آفتاب

خلیفه خفتر حمایت "خرس روسی" را دریافت کرد

خلیفه خفتر حمایت "خرس روسی" را دریافت کرد

بنظر می‌رسد منافع سیاست خارجی روسیه بدنبال سوریه بطور فزاینده به سوی لیبی گرایش پیدا می‌کند که یکی از صادر کنندگان اصلی شمال آفریقا محسوب می‌شود. برغم ناخرسندی غرب، روسیه تماس فعال با بازیگران سیاسی و نظامی اصلی لیبی را ادامه می‌دهد.

منابع نظامی دیپلماتیک "نزاويسيمايا گازتا" می‌گویند عقیل صالح رئیس پارلمان لیبی و مارشال خلیفه خفتر که اخیراً از مسکو دیدار داشتند قول حمایت روسيه از خود در حل "بحران سیاسی بدرازا کشیده در کشور" را کسب کردند.

علاقه‌مندی روسيه به نفت لیبی امر مشهودی است. چنانچه معلوم است ایگور سچین رئیس روس‌نفت و مصطفی صنعالله رئیس شرکت نفتی لیبی اواخر فوریه قرارداد همکاری در بخش اکتشاف منابع جدید و تولید نفت را امضا کردند.

نمایندگان روسيه اخبار مربوط به حضور نظامیان روس در لیبی و مصر را تکذیب می‌کنند ولی کارشناسان نظامی اجیر شده از طرف ساختارهای تجاری روسیه در این کشورها حضور دارند. برای مثال، اولگ کرینیتسین رئیس "ار اس ب گروپ" اعتراف کرد نمایندگان کمپانی وی پالایشگاه نفت بن قاضی را مین زدایی کرده‌اند. وی گفت این فعالیت اینک در دیگر مناطق لیبی در جریان است. وی شرکت کارکنان خود در نبردهای لیبی را تکذیب می‌کند. هرچند این کمک به درد لیبیایی‌ها می‌خورد: فعالیت شبه‌نظامیان داعش مانعی برای فعالیت شرکت‌های روسی در لیبی است.

نمایندگان بسیاری کشورها در همایش امنیتی مونیخ از تماسهای روسيه با رهبری کنونی لیبی انتقاد می‌کردند. از جمله مایکل فلون وزیر دفاع انگلستان به صراحت گفت غرب نمی‌خواهد "خرس (روسيه) پنجهاش را وارد لیبی کند". سرگئی شویگو وزیر دفاع روسيه در پاسخ به وی گفت: فکر نمی‌کنم در "باغ وحش" آنها چنان درنده‌ای پرورده شده باشد که بتواند به خرس دستور بدهد".

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه دیروز فهماند روسيه قصد دخالت فعال در امور لیبی را ندارد. وی گفت "اوضاع فوق العاده ضدونقیض و بغرنج است. دخالت مضاعف روسيه در امور لیبی بدشواری ممکن و مفید باشد. ولی برغم این روسيه تماس با طرفینی را که ضروری تلقی کند ادامه می‌دهد".

49261 

کد N1663446

وبگردی