آفتاب
روزگار کم فروغ کتاب در گلستان

«عیدانه» هم دل یار مهربان را به دست نیاورد

«عیدانه» هم دل یار مهربان را به دست نیاورد

گرگان- طرح عیدانه کتاب در گلستان همزمان با سایر نقاط کشور آغاز شده اما استقبال سرد مردم از این طرح نشان می دهد برای جا افتادن فرهنگ کتاب و مطالعه در بین مردم راه درازی در پیش است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مونا محمدقاسمی: طرح عیدانه کتاب به‌عنوان یکی از طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب در آستانه سال نو است که باهدف بازگرداندن رونق به بازار کتاب در استان‌های کشور برای دومین سال پیاپی با شعار «امسال هم کتاب عیدی دهیم» از تاریخ ۱۵ اسفندماه سال جاری لغایت ۱۵ فروردین سال ۹۶ برای علاقه‌مندان و خریداران کتاب آغاز شد.

در این طرح خریداران می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی، کتاب‌های موردنظر خود را در چند نوبت و از کتاب‌فروشی‌های مختلفی که عضو طرح هستند خریداری کنند. در عیدانه کتاب‏ های حوزه بزرگ‌سال را با ۲۰ درصد و کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف تا سقف ۱۰۰ هزار تومان می توان خریداری کرد.

۱۱ کتابفروشی مجری طرح عیدانه در گلستان

طرح عیدانه کتاب در ۷۰۰ کتاب‌فروشی کشور در حال اجراست و این در حالی است که در گلستان ۱۱ کتاب‌فروشی برای ارائه این طرح اعلام آمادگی کره‌اند. از این ۱۱ کتاب‌فروشی ۹ مورد مربوط به شهرستان گرگان، یک مورد شهرستان کردکوی و یک کتاب‌فروشی مربوط به شهرستان گنبدکاووس است.

برای بررسی استقبال مردم از این طرح به سراغ چند کتاب‌فروشی در شهر گرگان رفتیم تا احوال طرح عیدانه را از خریداران و فروشندگان کتاب جویا شویم.

جعفر جلالی، صاحب کتاب‌فروشی جلالی در رابطه با استقبال مردم از طرح عیدانه به خبرنگار مهر گفت: برای اینکه از این طرح استقبال خوبی شود لازم است تبلیغات زیادی انجام شود چراکه بسیاری از مردم از این طرح اطلاعی ندارند.

وی افزود: یکی از ایرادات طرح عیدانه کتاب این است که خریداران تعدادی محدودی از کتاب‌هایی که در سامانه (KETAB.IR) ثبت‌شده است را می‌توانند با استفاده از تخفیف خریداری کنند و این در حالی است که ممکن است این کتاب‌ها موردنظر افراد نباشد و همین امر باعث کاهش استقبال می‌شود.

مهتاب جلیلی یکی از فروشندگان کتاب‌فروشی «اوستا» در شهرستان کردکوی هم به خبرنگار مهر گفت: عیدانه طرح خوبی است اما آن‌گونه که باید مورد استقبال قرار نمی گیرد.

وی افزود: اطلاع‌رسانی برای افزایش استقبال مردم امر مهمی است که باید موردتوجه کتاب‌فروشی‌ها قرار گیرد و خود ما با تبلیغ از طریق اینستگرام و گفتگو با خریداران به آن‌ها از وجود این طرح تخفیفی اطلاع‌رسانی می‌کنیم و زمانی که خریدارن مطلع می‌شوند استقبال خوبی می‌کنند.

جلیلی اظهار کرد: البته به درصد پایین تخفیف آن انتقاد است چراکه تخفیف ۲۰ درصدی برای یک کتاب ۷۰ هزارتومانی آن‌قدر چشمگیر نیست که مخاطبان را ترغیب به خرید کتاب کند.

مریم کشاورز بانویی است که به همراه پسر ۱۳ ساله‌اش برای خرید کتاب کمک‌درسی به کتاب‌فروشی آمده است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من از طریق پوستری که روی شیشه کتاب‌فروشی نصب‌شده بود از طرح عیدانه مطلع و خوشحال شدم که می‌توانم کتاب‌های موردنیاز درسی فرزندم را خریداری کنم اما با مراجعه به فروشنده متوجه شدم این کتب شامل تخفیف نمی‌شود.

کشاورز با ابراز ناراحتی خود از این شرایط گفت: به نظر من وزارت ارشاد باید این طرح را شامل تمامی کتاب‌ها قرار دهد تا همه اقشار جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

سارا کمالی دیگر بانویی است که در کتابفروشی حضور دارد و ضمن تایید صحبت های خانم کشاورز، گفت: من از طریق فضای مجازی با این طرح آشنا شدم که با شعار « امسال هم کتاب عیدی دهیم » در گروه ها دست به دست می چرخید اما به شخصه تمایلی به هدیه دادن کتاب ندارم چون اطرافیانم خیلی اهل مطالعه نیستند و می دانم هدیه داده شده خوانده نمی شود به همین دلیل ترجیح می دهم با نوع دیگری از هدیه دل عزیزانم را شاد کنم.

در ادامه به سراغ یک کارشناس فرهنگی رفتیم تا تاثیر اینگونه طرح های تخفیفی بر افزایش انگیزه مردم در خرید کتاب را جویا شویم.

رحمت‌الله رجایی در گفتگو با خبرنگار مهر وضعیت مطالعه در جامعه را نگران کننده توصیف کرد و اظهار کرد: متأسفانه لایه و قشری که باید به سمت کتاب خواندن برود نمی‌رود و ما شاهدیم مطالعه در بین پزشکان، مهندسان، معلمان و دیگر اقشار جامعه کم است.

وی تصریح کرد: شاید یکی از بهانه‌هایی که این اقشار برای نخواندن کتاب می‌آورند قیمت بالای کتاب بوده که این امر درست و قابل‌قبول نیست.

کد N1662302

وبگردی