آفتاب
مشاور معاون رئیس مجلس روسیه:

گشایش خط اعتباری 15 میلیارد دلاری روسیه برای سرمایه گذاری در ایران

گشایش خط اعتباری 15 میلیارد دلاری روسیه برای سرمایه گذاری در ایران

گنبدکاووس - ایرنا - مشاور معاون رئیس مجلس روسیه و مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو از گشایس خط اعتباری 15 میلیارد دلاری این کشور برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رجب صفراف شامگاه سه شنبه درنشست با برخی فعالان اقتصادی و تجار شرق استان گلستان در گنبدکاووس اظهار داشت: این خط اعتباری در دو مرحله برای سرمایه گذاری تجار روسی در ایران و یا پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان ایرانی به شرط آن که از تکنولوژی روسیه استفاده نمایند، پرداخت می شود.
وی گفت: روسیه برای پرداخت مرحله اول این تسهیلات به مبلغ 5 میلیارد دلار برنامه ریزی کرده است که تاکنون 3 میلیارد و 400 میلیون دلار آن انجام شده و با پایان یافتن آن درمرحله دوم خط اعتباری 10 میلیارد دلاری آغاز می شود.
صفراف بااشاره به تیرگی روابط اروپا و آمریکا و تحریم های این کشورها علیه روسیه، اضافه کرد: با تیره شدن روابط، تعداد زیادی از سرمایه گذاران روسی به کشور بازگشته اند و اکنون آماده سرمایه گذاری در کشورهایی هستندکه با روسیه روابط خوبی دارند و ایران نیز از جمله این کشورها است.
وی تصریح کرد: دو کشور ایران و روسیه منافع مشترک زیاد و تاثیرگذاری در منطقه و جهان دارند که امنیت منطقه ای و جهانی، سیاست های انرژی، مبارزه با تروریسم جهانی و نیز مبارزه با قاچاق و موادمخدر از آن جمله است.
مشاور معاون رئیس مجلس روسیه یادآور شد: با اینکه ایران و روسیه درسال های گذشته به دلیل سیاست های حاکم بر دو کشور روابط خوبی نداشتند اما در 22 سال گذشته این روابط بویژه درحوزه اقتصادی رو به بهبود و توسعه بوده است.
صفراف بابیان اینکه ایران کشور قابل اعتماد برای روسیه است و هیچگاه از این کشور آسیب ندیده است، گفت: این ویژگی ممتاز ایران در کنار توانمندی های بسیار آن درحوزه های مختلف و نیز منافع مشترکی که گفته شد، می تواند زمینه ساز توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری دو کشور باشد.
وی با اشاره به حاکم شدن سیاست های منطقی و واقعی در دولت روسیه نسبت به ایران، اضافه کرد: این فضای سیاسی سبب شده تا روسیه برای توسعه روابط استراتژیک با کشور ایران برنامه ریزی نماید.
صفراف گفت: نزدیکی و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران که درچند دهه گذشته به تنهایی در برابر توطئه های کشورهای اروپایی و آمریکا ایستاده است، روسیه را مجددا به یک ابرقدرت جهانی تبدیل می کند و این برای هر دو کشور خوب است.
وی تصریح کرد: با ایران بودن، صدای روسیه و جایگاه این کشور را در منطقه و جهان بلندتر می کند و این مهم به حفظ منافع روسیه نیز کمک می کند.
مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو همچنین با اشاره به برجام و اینکه می گویند با آمدن ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا، سرنوشت برجام چه می شود، گفت: نگرانی های که بین مردم ایران و روسیه دراین خصوص وجود دارد به اعتقاد بنده، بی مورد است زیرا ایران آنقدر توانمند و قدرتمند است که آمریکا و اروپایی ها به همکاری با ایران نیاز داشته و برای ورود به بازار ایران با هم جنگ دارند.
صفراف افزود: کشورهای اروپایی و آمریکایی درمساله سوریه همکاری ایران و روسیه را به خوبی دیدند که این دو کشور چگونه شرایط را به نفع مردم و دولت سوریه تغییر دادند درحالی که اجماع عمومی آمریکا و متحدانش، ایجاد و تغییر وضعیت فعلی این کشور بود.
وی با تاکید مجدد بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه به عنوان دو شریک مهم و استراتژیک، گفت: درحال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور بسیار اندک است و این به دلیل شناخت اندک تجار و بازرگانان دو کشور از ظرفیت های یکدیگر است.
صفراف با تاکید بر حمایت بیشتر دولت ایران از تجار و بازرگانان برای حضور در بازارهای جهانی بویژه در روسیه و کشورهای آسیای میانه، اضافه کرد: ظرفیت های ایران در حوزه های مختلف کم نظیر است و این فرصت خوبی برای حضور در بازارهای جهانی و منطقه ای می باشد.
وی همچنین از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه در آینده ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: در این سفر چند قرارداد اقتصادی امضا می شود که در توسعه روابط تجاری دو کشور موثر خواهد بود.
مشاور معاون رئیس مجلس روسیه به هدف سفر چند روزه خود به گلستان اشاره کرد و گفت: در این سفر با ظرفیت ها و توانمندی های این استان درحوزه های کشاورزی و گردشگری آشنا و مطالب جمع آوری شده برای آشنایی تجار و سرمایه گذاران روسی با این ظرفیت ها در مجله و فصلنامه با نام 'تجارت با ایران' در روسیه چاپ می شود.
صفراف همچنین از تجار و تولیدکنندگان استان گلستان و گنبدکاووس خواست، قابلیت ها و ظرفیت های تولیدی خود را برای معرفی به تجار و سرمایه گذاران روسی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان ارائه دهند.
به گزارش ایرنا، در این نشست دو عضو اتاق بازرگانی گلستان، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه و برخی فعالان اقتصادی این شهرستان و نیز شرق استان گلستان حضور داشتند.
سفر رجب صفر اف مشاور معاون رئیس مجلس روسیه و رئیس مرکز مطالعات معاصر ایران در مسکو به استان گلستان چهار روزه است که در این سفر ضمن نشست با مسئولان ارشد استان و فعالان اقتصادی و بازدید از کارخانه ها و مناطق گردشگری قرار است از ظرفیت های این خطه، فیلم تهیه و در آینده به زبان روسی پخش شود.
در گلستان علاوه بر زیست 6 هزار خانوار قزاق، بیش از 10 خانوار روس در کنار جمعیت یک میلیون و 900 هزارنفری این خطه زندگی می کنند.
استان مرزی گلستان با بیش از 20 هزار کیلومترمربع وسعت از شمال با جمهوری ترکمنستان ودریای خزر، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.
شهرستان گنبدکاووس با 380 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
کد N1655493

وبگردی