آفتاب

همکاری آذربایجان شرقی و لهستان

همکاری آذربایجان شرقی و لهستان

نشست مشترک تجاری و اقتصادی استان آذربایجان شرقی و لهستان در سفر هیات اقتصادی و تجاری استان به لهستان در ورشو پایتخت این کشور برگزار شد. ...

دنیای اقتصاد – تبریز – رامین نیک‌رفتار:نشست مشترک تجاری و اقتصادی استان آذربایجان شرقی و لهستان در سفر هیات اقتصادی و تجاری استان به لهستان در ورشو پایتخت این کشور برگزار شد. در این نشست که با حضور مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی دو استان در شهر ورشو پایتخت لهستان برگزار شد، زمینه‏های همکاری دوجانبه و فعالیت‏های مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی که در راس هیات اقتصادی و تجاری استان به لهستان سفر کرده است، در این نشست گفت: برای همکاری دوجانبه بین ایران و لهستان هیچ حد و مرزی نیست و ما اجازه همکاری دوسویه را از دولت ایران دریافت کرده‏ایم.اسماعیل جبارزاده با اشاره به برخی ظرفیت‏های اقتصادی و صنعتی آذربایجان شرقی، تاکید کرد: صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از اولویت‏های این استان مطرح است و خوشبختانه به این منظور جایگاه مطلوبی در کشور داریم. استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: از شرکت‌های سودده که توان رقابت با برندهای معتبر اروپایی را دارند حمایت می‏کنیم و آماده‏ایم در شرایط برد – برد همکاری‏های دوجانبه را ارتقا دهیم. استاندار مازوویا لهستان نیز ضمن خوش‏آمدگویی به هیات اقتصادی آذربایجان شرقی گفت: لهستان علاقه فراوانی به افزایش همکاری‏های دوسویه اقتصادی با ایران دارد.

آدام استروزیک اضافه کرد: مازوویا با توجه به ظرفیت‏های فراوانی که دارد می‏تواند زمینه تعامل دوسویه را بیش از پیش فراهم آورد.سفیر ایران در لهستان هم در این مراسم گفت: به این نتیجه رسیده‏ایم که همکاری‏های دوسویه بین استان‏های مختلف کشورمان و لهستان می‏تواند زمینه‏ساز توسعه همکاری‏های دوجانبه باشد.رامین مهمان‏پرست ادامه داد: فرصت‏های اقتصادی و تجاری فراوانی در استان‏های مختلف کشورمان و لهستان وجود دارد که با انجام چنین سفرهایی می‏تواند توسعه یابند.نجفی، شهردار تبریز و حسن‏زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم در سخنانی ضمن استقبال از حضور سرمایه‏گذاران لهستانی در آذربایجان شرقی، آمادگی خود را برای همکاری به‌منظور فعالیت‏های مشترک اقتصادی در حوزه‏های مختلف اعلام کردند.

علی نواداد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم در حاشیه این نشست با اشاره به برنامه‏های فشرده هیات تجاری و اقتصادی استان در لهستان گفت: هدف اصلی سفر این هیات به لهستان بررسی زمینه همکاری‏های مشترک و افزایش سطح تعاملات دوسویه است و در این راستا جلسات رایزنی تخصصی و اقتصادی ترتیب داده شده است.هیات تجاری و اقتصادی آذربایجان شرقی متشکل از 33 نفر از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی به ریاست استاندار به مدت 5 روز به لهستان سفر کرده است.این سفر با هدف ادامه همکاری‏های استان‏های آذربایجان شرقی و سیلیزیای جنوبی (به مرکزیت شهر وروسلاو) صورت گرفته و بر این اساس فعالان بخش خصوصی در حوزه‏های مختلف همچون ماشین‏آلات و تولیدات کشاورزی، محصولات غذایی، خشکبار، ساخت قطعات خودرو، فولاد و ماشین‏آلات صنعتی هیات اقتصادی استان را همراهی کرده‏اند.

 

فرصت سرمایه‏گذاری‏های طلایی

شهردار تبریز در نشست تجاري اتاق‏هاي بازرگاني لهستان، با اشاره به مزیت‏های سرمایه‏گذاری کلان‏شهر تبریز گفت: مدیریت شهری تبریز، با برخورداری از تجارب ارزشمند اقتصادی و توسعه روزافزون عمرانی، یک فرصت طلایی برای حضور فعالان سرمایه‏گذاری به شمار می‏رود. صادق نجفی با معرفی شاخص‏های عمرانی و اقتصادی کلان‏شهر تبریز گفت: تبریز از دیرباز در مسیر اقتصادی جاده ابریشم واقع بوده و بازار تاریخی، گواه پیشینه تجاری آن است.وی اضافه کرد: در دهه‏های اخیر، تبریز، کانون ظهور علم، صنعت و فناوری در ایران اسلامی بوده و بخش عمده‏ای از اولین‏های معروف آن، مربوط به حوزه‏های صنعتی است.شهردار تبریز با اشاره به اینکه این بستر ایده‏آل، مسیر سرمایه‏گذاری‏ها را هموار کرده است، افزود: امروز شاهد یک حرکت پرشتاب و روان در برنامه‏های عمرانی شهرداری تبریز هستیم؛ این روند، یک فرصت طلایی برای حضور سرمایه‏گذاران لهستانی است.

نجفی متذکر شد: زیرساخت‏ها و خدمات شهری، مسکن سازی، حوزه‏های حمل‏‏ونقل عمومی، فضای سبز و طرح‌های زیست‏محیطی، از ایده‏های مشترکی است که می‏تواند مورد توجه طرفین قرار گیرد. وی تصریح کرد: مشارکت در طرح‌های مربوط به فازهای دوم و سوم متروی تبریز، طرح‌های گردشگری و ایجاد واحدهای صنعتی تولید مشترک قیر، آسفالت و سایر مصالح رایج صنعتی، از دیگر طرح‌هایی است که می‏تواند در قالب فاینانس یا BOT اجرا شود.شهردار تبریز ظرفیت‏های بانک شهر را در همین زمینه مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این بانک، اکنون به صورت فعال وارد سیستم مدیریت شهری کشور شده و در ارتباط با برخی کشورهای اروپایی و آسیایی نیز تاثیرگذار بوده است؛ تاسیس بانک‏های تخصصی، به‌صورت متقابل در شهرهای هدف می‏تواند به روان‏سازی طرح‌های همکاری بینجامد.

کد N1656728

وبگردی