال 23پایگاه پذیرش مسافران نوروزی در مناطق 18 گانه آموزش و پرورش استان راه اندازی شده است.
کرمی گفت: امسال یک هزار دستگاه یخچال، 380 دستگاه چراغ گاز همراه با سیلندر، 700 تخته فرش، 600 تخته روفرشی و پنج هزار تخته پتو تامین شده است.
وی اظهار کرد: امسال واحد رفاه و تعاون وزارت آموزش و پرورش برای تجهیز کلاسهای درس برای پذیرایی از میهمانان نوروزی 10 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.
به گفته کرمی با وجود تخصیص این میزان اعتبار برای تجهیز کلاسهای درس برای پذیرایی از میهمانان نورزوی ولی هنوز کمتر از نصف کلاسهای موجود استان آمادگی لازم برای پذیرایی از میهمانان را دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: پارسال 39 هزار و 84خانوار در قالب 455هزار و 946نفر روز در استان اسکان داشتند.
وی تاکید کرد: پایگاههای پذیرش میهمانان نوروزی از هفته آینده و همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی آمادگی پذیرش مسافران را دارند.
معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: درطرح امداد و نجات نوروزی ، 35 پست و پایگاه این جمعیت در ایام تعطیلات نوروز 96 فعالیت دارند.
مریم آلبوغبیش افزود: 500 نیرو از جوانان داوطلب در پایگاههای یادشده در سه محور فرهنگی،ایمنی و سلامت فعالیت دارند.
وی اظهارداشت: برپایی خیمه های نماز،فضای دوستدار کودک، ایستگاه فشار خون، توصیه های پیشگیری از اعتیاد و توزیع بروشور از فعالیت های جوانان هلال احمر در ایام نور است.
معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: اکنون 14 هزار نیروی بالای 18 سال و شش هزار و 500 نیروی زیر18 سال عضو جوانان هلال احمر این استان هستند که در محورهای مختلف فعالیت دارند.
وی افزود: فعال کردن کانون های دانش آموزی در مدارس،کلاس های آموزش امداد و کمک های اولیه به دانش آموزان از دیگر فعالیت های این جمعیت است.
آلبوغبیش ادامه داد: در زمان حاضر جمعیت هلال احمر 153 کانون دانش آموزی در مدارس استان بوشهر دارد.
فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: رزمایش نوروزی سال 96 پلیس بوشهر از امروز 25 اسفند آغاز شده و تا 14 فروردین ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، سردار حیدر عباس زاده افزود: هدف از برگزاری این رزمایش، بهره گیری هدفمند و هوشمندانه از امکانات و فرصت های قانونی در اختیار پلیس راه، راهنمایی و رانندگی، سایر سازمان ها و نهادهایی است که با نیروی انتظامی و امنیت ترافیکی و انضباطی مسافران نوروزی درارتباط هستند.
وی بیان کرد: اورژانس، هلال احمر، امدادخودرو، بیمه، راهداری، سازمان حمل و نقل جاده ای و پایانه ها از جمله سازمان و نهادهایی هستند که با نیروی انتظامی در بوشهر همکاری خواهند کرد.
عباس زاده گفت: کاهش تصادفات بویژه جرحی و فوتی از دیگر هدف های مهم رزمایش نوروز 96 پلیس در استان بوشهر است که امیدواریم با همکاری مردم تحقق پیدا کند و بتوانیم در حوزه نظم، انضباط و ترافیک وضعیت مطلوب و قابل قبولی را تجربه کنیم.
فرمانده انتظامی استان ادامه داد: در این ارتباط پلیس راه و راهور مصمم هستند با تخلفات حادثه ساز بویژه تخلفاتی که عامل تصادفات جرحی و فوتی می شوند برخورد قاطع و مناسب داشته باشند.
6047/6043** خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
کد N1664008

وبگردی