آفتاب

فصل سوم مستند نگاری مسیر تاریخی شوش - تخت جمشید آغاز شد

فصل سوم مستند نگاری مسیر تاریخی شوش - تخت جمشید آغاز شد

شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: فصل سوم کاوش و مستندنگاری بقایای راه تاریخی متعلق به سلسله هخامنشیان در مسیر شوش - تخت جمشید با هدف ثبت ملی آن آغاز شد.

به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری اظهار داشت: این مستند نگاری برای تعیین عرصه و اعلام پیشنهاد برای تعیین حریم این راه صورت می گیرد.
وی افزود: عملیات کاوش راه شاهی هخامنشی، در مسیر شوش- تخت جمشید به سرپرستی احسان یغمایی و با نظارت محمدجواد جعفری از چهاردهم اسفندماه جاری آغاز شده و تا چهاردهم فروردین ماه 96 ادامه دارد و ظرف این مدت یک گروه مستند ساز، کار مستندنگاری را در قالب کارگروه انجام می دهند.
وی ادامه داد: اعتبار انجام این کار از ابتدا تا پایان عملیات کاوش، از سوی طرح های پژوهشی پژوهشگاه تامین می شود و پس از پایان عملیات، همه اشیا موزه ای و مطالعاتی به دست آماده به امین اموال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تحویل داده خواهد شد.
امیری بیان کرد: همچنین نتایج پژوهش های میدانی به صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی- پژوهشی پژوهشکده باستانشناسی به این نهاد ارائه می شود.
راه شاهی هخامنشی، 2 هزار و 699 کیلومتر (یک هزار و 677 مایل) طول دارد و حدودا هر 24 کیلومتر دارای یک توقفگاه است که مشتمل بر111 ایستگاه می شود.
راه شاهی، نخستین شاهراه شناخته شده ایران و نخستین شاهراه بین‌المللی جهان است. در خوزستان این راه از شوش، شوشتر و رامهرمز عبور می‌کند.
در 500 سال پیش از میلاد مسیح، داریوش اول در ایران آغاز به ساخت یک سلسله جاده‌های پهن و عریض کرد که یکی از آنها راه سلطنتی نام داشت و در زمان خود در زمره بهترین شاهراه‌ها به شمار می آمد.
این راه بعدها توسط امپراتوری رم همچنان مورد استفاده قرار گرفت. کیفیت این راه چنان بالا بود که پیک‌های نامه رسان می‌توانستند مسافتی معادل 2 هزار و 699 کیلومتر را تنها در مدت هفت روز بپیمایند.
مجموعه تاریخی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
شبد ** دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهندگان: پرویندخت پاردسویی شیرازی - اسماعیل جهانبخش
2027 /6118
کد N1654490

وبگردی