آفتاب
ساماندهی مرزها بستر مبارزه با قاچاق؛

شمال غرب کشور شاهراه ارتباطی با اروپا/ ظرفیت‌های مرزی هدر می‌رود

شمال غرب کشور شاهراه ارتباطی با اروپا/ ظرفیت‌های مرزی هدر می‌رود

استان‌های مرزی شمال غرب کشور با ظرفیت و پتانسیل‌های بالای مرزی شاهراه ارتباطی ایران با بازارهای جهانی به‌خصوص اروپا محسوب می‌شوند که نیازمند توجه ویژه مسئولان و تقویت هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سکینه اسمی: ایران اسلامی حدود ۹ هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی با ۱۵ کشور جهان دارد، در بین استان‌های آذربایجان غربی با ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، کردستان با ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز، اردبیل با ۳۸۰ کیلومتر مرز به همراه مرزهای آذربایجان شرقی، کرمانشاه و ... ظرفیتی بی‌نظیر در شمال شرق کشور به شمار می‌رود.

قرار گرفتن در مسیر اروپا موقعیت سوق‌الجیشی ویژه‌ای به این منطقه داده و هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بر اهمیت و جایگاه شمال غرب در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آلی در کنار مزیت‌های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف نقش‌آفرین باشد.

«مرز» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و به‌عنوان فرصتی طلایی در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد با مبادلات تجاری و اقتصادی به شمار می‌رود«مرز» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و به‌عنوان فرصتی طلایی در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد با مبادلات تجاری و اقتصادی به شمار رفته و می‌رود، مرز هم چون کاتالیزوری است که می‌تواند سرعت توسعه و اشتغال در استان‌های مرزی را افزایش دهد و می‌طلبد که از این فرصت برای کمک به استان‌های مرزی به شکل بهتری استفاده شود.

ویژگی‌های ژئوپلیتیکی، شاخصه‌های فرهنگی و امتیازهای کم‌نظیر اقتصادی مجموعه‌ای از فرصت‌ها را برای این استان‌ها ایجاد کرده است که می‌توان از آن در راستای توانمندسازی روابط بین‌المللی و تجارت خارجی کشور بهره‌گیری کرد.

شاخصه‌های ویژه کشاورزی و صنعتی در کنار نزدیکی به بازارهای پرجمعیت خارجی، ظرفیت‌های استثنایی گردشگری برای رونق توریسم بین‌المللی، ویژگی‌های خاص و فراملیتی فرهنگی برای جذب و جلب فرهنگی همسایگان و جغرافیای خاص سیاسی ازجمله ظرفیت‌های کم‌نظیر استان‌های مرزی شمال غرب به شمار می‌رود که می‌بایست به آن با نگاه ملی و در راستای تقویت اقتصاد ملی نگریست.

اما این ظرفیت‌ها طی سالیان متمادی مورد بهره‌برداری اصولی قرار نگرفته و قاچاق، بیکاری، مهاجرت و مشکلات معیشتی بخشی از مشکلاتی است که اهالی این دیار با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کنند.

تردد مسافر از پایانه بیله سوار ۱۴ درصد افزایش یافت

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل هم از افزایش ۱۴ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار در ۱۰ ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

علی رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر تعداد تردد مسافر در ۱۰ ماهه سال جاری را ۷۰۳ هزار و ۱۱۸ نفر عنوان و تأکید کرد: روزانه بیش از دو هزار مسافر که اغلب اتباع آذری هستند از این پایانه تردد دارند.

وی افزود: تردد ناوگان حمل‌ونقل از پایانه نیز هشت درصد افزایش دارد و در مدت ذکر شده ۵۰ هزار و ۷۶۴ تردد به ثبت رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به ترانزیت ۲۹۲ هزار و ۹۸۷ تن کالا از پایانه مرزی اشاره و تأکید کرد: در مدت ذکر شده ۱۳۹ هزار و ۳۸۰ تن صادرات کالا از گمرک مرزی انجام شده است.

رحمتی با اشاره به رشد ۵۵ درصدی صادرات کالا ادامه داد: واردات کالا نیز با ۱۰ هزار و ۵۴۶ تن رشد ۱۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به توسعه سالن مسافربری پایانه مرزی در سال ۹۳ اضافه کرد: در حال حاضر فاز دوم توسعه پایانه که شامل محوطه‌سازی در چهار هکتار است انجام می‌شود.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان محوطه‌سازی با ۱۳ میلیارد تومان اجرا می‌شود که شامل ایجاد سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه است.

ساماندهی مرزهای این منطقه و بهره‌برداری بهتر از آن‌ها می‌تواند در گام اول باعث مقابله عملی با قاچاق کالا شوداما باوجود این‌همه ظرفیت و پتانسیل بالای مرزی میزان حجم مبادلات اقتصادی متناسب با مزیت‌های مرزی این منطقه نبوده و مسئولان برای بهبود روزافزون این شرایط باید نگاه ویژه‌ای به منطقه داشته باشند.

ساماندهی مرزهای این منطقه و بهره‌برداری بهتر از آن‌ها می‌تواند در گام اول باعث مقابله عملی با قاچاق کالا شده و در گام دوم توسعه و اشتغال بهتری نیز برای مردم به دنبال داشته باشد.

رفع دست‌اندازها و همچنین وجود برنامه‌ریزی مناسب و مستمر یکی از نیازهای اصلی در راستای بهره‌برداری بهتر از ظرفیت‌های مرزی این منطقه به شمار می‌رود که بدون شک اعمال یک مدیریت واحد در این حوزه به نظر یکی از مهم‌ترین مسائل به شمار می‌آید.

کد N1651568

وبگردی