آفتاب
با پیام آیات عظام جوادی آملی و مظاهری

دومین همایش مکتب فلسفی اصفهان آغاز شد

دومین همایش مکتب فلسفی اصفهان آغاز شد

اصفهان - ایرنا - دومین همایش مکتب فلسفی اصفهان با پیام تصویری آیت الله عبدالله جوادی آملی و آیت الله حسین مظاهری، عصر سه شنبه در دانشگاه اصفهان، آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، آیت الله جوادی آملی مدرس حوزه علمیه قم و از مراجع تقلید شیعه در پیام تصویری خود به این همایش، استعداد و نبوغ درونی مردم اصفهان را از جمله ویژگی هایی دانست که باعث شده، فلسفه در اصفهان شکوفا شود.
وی در پیام خود افزود: حضور اندیشمندان و علمای مختلف که از راه های دور و نزدیک به این خطه می آمدند از دیگر عواملی بود که زمینه رشد فلسفه در این منطقه را فراهم کرد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: عقل، نقل و شهود،چراغ هایی برای خداشناسی محسوب می شود و دین همواره ما را به عقلانیت و تفکر فرامی خواند.
ادامه پیام آیت الله جوادی آملی حاکیست: قرآن کریم نیز همواره مردم را به عقلانیت و تفکر فراخوانده، زیرا یکی از عواملی که باعث خداشناسی می شود، عقلانیت و تفکر است.
وی اضافه کرد: صفات باری تعالی نامتناهی است و انسان ها همیشه با آثار حق تعالی ارتباط دارند.
رییس حوزه علمیه اصفهان نیز در پیام خود به همایش مکتب فلسفی اصفهان اعلام کرد: اهمیت و کارآمدی یک مکتب فلسفی پویا در میزان توانایی آن در گره گشایی از معضلات فکری انسان و پاسخگویی به سئوالات روز بستگی دارد.
آیت الله حسین مظاهری در پیام خود به این نشست افزود: یک مکتب فلسفی توانمند باید از قدرت مواجهه جدی و آگاهانه با چالش های نوین برخوردار باشد.
این مرجع عظام تقلید تصریح کرد: طراوت و توانایی یک مکتب فلسفی برای بکارگیری در زندگی امروز، به پویایی و قدرت پاسخگویی آن بستگی دارد.
وی در پیام خود خاطرنشان کرد: فلسفه و حکمت برای یادگیری محض نیست بلکه باید عاملی برای تغییر کردن و تغییر دادن باشد تا سود معنوی آن بخوبی در زندگی و جوامع امروزی لمس شود.
وی در این پیام با اشاره به اهمیت جایگاه مکتب فلسفی اصفهان اظهار کرد: این مکتب تاثیرگذار از جنبه ها و ابعاد بسیار مهم و اثر بخش برخوردار بوده است.
آیت الله مظاهری، آمیختگی این مکتب با تعالیم و آموزه های دینی و استفاده آن از کتاب و سنت را از اصلی ترین شاخصه های مکتب اصفهان برشمرد و افزود: ظرفیت وسیع و پرفایده مکتب فلسفی اصفهان باید به بهترین وجه مورد بهره برداری قرار گیرد و بی شک در این مسیر باید همواره با تحول و پویایی توام باشد.
رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: ظهور چهره های شاخص فلسفی در میان جوانان و نسل حق طلب و تکامل خواه امروز، دور از انتظار نیست مشروط بر اینکه تلاش علمی و فکری آنان با مجاهدت با نفس و توجه بر عالم معنا و معنویات همراه باشد.
این مرجع تقلید در پیام خود افزود: اگر می بینید مکتب فلسفی اصفهان و نامدارانش همچنان در ذهن اصحاب اندیشه حضور دارند؛ بدین سبب بوده که آنان با راه یافتن به حقیقت، حکمت خود را تغییر داده و توانایی تغییر و تحول در فضای فکری و دینی را نیز داشته اند.
به گزارش ایرنا، پیشینه مکتب فلسفی اصفهان، ابعاد و اوصاف این مکتب و نسبت آن با سایر معارف اسلامی،شخصیت ها و اندیشه های مکتب اصفهان، پیامدها و دستاوردهای آن و قابلیت های حوزه فلسفی اصفهان در مواجهه با جهان معاصر، از اهداف و محورهای اصلی این همایش دو روزه است.
در این همایش استادان و اندیشمندانی از دانشگاه و حوزه حضور دارند و پروفسور 'هانری کربن' استاد تمام دانشگاه سوربن فرانسه، میهمان خارجی ویژه این همایش محسوب می شود.
در جلسه امروز این همایش قرار است از 23 عنوان کتاب در زمینه فلسفه رونمایی شود.
این همایش، صبح و عصر فردا نیز در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان ادامه خواهد داشت.
6020 / 6027 ** خبرنگار: علیرضا حکیمیان * انتشار: شکراللهی
کد N1655408

وبگردی