آفتاب

اجرای طرح ICDL در ۱۱ استان کشور برای ۱۵۰۰ سوادآموز

اجرای طرح ICDL در ۱۱ استان کشور برای ۱۵۰۰ سوادآموز

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به طرح IDCL و ضرورت تلفیق مهارت های مورد نیاز با سواد آموزی بیان کرد : از اهداف مهم مترتب بر طرح تلفیق سواد آموزی با مهارت های پایه رایانه ،تعمیم و گسترش مهارت استفاده از رایانه در برنامه های سوادآموزی ،ایجاد و افزایش دانش رایانه ای سوادآموزان تحت پوشش،ایجاد و بهبود انگیزه و نگرش کار با رایانه در سوادآموزان تحت پوشش، تبلور اهداف دولت الکترونیک است .

به گزارش ایلنا، باقرزاده در گردهمایی معاونین سواد آموزی استان ها حضور پیدا کرد و در خصوص طرح های جاری سازمان، اهداف کمی و اعتبارات سواد اموزی در سال ۹۶،سیاست های سال  در سال آینده  به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به طرح IDCL و ضرورت تلفیق مهارت های مورد نیاز با سواد آموزی  بیان کرد : از اهداف مهم مترتب بر طرح تلفیق سواد آموزی با مهارت های پایه رایانه ،تعمیم و گسترش مهارت استفاده از رایانه در برنامه های سوادآموزی ،ایجاد و افزایش دانش رایانه ای سوادآموزان تحت پوشش،ایجاد و بهبود انگیزه و نگرش کار با رایانه در سوادآموزان تحت پوشش، تبلور اهداف دولت الکترونیک است .

وی در خصوص مراحل اجرای  این طرح نیز بیان کرد:  شروع طرح تلفیق مهارت های رایانه با سواد آموزی ICDL  ابتدا در  نیمه اول سال ۱۳۹۴، در شهر تهران در بین ۲۵ نفر سواد آموز  به اجرا در آمد و در فاز دوم  این طرح در استان های خراسان رضوی، کردستان، اصفهان، کرمان و شهر تهران با تعداد کل ۵۰۰ نفر سوادآموز( هر استان ۱۰۰ نفر) اجرا شد و در سال ۹۵ توسعه پیدا نمود و در ۱۱ استان با تعداد کل ۱۵۰۰ نفر سوادآموز به اجرا در آمد.

دکتر باقرزاده در ادامه به تبیین طرح آزمایشی جشنواره انتخاب آموزش دهنده موفق نیز پرداخت و بیان نمود: طرح انتخاب آموزش دهنده موفق که در شانزدهمین جلسه شورای مدیران سازمان بررسی و پس از  از اصلاحاتی مورد تصویب قرارگرفت جهت اجرای آزمایشی به دو استان کردستان و گیلان ارسال گردید.

وی افزود: هدف این طرح  شناسایی، ایجادانگیزه، ارزش گذاری و ارج نهادن به عملکرد آموزش دهندگان موفق سوادآموزی است و براساس تصمیم شورای مرکزی مقرر است  تعداد ۱۵۰۰ نفر آموزش دهنده موفق در سطح کشور مورد تشویق قرار گیرد از این تعداد  ۱۳۵۰ نفر در سطح شهرستان ، ۱۳۵ نفر در سطح استان و ۱۵ نفر در سطح ملی خواهد بود.

معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن بیان اهمیت کسب شناخت محیطی و ضرورت آن برای ادامه حیات هر سازمان و مجموعه به ارایه تعریفی از محیط پرداخت و گفت: محیط شبکه ای از عوامل و عناصر که سیستم (سازمان) را فرا گرفته اند و در رابطه ی خود با سیستم موثر و غیر قابل تغییرند.

باقرزاده در زمینه تقسیم بندی انواع محیط هر سازمان چنین گفت: محیط هر سازمان به سه دسته محیط عمومی: شرایط و عوامل اقتصادی ، سیاسی ، قانونی ، فناوری ، اجتماعی و زیست محیطی ، محیط عملیاتی : مصرف کنندگان و ذینفعان، رقبا و عرضه کنندگان دیگر، ظرفیت سازمانی، تامین کنندگان و مالکین ، محیط داخلی: ماموریت و اهداف سازمان، ساختار و سلسله مراتب، مبانی و ارزشها ، رویکردها وبرنامه ها، فرایندها و روشها، شاخص ها و نشانگرها  تقسیم می‌شود.

وی به تبیین مزایای تحلیل محیطی نیز پرداخت و تاکید کرد: تحلیل محیطی سبب بهبود توانایی نحوه مواجهه با تغییر در پاسخ به مولفه‌های بیرونی، موجب افزایش ارتباطات میان مدیران و کارکنان سازمان و درگیر کردن تعداد بیشتری از کارکنان در فرایند تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون وزیرو رئیس سازمان در انتهای مطالب خود به بیان راهبردهای اصلی  سیاست‌های اجرایی سازمان در سال آینده پرداخت و تصریح کرد: دو راهبرد اصلی سیاست‌های اجرای سازمان در سال ۹۶، بهبود کیفیت آموزشی و ارتقای آگاهی ‌و توانمندی‌های عمومی و افزایش نسبت باسوادی در گروه هدف و گسترش فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر و تحکیم و تثبیت سواد، با اولویت مناطق محروم و افراد آسیب‌پذیر است.

وی ادامه داد: مشارکت در انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی با اولویت حمایت و پشتیبانی از آموزش کودکان درمعرض  آسیب، عشایر و اتباع خارجی، ارتقای توانمندی نیروی انسانی شاغل در پست­‌های سوادآموزی، توسعه کمی و کیفی  مراکز یادگیری محلی، استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش و تدریس، توسعه دولت الکترونیک، به‌روز آوری سامانه سوادآموزی و تکمیل پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد از سیاست‌های اجرایی سازمان در سال ۹۶ بشمار می‌رود.

باقرزاده تاکید کرد: این سیاست‌ها بعد از رایزنی و تبادل نظر با معاونین سوادآموزی استانها به عنوان بدنه کارشناسی و مجری سیاست‌های ابلاغ شده جهت اجرا به صورت رسمی به تمامی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

کد N1656928

وبگردی