آفتاب
واکنش رضا کیانیان به مخالفان اسکار فرهادی

واکنش افخمی به "اسکار فرهادی" و حضور کارگردان پرحاشیه در هفت خبرساز شد/ «اسی نیک‌نژاد» کیست؟

واکنش افخمی به "اسکار فرهادی" و حضور کارگردان پرحاشیه در هفت خبرساز شد/ «اسی نیک‌نژاد» کیست؟

این تهیه‌کننده که در چند سال اخیر به خاطر کارگردانی طرح جنجالی «لاله» با حمایت مدیران سینمایی دولت دهم و تخلفات در دریافت بودجه چندین میلیاردی خبر ساز شده بود به‌عنوان عضو آکادمی اسکار در این برنامه حضور یافت تا جای خالی فراستی و موضع تعدیل شده افخمی را به نوعی جبران کند.

به همان اندازه که رویکرد غیرمنتظره مجری برنامه هفت و غیبت کارشناس همیشگی در برنامه «هفت» مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت حضور یک تهیه‌کننده در این برنامه سؤال‌برانگیز شد. 
در برنامه جمعه شب 13 اسفندماه نه از مسعود فراستی و انتقادات تند و تیزش در برنامه «هفت» خبری بود و نه از موضع‌گیری‌های همیشگی بهروز افخمی نسبت به موفقیت اخیر سینمای ایران و اصغر فرهادی؛ اما پازل تکمیل‌کننده شگفتی‌سازی این برنامه فراتر از این رویکرد متفاوت، دعوت از اسی نیک‌نژاد به این برنامه بود. 
در ابتدای این برنامه بهروز افخمی درموضع‌گیری متفاوتی، موفقیت «فروشنده» را در اسکار تبریک گفت و آن را برای سینمای ایران، فرهادی و سیاست خارجی ایران موفقیت بزرگی ارزیابی کرد. او در ادامه افزود:« فارغ از آنکه نظر شخص بنده در خصوص این فیلم چیست، این موفقیت می‌تواند تا چندین سال سینمای ایران را در میان کشورهای جهان بخصوص امریکا مورد توجه قرار دهد و زمینه موفقیت فیلم‌های ایرانی را در هالیوود فراهم کند. سیاسی بودن یا نبودن این جایزه، اهمیت اول را در این موضوع ندارد. مسأله اصلی و مهم تر، کسب دومین جایزه اسکار برای سینمای ایران است». 
افخمی پیش از این، «فروشنده» را بدترین و ضعیف‌ترین فیلم عنوان کرده بود و در یادداشتی در واکنش به معرفی این فیلم به‌عنوان نماینده ایران در اسکار نوشته بود که فیلم «فروشنده» در ارزیابی و معرفی برای اسکار آنقدر کم می‌آورد که فرهادی مجبور شد تقلب  و قایمش کند و تا زمان زورچپان کردن آن به‌عنوان نماینده ایران در اسکار، فیلم را در معرض تماشای عمومی قرار ندهد. 
در ادامه انتظار می‌رفت مسعود فراستی طبق وعده‌ای که پیش از این داده بود بار دیگر حملات تندی علیه فرهادی و موفقیتش در اسکار داشته باشد اما تصمیم دور از انتظار مدیران شبکه مانع از چنین تندروی‌هایی شد. غیبت فراستی حتی فرصتی فراهم کرد که حمیدرضا آذرنگ روی آنتن زنده این برنامه از رویکرد این منتقد قدیمی در نقد فیلم‌ها با عباراتی تند انتقاد کند و در ادامه بگوید: «آقای فراستی! آقای فرهادی اگر به دلیل سیاست یا هر چیز دیگر جایزه گرفته، یک اسکار را به مملکتش آورده است.  به نظرم خرد کردن آن آدم، خرد کردن شخصیت خود آدم است. یک تبریک برای این موفقیت اتفاق سختی نیست.» 
دومینوی رویکرد متفاوت برنامه «هفت» در بخش‌های پایانی این برنامه به دعوت از اسی نیک‌نژاد، فیلمساز پرحاشیه ایرانی- امریکایی رسید. این تهیه‌کننده که در چند سال اخیر به خاطر کارگردانی طرح جنجالی «لاله» با حمایت و پشتیبانی مدیران سینمایی دولت دهم و تخلفات در دریافت بودجه چندین میلیاردی خبر ساز شده بود به‌عنوان عضو آکادمی اسکار در این برنامه حضور یافت تا جای خالی فراستی و موضع تعدیل شده افخمی را به نوعی جبران کند.
او بدون اشاره به شایستگی‌های فیلم «فروشنده» عامل موفقیت این فیلم را در اسکار 2017 صرفاً کمپانی پخش‌کننده این فیلم عنوان کرد و گفت: «اگر شرکت و کمپانی پخش‌کننده «آمازون» پشت فیلم «فروشنده» نبود، چه کسی می‌دانست این فیلم چیست و آن را می‌دید؟!» حضور اسدالله نیک‌نژاد روی آنتن زنده تلویزیون به خاطر سابقه فعالیت سینمایی او در هالیوود و محتوای فیلم‌هایش بلافاصله با واکنش برخی رسانه‌های خبری مواجه شد. سایت تابناک با مستهجن خواندن فیلم‌های نیک‌نژاد در این باره نوشت: «اگر شمار قابل توجهی از سینماگران ایرانی با یک عکس در پارتی، برای سال ها مجوز حضور در تلویزیون را نمی‌یابند، چنین شخصی با چنین سوابقی نباید بتواند از مقابل حراست صداوسیما عبور کند.» 
این رسانه خبری در ادامه با انتقاد به تصمیم عجیب مدیران شبکه سوم سیما به حضور نیک‌نژاد در این برنامه پیشنهاد داده است: «اگر مسئولان شبکه سوم سیما، توان پخش فیلم‌های مستهجنی را دارند که نیک‌نژاد در روند تولید یا پس از تولید آنها نقش داشته و بخش قابل توجهی از سوابق ضعیف او را در دوران حضورش در امریکا نشان می‌دهد، تابناک آماده تحویل یک نسخه از این فیلم‌ها به اداره تأمین برنامه شبکه سوم سیماست.»
واکنش رضا کیانیان به مخالفان اسکار فرهادی:
بیشتر ناراحت هستند که چرا آنها اسکار نگرفته‌اند!

رضا کیانیان درباره موفقیت فیلم «فروشنده» در کسب اسکار و واکنش‌ها نسبت به آن گفت: این روزها کسب اسکار توسط اصغر فرهادی لق لقه دهان همه شده است و درباره علت آن صحبت می‌کنند. اما عده‌ای از اینکه آقای فرهادی اسکار گرفته است، خوشحال نیستند و بیشتر ناراحت هستند که چرا آنها اسکار نگرفته‌اند! اساساً چرا باید درباره یک ماجرای خوشحال‌کننده آنقدر بحث شود؟! به این دلیل که اصغر فرهادی یک نفر است. اما ما یاد نگرفته‌ایم بدانیم که او جزو ماست. باید یاد بگیریم به دیگران ایراد نگیریم؛ بلکه به خودمان ایراد بگیریم. کیانیان با بیان اینکه هنرمندان واکاوی را از درون خود شروع می‌کنند، خاطرنشان کرد: هنرمندان به دلیل اینکه برای خلق هنر مجبورند فردیت داشته باشند، ابتدا به خود نگاه می‌کنند. هنر هیچ وقت ابزار و وسیله‌ای برای چیز دیگر نیست بلکه مثل نقاشی ناب است نه مثل بیلبورد و تبلیغات تجاری که شبیه‌اش را هرجا می‌بینیم.
کد N1652744

وبگردی