آفتاب
مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو :

گلستان قابلیت تبدیل به کانون ترانزیت کالاهای روسی را دارد

گلستان قابلیت تبدیل به کانون ترانزیت کالاهای روسی را دارد

گرگان – ایرنا - مشاور معاون رئیس مجلس روسیه گفت: نزدیکی گلستان با روسیه و وجود شریان های مواصلاتی بستر مناسبی را فراهم کرده تا این منطقه در آینده به کانون ترانزیت کالاهای روسی به کشورهای منطقه تبدیل شود.

رجب صفراف شامگاه چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همجواری گلستان به کشور های cis و نزدیکی به روسیه، وجود راه آهن ،خطوط هوایی و سایر وسائل حمل و نقل این استان را در جایگاه خاصی قرار داده به نحوی که به راحتی می تواند در آینده کشورهای منطقه را برای صادرات کالای روسی پوشش دهد.
این پژوهشگر روس افزود: با توجه به قابلیت های موجود استان گلستان علاوه بر مزایای ترانزیت کالا به ارزش افزوده این کالا ها نیز دست یافته و سود های سرشاری را از این راه کسب خواهد کرد.
مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو به عنوان نمونه به ترانزیت گندم روسیه اشاره کرد و گفت: از 340 کارخانه تبدیل گندم به آرد در ایران، 28 واحد آن در گلستان مستقر است و این استان می تواند با ارزیابی و مطالعات لازم گندم روسیه را وارد و در کارخانه های خود ارزش افزوده آن را چند برابر کرده و به کشو رهای هدف در آن سوی خلیج فارس و منطقه صادر کند و به تبع آن ارز آوری برای خود به همراه داشته باشد.
وی گفت: آنچه من و هیات همراه در این سفر چهار روزه دیدیم شایدکمتر از 5 درصد توانمندی های این استان است زیرا ما به هر منطقه ای از گلستان که سفر می کردیم ظرفیت ها به گونه ای بود که زبان از توصیف ارزش های آن باز می ماند و این درحالی است که ما تاکنون از این فرصت ها و امکانات مطلع نبوده ایم.
صفراف گفت: من مطمئن هستم با شناختی که تولیدگران و سرمایه گذاران روسی پس از این سفر به دست خواهند آورد فصل تازه ای پیش روی استان گلستان گشوده می شود.
وی ادامه داد: برای آغاز این حرکت، اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت ها و پروژه های موجود پایه و اصل کار است که این قدم برداشته شد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران با کشور ترکمنستان،دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
شبک** 7333/1648**1708** 1917**خبرنگار: علی قاسمعلی **تنظیم : علیرضا ارشادی گنجه **انتشار دهنده: سید محمد باقر نوربخش
کد N1656754

وبگردی