آفتاب

هویت «کیم جونگ نام» تایید شد

هویت «کیم جونگ نام» تایید شد

مقام‌های مالزی اعلام کردند که هویت برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی با استفاده از «دی‌ان‌ای» فرزندان وی تایید شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «احمد زاهد حمیدی»، معاون نخست‌وزیر مالزی امروز –چهارشنبه- اعلام کرد هویت «کیم جونگ نام» برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی که  در فرودگاه کوالالامپور ترور شده بود، با استفاده از نمونه «دی‌ان‌ای» فرزندان وی تایید شده است.

وی افزود برادر رهبر کره‌شمالی با استفاده از سم مرگبار «وی ایکس» که یکی از راه‌های ترور در دوران جنگ سرد به شمار می‌رود، در تاریخ ۱۳ فوریه گذشته در کوالالامپور کشته شد.

کره‌جنوبی و مالزی، پیونگ‌یانگ را در مرگ کیم جونگ نام مقصر می‌دانند در حالی که مقام‌های کره‌شمالی این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

«خالد ابوبکر» رئیس پلیس مالزی نیز اعلام کرد که شاهدان ماجرا نیز به دلیل ترس از تامین امنیت خود از دادن اطلاعات‌ در خصوص این حادثه خودداری می‌کنند.

این ترور و تحقیقات مالزی پس از آن منجر به افزایش تنش میان دو کشور شد.

مالزی برای تکمیل پرونده تحقیق در خصوص این ترور خواستار احضار برخی از دیپلمات‌های کره‌شمالی که مظنون به دخالت در این حادثه بودند شد که این امر باعث آغاز تنش میان کوالالامپور و پیونگ‌یانگ شد.

کره‌شمالی مدعی است که کیم جونگ نام در اثر سکته قلبی درگذشته است و تلاش مالزی برای متهم جلوه دادن کره‌شمالی بی اساس است.

خانواده کیم جونگ نام نیز که در تبعیدی خود خواسته در ماکائو به سر می‌برند، اعلام کردند «کیم هان سول» برادرزاده ۲۱ ساله رهبر کره‌شمالی هدف بعدی ترور است.

در رابطه با این ترور، دو زن ویتنامی و اندونزیایی دستگیر شده‌اند.

 

کد N1662423

وبگردی