آفتاب

114 تخته فرش دستباف کرمان به صحن حضرت زهرا (س) بارگیری شد

114 تخته فرش دستباف کرمان به صحن حضرت زهرا (س) بارگیری شد

کرمان - ایرنا - مدیر پروژه تولید فرش صحن حضرت زهرا (س) گفت: 114 تخته فرش دستباف کرمان از این استان به منظور انتقال به تهران و ارسال به صحن حضرت زهرا (س) واقع در حرم مطهر حضرت علی (ع) در نجف اشرف بارگیری شد.

مهدی تویسرکانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تفاهم‌ نامه ای که بهمن سال 1393 بین علیرضا رزم‌ حسینی استاندار کرمان و ستاد عتبات عالیات کشور منعقد شد اشاره کرد و افزود: در این تفاهم نامه استان کرمان متقبل بافت 30 هزار مترمربع فرش برای صحن حضرت زهرا (س) در حرم حضرت علی (ع) شد.
وی با بیان اینکه بافت فرش برای صحن حضرت زهرا در حرم مطهر حضرت علی (ع) از اول مهر سال 1394 در برخی از شهرهای استان کرمان آغاز شد اظهار کرد: 122 دار قالی پذیرای دستان هنرمند 280 قالی باف شدند که این افراد فرش گره‌ دار کرمانی را با برند 'فرش راور' در هم آمیختند.
مدیر پروژه تولید فرش صحن حضرت زهرا (س) اظهار کرد: 94 تخته فرش از مجموع فرش های بافته شده در استان کرمان برای صحن حضرت زهرا (س) در راور و 20 تخته نیز در کرمان، رفسنجان، گلباف و کوهبنان بافته شده‌ است.
تویسرکانی در ادامه از بافت 85 تخته فرش در شهر کرمان در آغاز کار تا به حال خبر داد و گفت: 20 تخته از این فرش‌ ها روکارگیری و شستشو شده و آماده‌ انتقال به نجف اشرف است، 20 تخته فرش نیز تا آخر اردیبهشت سال 1396 از دار قالی پایین کشیده می‌ شود و مابقی نیز تا پایان مرداد سال آینده آماده می ‌شود.
وی اظهار کرد: فرش های بافته شده در استان کرمان برای صحن حضرت زهرا (س) در حرم مطهر حضرت علی (ع) حدود 2 هزار متر مربع وسعت دارد و با اجرای این پروژه در استان کرمان برای 600 نفر به طور مستقیم و بیش از 100 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.
تویسرکانی با بیان اینکه این فرش ‌ها از محل نذورات و کمک ‌های مردمی بافته و تهیه می‌ شود گفت: نیروهای بسیاری مشتاقانه در انتظار همکاری با این پروژه هستند که امیدواریم با توسعه‌ کارگاه ‌ها این فرصت برایشان فراهم شود.
وی اجرای این پروژه را در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال بسیار موفق ارزیابی کرد و ادامه داد: در حال حاضر مهمترین مشکل موجود بیمه نبودنی بافندگان فرش است که امیدواریم این مشکل با همکاری مسئولان مربوطه برطرف شود تا بافندگان با اطمینان خاطر بیشتری کار کنند.
تویسرکانی گفت: بیش از 60 درصد بافندگان در این رشته سابقه و تبحر دارند و مابقی نیز آموزش دیده‌ های صنعت فرش توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند.
مجری طرح بافت قالی برای صحن حضرت زهرا (س)در راور نیز در خصوص چگونگی اجرای این طرح گفت: در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، بافت قالی در مناطق محروم و شهر رارو را به عنوان سرآمد قالی در دنیا دنبال کردیم.
وی افزود: برای شروع پروژه بافت قالی برای صحن حضرت زهرا (س) 144 دار قالی با 320 بافنده فعال شدند و بحمدالله بدون هیچگونه وابستگی خارجی در این زمینه کار تولید قالی در حال انجام است.
مهاجری از راه اندازی کارگاه بافت فرش در ریگان، فهرج و فیض آباد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تصمیم داریم با برپایی 220 دارقالی 10 هزار مترمربع فرش تولید و به نجف اشرف ارسال کنیم.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح برای 320 نفر به طور مستقیم و برای 55 نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده و به تازگی موفق شده‌ایم بحث بیمه بافندگان را نیز حل کنیم.
مهاجری افزود: قالی‌های بافته شده هر کدام حدود 72 کیلو وزن دارند و هر یک دارای چهار میلیون و 100گره است و هر بافنده به طور متوسط در روز 17 هزار گره می‌زند.
وی به اشتغال 20 نفر کارشناس ارشد و کارشناس در رشته‌های فرش و سایر رشته‌ها در این کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح باعث شده علاوه بر احیای صنعت فرش در راور، کارگاه‌های دیگری نیز برپا شود.
7440 /1354
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: پروانه امانی
کد N1660377

وبگردی