آفتاب

نشست کارشناسان ارشد اتحادیه 'آیورا' با حضور ایران در اندونزی برگزار شد

نشست کارشناسان ارشد اتحادیه 'آیورا' با حضور ایران در اندونزی برگزار شد

ایرنا نوشت: نشست کارشناسان ارشد اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) روز یکشنبه در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد تا اسناد اجلاس وزرا و سران در مورد همکاری کشورهای حوزه این پهنه آبی را مورد بررسی قرار دهند.

ریاست هیات کارشناسی ایران در بیستمین نشست کارشناسی 'آیورا' در پایتخت اندونزی بر عهده 'مجید بیزمارک' مدیرکل امور بین الملل، محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه کشورمان است و در این نشست 'ولی الله محمدی نصرآبادی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا نیز حضور دارد.

اجلاس وزرا و سران اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند روزهای دوشنبه و سه شنبه با حضور مقام ها بلندپایه کشورمان در جاکارتا برگزار می شود.

در این نشست تعدادی از موضوعات مهم از جمله ایمنی و امنیت دریایی، تجارت و سرمایه گذاری، مدیریت شیلات و همکاری در زمینه های علمی مورد بحث قرار گرفت.

'دسرا پرسایا' مدیر کل آسیا - اقیانوسیه و آفریقا وزارت امور خارجه اندونزی گفت که این کشور به عنوان رئیس کنونی آیورا به طور فعال درپی همکاری دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند است.

وی گفت موضوع جلسات آیورا در دوران ریاست اندونزی بر اتحادیه تقویت همکاری های دریایی برای صلح، ثبات و رفاه کشورها در حوزه اقیانوس هند است.

این مقام وزارت امور خارجه اندونزی، ایجاد منطقه ای بدون هیچ مزاحمت و درگیری و ایجاد ثبات و امنیت در اقیانوس هند برعکس منطقه دریایی جنوب چین را از اصول سیاست جاکارتا در آیورا دانست.

وی به خبرنگاران گفته بود اگر ما به وضعیت دریای جنوبی چین نگاه کنیم وضعیت پیچیده است، زیرا از آغاز شرایط تنظیم نشده است. بنابراین، برای جلوگیری از تکرار چنین وضعیتی ترتیبات لازم باید در منطقه اقیانوس هند دیده شود.

'دسرا پرسایا' گفت که در طول ریاست اندونزی بر آیورا، همکاری دریایی کشورهای عضو در اقیانوس هند بهبود یافته و رفتار دولت های حاشیه اقیانوس هند تنظیم می شود.
در نشست های سه روزه اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) در جاکارتا پایتخت اندونزی 21 عضو این اتحادیه حضور دارند. مقام های 7 کشور از شرکای گفت وگوی آیورا نیز در جاکارتا حضور دارند.

کشورهای عضو این اتحادیه 2 میلیارد و 700 میلیون نفر از جمعیت جهان را در بر می گیرند و دو سوم محموله های انرژی جهان از این منطقه می گذرد.

اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند به عنوان یک سازمان بین المللی از سال 1997 فعالیت خود را آغاز کرد و توسعه پایدار، همکاری های اقتصادی و برطرف سازی موانع توسعه همکاری های علمی و تجاری بین کشورهای عضو از جمله اهداف اصلی آن است.

ریاست دو ساله این اتحادیه که پیشتر بر عهده استرالیا بود، در حال حاضر در اختیار اندونزی است و جاکارتا در بیستمین سالگرد تشکیل آیورا میزبان نشست سران، وزرای خارجه و کارشناسان کشورهای عضو است.

علاوه بر ایران، کشورهای استرالیا، بنگلادش، هند، اندونزی، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، موزامبیک، عمان، سیشل، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تانزانیا، کوموروس، سومالی، تایلند، امارات متحده عربی و یمن، 21 کشور عضو این اتحادیه هستند و کشورهای چین، آلمان، آمریکا، ژاپن، مصر، انگلستان و فرانسه نیز به عنوان اعضای ناظر و طرف گفت وگو در این اتحادیه عضویت دارند.

52310

کد N1652916

وبگردی