آفتاب

کاوش های باستان شناسی محوطه حاجی آباد جیرفت آغاز شد

کاوش های باستان شناسی محوطه حاجی آباد جیرفت آغاز شد

جیرفت - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت گفت: نخستین فصل کاوش های باستان شناسی محوطه حاجی آباد ورامین در کناره غربی دشت جیرفت در استان کرمان آغاز شد.

محمد سالاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاوش باستان شناسی با همکاری مشترک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی جنوب کرمان، دانشگاه توبینگن آلمان و دانشگاه جیرفت آغاز شد.
وی ادامه داد: شناسایی لایه های فرهنگی محوطه حاجی آباد ورامین و ارائه جدول گاه نگاری منطقه بر پایه کاوش های علمی باستان شناسی از جمله برنامه های این کاوش است.
وی اظهار کرد: نخستین مرحله این کاوش شامل شناسایی محوطه باستانی و مرحله دوم مستند سازی مواد فرهنگی حاصل از این بررسی و شناسایی است.
وی افزود: مواد فرهنگی شامل قطعات سفال، شیشه، فلز یا اشیاء از جنس سنگ است که در سطح تپه ها و محوطه های باستانی به چشم می خورد.
وی گفت: 6 پایگاه حفاظت میراث فرهنگی در جنوب استان کرمان وجود دارد که از محوطه ها ی حفاظت می کنند.
مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی جنوب کرمان نیز گفت: سومین فصل پژوهش های باستان شناسی هیات آلمانی در جنوب کرمان آغاز شد.
نادر علیدادی سلیمانی افزود: طی 2 فصل گذشته مناطق وسیعی از شهرستان های جیرفت و فاریاب مورد شناسایی، بررسی و پژوهش های باستان شناسی قرار گرفت که در نتیجه این پژوهش ها بیش از یکصد تپه و محوطه باستانی شناسایی شد.
وی تصریح کرد: در فصل سوم پژوهش های باستان شناسی هیات آلمانی در جنوب کرمان به مطالعه مواد فرهنگی و یافته های حاصل از 2 فصل گذشته می پردازد.
وی گفت: این هیات به تهیه عکس های هوایی شماری از تپه ها و محوطه های باستانی و اسکن تپه ها به روش ژیومگنتیک خواهد پرداخت.
مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی جنوب کرمان بیان کرد: همچنین بخشی از این فعالیت هیات در تداوم فصل های پیشین شامل شناسایی معادن سنگ دیوریت که سنگ مورد استفاده در ساخت مجسمه های باستانی است.
وی گفت: فصل سوم از هفتم اسفند ماه جاری آغاز شد و تا 25 فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.
علیدادی سلیمانی خاطرنشان کرد: هیات باستان شناسی متشکل از 9 نفر است که از این تعداد 6 نفر آلمانی و سه نفر ایرانی هستند و همچنین 9 نفر کارشناسان ایرانی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در کنار این هیات فعالیت می کند.
تمدن جیرفت از قدیمی ترین تمدن های تاریخ بشری است و کاوش های باستان شناسی در این منطقه نشان می دهد تاریخ ناحیه هلیل رود به هزاره سوم ماقبل میلاد بر می گردد و از تمدن بین النهرین نیز قدیمی تر است.
دشت باستان شناسی جیرفت 6 هزار سال قدمت دارد و قرار است این تیم بعد از کاوش در این منطقه در دیگر مناطق جیرفت هم به کاوش و تحقیقات بپردازد.
شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 235 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
7450/ 6075
کد N1651841

وبگردی