آفتاب

دست یابی به فناوری اصلاح نژاد گل فریزیا توسط محققان محلاتی

دست یابی به فناوری اصلاح نژاد گل فریزیا توسط محققان محلاتی

خمین - ایرنا - مدیرگروه ژنتیک و بهنژادی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: محققان بخش بهنژادی با استفاده از شیوه دو رگ گیری و اصلاح نژاد به رقم جدید از گل فریزیا دست یافتند.

محمد حسین عظیمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزرود: محققان با روش هیبریداسیون و یا دورگ گیری در 2 سال کار تحقیقی، گل فریزیا را اصلاح نژاد کردند.
وی اظهارکرد: تولید ژنوتیپ های جدید گل شاخه بریده فریزیا با شیوه دورگ گیری برای نخستین بار در کشور در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات اصلاح نژاد شد.
عظیمی ادامه داد: فریزیا یکی از گل های پیازی شاخه بریده معطر، گلدانی، محبوب و مهم است که همه ساله برای کشت، پیاز و بذر آن از کشورهلند وارد کشور می شود.
عظیمی افزود: فریزیای شاخه بریده به علت معطر بودن و داشتن گل های رنگارنگ، تولید و فروش آن به طور چشمگیری در سال های اخیر افزایش یافته است.
مدیرگروه ژنتیک و به نژادی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: اهمیت اجرای این گونه طرح ها در راستای تولید ارقام جدید برای کاهش واردات گل است.
وی گفت: با تولید انبوه این رقم جدید در سال آینده، رونق اقتصادی تولید گل در این خطه افزایش می یابد.
فریزیا گیاهی است علفی، پیازی و بومی افریقای جنوبی که در گلکاری از نظر تولید گل بریده اهمیت بسیاری دارد، ارتفاع گیاه 30 تا 60 سانتیمتر و طول ساقه گل دهنده به 15 تا 32 سانتیمتر می رسد.
گلهای آن معطر، قیفی شکل، در رأس ساقه مجتمع هستند و به رنگ های بسیار متنوع و زنده زرد، قرمز، آبی و بنفش، صورتی و غیره است.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.
7277/3075/خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
کد N1658152

وبگردی