آفتاب

اختصاص هفت میلیارد ریال برای آزادسازی حریم شهر باستانی جرجان

اختصاص هفت میلیارد ریال برای آزادسازی حریم شهر باستانی جرجان

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: هفت میلیارد ریال اعتبار به منظور آزادسازی حریم شهر باستانی جرجان در حومه گنبدکاووس اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم کریمی روز سه شنبه درجلسه شورای اداری شهرستان گنبدکاووس افزود: کاوش های باستانشناسی در محوطه این شهر تاریخی نیز که از پنج سال پیش تعطیل شده بود، در سال آینده مجددا آغاز می شود.
شهر جرجان که اکنون ویرانه‌های آن در حدود سه کیلومتری مغرب شهر گنبدکاووس قرار دارد، قرن‌ها مرکز ولایات جرجان و طبرستان و گاهی نواحی همجوار به‌شمار می‌آمد و در دورهٔ زیاریان، مدت‌ها پایتخت آن‌ها بود.
شهر جرجان بر اثر جنگ‌های ویرانگر و زمین‌لرزه‌ها تخریب شد و سرانجام اهالی جرجان به حدود سه کیلومتری شهر که مکان مناسبی در کنار مقبرهٔ قابوس بن وشمگیر یا همان گنبدقابوس بود، مهاجرت کردند و این آبادی بتدریج گسترش یافت و شهر گنبدکاووس نام گرفت.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به اهمیت بنای برج قابوس به عنواتن بلندترین بنای آجری جهان که به ثبت جهانی هم رسیده است، گفت: مبلغ پنج میلیارد ریال برای استحکام بخشی این بنای تاریخی که بیش از هزار سال قدمت دارد، اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: عملیات استحکام بخشی این بنای تاریخی و نیز محوطه سازی آن بعد از تعطیلات عید نوروز آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه شهر گنبدکاووس به عنوان گزینه استان گلستان برای معرفی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شده است، راه اندازی مرکز تخصصی زیور آلات در گنبدکاووس را یکی از مقدمات مورد نیاز برای معرفی آن به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ذکر کرد و خواستار تسریع برای راه اندازی این مرکز شد.
وی راه اندازی پایانه تخصصی صادرات صنایع دستی را از دیگر برنامه های میراث فرهنگی برای گنبدکاووس برشمرد و گفت: در صورت تامین ساختمان موردنیاز و با مجوزهایی که از گمرک و سازمان صنعت ، معدن و تجارت اخذ می شود، این پایانه راه اندازی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان با اشاره به اینکه ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان در حال پیگیری است، گفت: قسمت عمده این دیوار در حوزه جغرافیایی شهرستان گنبدکاووس قرار دارد و با تامین 50 میلیارد ریال اعتبار برای ثبت جهانی این اثر، نسب به احیای بخش هایی از آن در شهرستان های مختلف استان اقدام خواهد شد که تاثیر بسزایی در جذب گردشگر خواهد داشت.
کریمی با تشریح برنامه های ایام نوروز گفت: امسال هر استان با شعار مخصوص خود به اجرای برنامه های نوروزی می پردازد و استان گلستان نیز با شعار 'گلستان پایتخت اکوتوریسم ایران' برای معرفی جاذبه های گردشگری خود تلاش می کند.
وی به ظرفیت اسکان و پذیرایی مسافرین و گردشگران در هتلها، مجتمع های اقامتی و پذیرایی، واحدهای اقامتی گلستان اشاره کرد و گفت: امکانات اقامتی استان به ظرفیت 87 هزار نفر آماده پدیرایی از مسافران و گردشگران است.
کریمی با اشاره به ثبت جهانی نوروز گفت: برای پاسداشت مطلوبتر نوروز، برنامه های نوروزگاه در استان گلستان در نوروز 1396 در سه شهرستان گرگان، گنبدکاووس و آق قلا اجرا می شود.
وی افزود: برنامه های نوروزگاه از 28 اسفند آغاز می شود و در گنبدکاووس این برنامه ها در محل برج قابوس برگزار می شود که شامل برنامه های متنوعی برای گردشگران و شهروندان است که از جمله آنها می توان به نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات، پخت انواع غذاها و شیرینی های سنتی و محلی اشاره کرد.
کریمی ادامه داد: برای آسایش بیشتر گردشگران، سرویس های بهداشتی و نمازخانه در محوطه برج قابوس در حال احداث است که تا نوروز 1396 تکمیل و به بهره برداری می رسد.
شهرستان گنبدکاووس با بیش از 360 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و از آثار تاریخی بسیاری برخوردار است و علاوه بر آن، اقوام مختلف ساکن در این شهرستان از جمله ترکمن ها دارای آداب و رسوم فرهنگی و صنایع دستی مخصوص به خود هستند که غنای خاصی به این شهرستان از نظر فرهنگی و اجتماعی بخشیده است.
1860
انتشار دهنده: تاج محمد شیری
کد N1655349

وبگردی