آفتاب

بارزانی نسبت به وقوع جنگ داخلی در اقلیم هشدار داد

بارزانی نسبت به وقوع جنگ داخلی در اقلیم هشدار داد

ایرنا نوشت: رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق که از سوی رهبری حزب دمکرات کردستان عراق برکنار و از ورود به اربیل منع شده است، روز پنجشنبه اوضاع در شمال عراق را بحرانی خواند و گفت از نمایندگی های دیپلماتیک کشورها و سازمان های بین المللی خواسته ایم برای جلوگیری از وقوع بحران در منطقه کمک کنند.

دکتر محمد یوسف در اظهاراتی که سایت شبکه تلویزیونی الاباء عراق منتشر کرده، گفت انباشت مشکلات و اصرار مسعود بارزانی به ماندن در قدرت به صورت غیر قانونی، صلح را در اقلیم کردستان عراق به خطر انداخته و احتمال بروز جنگ داخلی را که بسیار خطرناک تر از سطوح محلی و منطقه ای خواهد بود، افزایش داده است.
وی تصریح کرد که در صورت وقوع هرگونه درگیری در اقلیم ، دامنه آن به کل منطقه کشیده خواهد شد و در سطح محلی محدود نخواهد ماند.
رئیس برکنار شده پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق، همچنین از جامعه جهانی خواست اجرای کلیه توافق ها و نیز همکاری های خود را با ریاست اقلیم و دولت محلی کردستان عراق متوقف کنند چرا که به دلیل تعطیلی پارلمان ، هرگونه توافقی غیر قانونی تلقی خواهد شد و تعهد آور نخواهد بود.
وی همچنین ، اشاره کرد به اینکه فعلا هیچ ابتکار جدیدی از سوی مسعود بارزانی برای رها کردن قدرت دیده نمی شود، او در حرف از کناره گیری صحبت می کند، اما در عمل مانع از بازگشایی پارلمان می شود.
یوسف محمد، برای خروج از بحران، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد در کردستان عراق شد و با بیان اینکه اصرار برخی احزاب و گروه ها برای داشتن شاخه نظامی ، صلح در منطقه را تهدید می کند، گفت برای جلوگیری از جنگ داخلی باید پارلمان هرچه سریعتر بازگشایی شود.
اختلافات در کردستان عراق، هر روز بالا می گیرد و به اعتقاد کارشناسان برخی دولت های بزرگ و بازیگران منطقه ای در دامن زدن به آن نقش دارند.
در حال حاضر یکی از موارد بحران در کردستان عراق، مساله فشار ترکیه به دولت اقلیم برای اخراج نیروهای پ ک ک از سنجار است.

4949

کد N1663163

وبگردی