آفتاب

امنیت قضایی بدون وکلا محقق نمی‌شود

امنیت قضایی بدون وکلا محقق نمی‌شود

رییس جمهور گفت: اگر در جامعه ما امنیت قضایی به عنوان یکی از پایه‌های مهم امنیت اجتماعی است، باید توجه کرد که این ‌امنیت قضایی بدون وکیل لااقل برای ذهن عامه مردم به طور کامل محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم شصت و چهارمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری گفت: خوشحالم در جمعی حاضر شده‌ام که خودم هم افتخار دارم که پروانه وکالت دارم.

رییس جمهور با بیان اینکه نام وکیل نام مقدس و از اسماء خداوند است، گفت: کلمه وکیل و وکالت یک معنای بسیار عام و گسترده‌تری دارد. همه مسئولان عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی ایران به یک معنا وکیل مردم هستند چه به صورت رای مستقیم و چه رای غیر مستقیم. معنای آن این است که در نظام جمهوری اسلامی، یک پایه مهم مشروعیت؛ رای مردم و آرای مردم است. به عبارت دیگر بدون رضایت عامه مردم حکومت حق، معنا و مفهومی نخواهد داشت.

او صاحب حکومت و کشور را ملت ایران دانست و گفت: همه مسئولان باید افتخارشان بر این باشد که به نمایندگی از مردم و به عنوان وکیل مردم خدماتی که طبق منشور حقوقی ملی یعنی قانون اساسی بر دوش دارند به درستی آن را اجرا و عمل کنند.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وکیل دادگستری از حق موکل یا موکلان خود در دادگاه صالح دفاع می‌کند، ادامه داد: مسئله وکالت مهم‌تر و بالاتر از دفاع از فرد یا افراد خاص است. وکالت به معنای دفاع از حق مردم و جامعه است و همانطور که گفته شد حق باید هم اثبات شود تا تاثیر گذار باشد و هم باید از حق حراست شود.

 روحانی مسئولیت وکلا در دفاع و حراست از حق را بسیار سنگین توصیف کرد و گفت: اگر در جامعه ما امنیت قضایی به عنوان یکی از پایه‌های مهم امنیت اجتماعی است، باید توجه کرد که این ‌امنیت قضایی بدون وکیل لااقل برای ذهن عامه مردم  به طور کامل محقق نمی‌شود.

رییس جمهور یادآور شد: در دادگاه صالح درست است که قاضی بر مبنای قانون قضاوت می کند و باید قضاوت او عادلانه باشد و همه مردم از هر جنسیت و قومیت و مذهب و افکار سیاسی دربرابر دادگاه و قانون حق مساوی داشته باشند اما در عین حال اگر در یک دادگاهی بدون وکیل حکمی صادر شود ممکن است، در جامعه و اجتماع افرادی تردید کنند اما اگر وکیل حضور داشته باشد و در برابر قاضی از حق موکل خود دفاع کند و آنچه در دادگاه واقع شده را  تنها در دادنامه نخوانیم بلکه از زیان وکیل هم بشنویم، قطعا اعتماد مردم نسبت به حکم دادگاه بیشتر خواهد شد.

او تاکید کرد: آنچه که در جامعه مهم است علاوه بر مسئله امنیت قضایی، احساس امنیت قضایی است و این احساس امنیت قضایی گاهی تاثیرگذار تر از خود امنیت قضایی است. چراکه عکس‌العمل مردم براساس آن احساس شکل می‌گیرد. اگر امنیت قضایی برای ما مهم است و قضاوت مردم نیز برای مااهمیت دارد، پیس حضور ونقش و بیان وکیل در دادگاه اهمیت دارد.

روحانی افزود: وقتی بیان وکیل در حکم قاضی مورد توجه قرار می‌گیرد، اعتماد مردم نسبت به امر قضا بالاتر می رود و برای جامعه ما و احساس امنیت جامعه بسیار موثر و تاثیرگذار خواهد بود.

ادامه دارد

کد N1655448

وبگردی