آفتاب

سفیر ایران در روسیه: تهران و مسکو به مستحکم‌ترین روابط تاریخی رسیده‌اند

سفیر ایران در روسیه: تهران و مسکو به مستحکم‌ترین روابط تاریخی رسیده‌اند

ایرنا نوشت: مهدی سنایی با اشاره به برنامه سفر رئیس جمهوری اسلامی به مسکو، اعلام کرد: روابط مستحکم سیاسی، اقتصادی، علمی، دفاعی، هسته ای و منافع مشترک در خاورمیانه، آسیای میانه و دریای خزر، ایران و روسیه را بیش از گذشته به هم نزدیک کرده است.

سنایی روز سه شنبه در سخنرانی رونمایی از کتاب «مشارکت ایران و روسیه - حال و چشم انداز توسعه» به میزبانی خبرگزاری ریانووستی در مسکو، گفت: روابط دو کشور مهم و قدرتمند منطقه، در همه زمینه ها در بهترین و بالاترین سطح قرار دارد.
وی با اشاره به سفر پیش روی رئیس جمهوری ایران به مسکو، نهمین دیدار سران دو کشور را یک گام مهم برای توسعه هر چه بیشتر روابط بر پایه تامین منافع مشترک دانست.

سنایی همچنین مبارزه با تهدید تروریسم، احترام به حاکمیت ملی کشورها و دوری از استانداردهای دوگانه را از رویکردهای مشترک تهران و مسکو خواند.

وی در ادامه، ضمن تاکید بر عالی بودن روابط دو کشور و وجود زمینه های گسترش هر چه بیشتر مناسبات با افق امضای اسناد راهبردی در جریان سفر روحانی به مسکو، افزایش ارتباط های مردمی را نیز برای رسیدن به هدف توسعه فراگیر در روابط مهم برشمرد.
مراسم رونمایی از کتاب مشارکت ایران و روسیه - حال و چشم انداز توسعه در مسکو با ویدئو کنفرانس به صورت مشترک با نشست کارشناسان در موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) در تهران برگزار شد.
در این مراسم، افزون بر سنایی، ایگور ایوانف وزیر امور خارجه اسبق و رئیس شورای روابط بین الملل روسیه (ریاک)، محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه و محمود شوری مدیر گروه مطالعات روسیه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت داشتند.

ولادیمیرساژین استاد دانشگاههای مسکو و پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات شرق شناسی آکادمی علوم روسیه و نینا مامدوا دانشیار دپارتمان اقتصاد جهانی دانشگاه دولتی مسکو نیز در نشست مشترک مسکو-تهران شرکت داشتند و دیدگاههای خود را در باره اوضاع منطقه ای، روابط دوجانبه و افق توسعه آن مطرح کردند.

براساس برنامه پیش بینی شده، سفر رئیس جمهوری ایران به مسکو و مذاکره سران اوایل فروردین ماه سال آینده انجام می گیرد.
تاکنون رئیسان جمهوری دو کشور شش بار در جریان نشست های بین المللی خارج از دو کشور از جمله اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده اند ودو مذاکره نیز در تهران و شهر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه برگزار شده است.
کتاب رونمایی شده در برگیرنده مجموعه ای از تحقیقات و مقاله های ارائه شده درباره روابط روسیه و ایران در دوران معاصر و چشم انداز همکاری دو کشور به سه زبان فارسی، روسی و انگلیسی به همت موسسه ایراس و شورای مباحث بین المللی روسیه ( رسمد) تدوین و چاپ شده است.

52311

کد N1661675

وبگردی